آمار و اخبار

بزرگترین کشورهای مصرف کننده خاویار در جهان کدامند؟

کشور های مصرف کننده خاویار

خاویار به عنوان یکی از فرآورده های دریایی به واسطه خواص و طعم مطبوعی که دارد طرفداران زیادی در سراسر دنیا دارد. کشور های زیادی تولید کننده خاویار هستند اما در میان کشورهای تولید کنند خاویار، کشور ایران تنوع زیادی در گونه های ماهی های خاویاری دارد و خاویار تولید شده در ایران از مرغوب ترین خاویار های تولید شده به شمار می رود. کشور های بسیاری به دلیل عدم دسترسی به دریا و همچنین توان پایین تولید خاویار مصرف کننده خاویار هستند. در این پست قصد داریم ابتدا در خصوص میزان مصرف جهانی خاویار صحبت کرده و در ادامه به معرفی بزرگترین کشورهای مصرف کننده خاویار بپردازیم پس تا انتها همراه ما باشید.

بزرگترین کشورهای مصرف کننده خاویار

کشورهای مصرف کننده خاویار

آخرین گزارش در مورد بازار خاویار از رصدخانه بازار اروپا برای شیلات و محصولات آبزی پروری نشان می دهد که در سال 2018، تولید جهانی ماهی خاویار حدود 115000 متریک تن (MT) و تولید خاویار 380 تن بوده است. چین با 97000 تن 84 درصد از تولید ماهی های خاویاری جهانی را به خود اختصاص داده است و پس از آن ارمنستان و روسیه با 3 درصد یا به ترتیب 3900 و 3800 تن در رده های بعدی قرار دارند. اما روسیه همچنین حدود یک سوم حجم خاویار جهانی را تامین می کند و تامین کننده اصلی اتحادیه اروپا است.

همچنین ایالات متحده در سال 2018 حدود 1166 تن ماهی خاویار و 18 تن خاویار تولید کرد که 39 درصد را به ژاپن، 27 درصد را به کانادا و 22 درصد را به اتحادیه اروپا صادر کرد. اما لازم به ذکر است قیمت خاویار صادراتی آمریکا از 303 یورو (367 دلار آمریکا) در هر کیلوگرم در سال 2014 به 188 یورو (228 دلار آمریکا) در هر کیلوگرم در سال 2020 کاهش یافت. کشورهای اروپایی نیز 164 تن خاویار تولید کردند که ایتالیا، فرانسه، لهستان و آلمان 84 درصد از کل خاویار را به خود اختصاص دادند. EUMOFA تخمین می زند که در سال 2018 در کل اتحادیه اروپا مصرف خاویار بین 121 تن تا 126 تن بوده است بر این اساس مصرف ظاهری خاویار در اتحادیه اروپا طی سال های گذشته 20 درصد افزایش یافته است.

در اتحادیه اروپا، فرانسه با 57.9 تن بیشترین مصرف خاویار را دارد و یکی از بزرگ ترین کشور های مصرف کننده جهان به حساب می آید و پس از آن آلمان با 25.7 تن و اسپانیا با 9.3 تن مصرف خاویار، در رده های بعدی بزرگترین کشور های مصرف کننده خاویار قرار می گیرند. دیگر کشورهای عمده مصرف کننده خاویار نیز عبارتند از: ایالات متحده آمریکا، ژاپن، روسیه، چین، کانادا، سوئیس، انگلستان، امارات متحده عربی، سنگاپور و استرالیا. تقریباً تمام خاویارهای موجود در بازار امروز از ماهی های خاویاری پرورشی تولید می شوند و صید وحشی این ماهی از 31800 تن در سال 1977 به تنها 222 تن در سال 2018 ثبت شده است.

درجه و قیمت خاویار توسط عوامل مختلفی از جمله اندازه مروارید، بافت، رنگ، شفافیت، یکنواختی، جداسازی، عطر، سفتی، طعم و بلوغ تعیین می شود. با ارزش ترین خاویار، بلوگا است، سپس در رتبه های بعدی خاویار آسترا و سوروگا قرار می گیرند. با این حال، بیشتر خاویارهای پرورشی موجود در بازار از ماهی های خاویاری سفید یا پوزه کوتاه تولید می شند. به گزارش EUMOFA ،کمبود خاویار و قیمت بالای آن باعث محبوبیت آن در بازارهای گران‌ قیمت مانند رستوران‌های ستاره‌ دار میشلن و هتل‌های سطح بالا، فروشگاه‌های تخصصی خرده‌ فروشی، و بخش‌ VIP خطوط هوایی و کشتی‌های کروز شده است.

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *