نحوه مصرف

مزه خاویار چگونه است؟ با خوردن خاویار چه طعمی حس می کنیم؟

مزه خاویار

خاویار مروارید سیاه دریای خزر یکی از لوکس ترین مواد غذایی در دنیا شناخته می شود که سزشار از ویتامین است و خواص زیادی دارد. از این رو ممکن است شما نیز وسوسه شده باشید که خاویاری که انقدر از آن تعریف می شود و انقدر گران است چه طعمی دارد؟یا ممکن است قصد خرید خاویار را داشته باشید اما مطمئن نباشید که مزه و طعم خاویار را دوست دارید یا خیر. در این مطلب به توصیف طعم و مزه خاویار می پردازیم و به شما خواهیم گف که با خوردن خاویار چه طعمی حس خواهید کرد.

مزه و طعم خاویار

مزه و طعم خاویار

توصیف و تجربه هر فرد از هر ماده غذایی متفاوت است و هر کسی تجربه خود را دارد و با خوردن این ماده غذایی به دنیایی متفاوت از طعم و مزه ها سفر می کند. از طرفی طعم انواع خاویار با یک دیگر تفاوت دارد. همچنین نحوه فرآوری، نحوه مصرف خاویار و نیز اصل بودن خاویار نیز بر طعمی که حس می می کنید اثر گذار خواهد بود.

اما طعم خاویار به طور کلی باید چگونه باشد؟ از آنجایی که در مراحل عمل آوری و فرآوری خاویار برای رسیدن به طعم مطلوب تر و نیز افزایش ماندگاری این ماده غذایی به آن مقداری نمک می زنند، در وهله اول ممکن است کمی طعم نمکی حس کنید. اما طعم خاویار خالص باید گردویی همراه با طعم خامه‌ ای باشد و به سبب نمک افزوده شده کمی شوری ملایم دارد.

شما با مصرف خاویار اصل علاوه بر طعم گردویی خامه ای که حس خواهید کرد حس تازگی و نیز بوی خوش دریا را نیز تجربه خواهید کرد، اما منظور از بوی دریا بوی بد ماهی نیست.همانطور که گفته شد این طعم به طور کلی طعم خاویار است، اما طعم و مزه انواع خاویار با وجود طعمی مشابه تفاوت هایی دارد. برای مثال طعم خاویار بری طعم خامه‌ای همراه شوری ملایم می‌باشد اما طعم و تیزی مزه‌ گردویی نسبت به دو گونه خاویار بلوگا و آسترا کمتر است.

توجه شود که اصلا طعم ترشی و مزه ماهی نباید در خاویار حس شود، چرا که در صورتی که از خاویار طعم ترشی حس کنید به این معنی است که خاویار فاسد شده است و نباید آن را استفاده کنید. از طرفی ممکن است با خود بگویید خاویار به هر حال از گونه های مختلفی از ماهی خاویار توید می شود پس چطور ممکن است طعم ماهی ندهد. در پاسخ باید گفت این موضوع به نحوه فراوری بستگی دارد. حال در صورتی که فرآوری خاویار به روشی اصولی انجام بپذیرد و خاویار اصل باشد، خاویار نه تنها طعم ماهی نخواهد داد بلکه با طعمی دلپذیر شما را به دنیای مزه ها خواهد برد.

در این بین خاویار آسترا نیز مانند دسته قبلی طعم خامه ای همرا با شوری ملایم را دارد اما مزه گردویی آن قوی‌تر و نیز تندتر از دسته خاویار های بری است. خاویار بری که مرغوبترین نوع خاویار در جهان است و به واسطه دانه های درشت با پوسته نازک، رنگ خاکستری و طعم خاص گردویی قوی آن شهرت دارد .این خاویار با طعم گردویی قوی خود به همراه شوری ملایم هر طعم شناسی را به سفری رویایی می‌برد.

خاویار را چطور باید خورد؟

مزه خاویار

برای آن که از طعم خاویار لذت برد نباید آن را جوید و یا آن را قورت داد باید خاویار را آرام در دهان فشار داد تا طعم آن در دهان به آرامی پخش شود. پس از قرار دادن خاویار در دهان آن را باید با زبان خود به سقف دهان آرام فشار دهیم تا ماده ی کرمی تخم به آرامی و پس از ترکیدن تخم در دهان طعم مطبوعی ایجاد کند. به علاوه توجه داشته باشید که خاویار را باید خام خورد و از سرخ کردن و پختن آن اجتناب کنید. در مطالب گذشته طرز تهیه بلینی و طرز تهیه خاویار بادمجان را توضیح داده بودیم، بنابراین می توانید برای تجربه طعمی متفاوت، از خاویار خام در کنار بادمجان و بلینی لذت ببرید.

فرآوی خاویار و تاثیر آن در طعم خاویار

بسته به مرحله شکل گیری خاویار و برای بهبود طعم خاویار، بایستی از غذاهای با درصد چربی پایین استفاده شود و در هفته های پایانی تکمیل خاویار نیز، باید غذای ماهی‌ها قطع شود. اصطلاحا به این دوره، دور روزه‌ داری یا fasting نیز گفته می‌شود. در مراحل فراوری نیز برای دستیابی به طعمی بهتر، پس از جدا سازی خاویار از گناد، خاویارها را خیلی نرم و آرام الک می کنند تا چربی های زائد از تخم جدا گردد. سپس خاویارها را طی چندین مرحله شستشو می‌دهند، تا خاویار کاملا تمیز و بدون هرگونه چربی شود. پس از خشک شدن آب اضافی خاویار، نمک اضافه می شود، این مرحله نیز یکی از مهمترین مراحل در بحث طعم خاویار است.

مرحله بعدی نیز شورآبگیری نام دارد. این مرحله توسط خاویارساز صورت می‌پذیرد، بسیار مهم است که خاویار نه زیاد آبدار و نه زیاد خشک باشد. این موضوع در طعم خاویار بسیار مهم و حائز اهمیت است. در پایان نیز به مرحله قوطی کردن می‌رسیم که هم‌چون تمام مراحل بالا برای بهتر کردن طعم خاویار بسیار مهم می باشد، چرا که اگر قوطی استاندارد لازم را نداشته باشد یا به درستی هواگیری نشود طعم خاویار به سرعت تغییر می کند و به سمت ترشی می‌رود.

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *