ماهیان خاویاری

همه چیز درباره پرورش ماهی اوزون برون

پرورش اوزون برون

ماهی اوزون برون یکی از ماهی های ارزشمند دریای خزر است که پرورش آن از نظر اقتصادی کمک بسیار زیادی به صنعت تولید خاویار کرده است. بله این ماهی از دسته ماهی های خاویار به شمار می رود و به همین دلیل است که از نظر ارزش، جزء گران ترین ماهی های پرورشی محسوب می شود. خواص بی نظیر ماهی اوزون برون و ارزش اقتصادی آن باعث شده تا افراد زیادی علاقمند به پرورش آن شوند. برای کسب آمادگی جهت پرورش اوزون برون و امکانات موردنیاز آن در ادامه این مطلب با ما همراه باشید.

ماهی اوزون برون

آیا تا به حال نام ماهی اوزون برون به گوشتان خورده است؟ اگر در زمینه پرورش ماهی فعالیت کرده باشید به احتمال زیاد با این ماهی و موارد مصرف آن به خوبی آشنایی دارید. خواص ماهی اوزون برون به قدری زیاد است که باعث شده برخی افراد به صورت اختصاصی تنها به پرورش این نوع ماهی بپردازند. در ادامه با خواص بی نظیر این ماهی آشنا می شویم.

اما یکی از دلایل مهمی که باعث شده این ماهی تا این اندازه مورد توجه ماهیگیران و پرورش دهندگان ماهی قرار بگیرد، خاویار تولید شده از آن است. همانطور که مطلع هستید، تخم خاویار از ارزشمندترین و مقوی ترین خوراکی های دریایی محسوب می شود و تنها می توان آن را از گروه خاصی از ماهی ها بدست آورد. اما بپردازیم به خواص این ماهی. ارزش غذایی بالای ماهی اوزون برون به دلیل وجود ویتامین های زیر در آن است:

  • ویتامین های B6 و B12
  • ویتامین A
  • ویتامین E
  • سلنیوم
  • منیزیم
  • آهن
  • دارای برخی اسیدهای چرب امگا 3

وجود این ترکیبات در ماهی اوزون برون باعث شده تا این محصول دریایی برای تقویت سیستم عصبی، تقویت سیستم ایمنی، تقویت استخوان ها، سلامت قلب و سلامت دهان و دندان بسیار موثر و مفید باشد. بهتر است بدانید که بیشترین سهم تولید خاویار در دنیا متعلق به دریای خزر است. از این رو تولیدکنندگان ایرانی در زمینه پرورش ماهی های خاویار بسیار فعال هستند.

صید بی رویه این نوع ماهی ها می تواند آن ها را در خطر انقراض و نابودی قرار دهد. به همین دلیل برای اینکه بتوان همچنان از فواید و خواص آن ها بهره مند شد، عده ای در صدد هستند تا به روش های مختلف این ماهی ها را پرورش داده و تکثیر کنند. حال که با ماهی اوزون برون و خواص آن آشنا شدیم، بهتر است به سراغ نحوه پرورش این ماهی برویم.

فراهم آوری مکان و استخر پرورش

استخر پرورش اوزون برون

مسلما از مهم ترین مواردی که برای پرورش اوزون برون باید به آن توجه داشته باشید، مکانی است که قرار است ماهی های خاویار در آن نگهداری و مراقبت شوند. نه تنها اوزون برون بلکه ماهی بلوگا نیز که به فیل ماهی معروف است نیاز به شرایط ویژه ای برای نگهداری و پرورش دارد. از آن جایی که ماهیهای خاویار در اقتصاد ایران نقش موثر و بسزایی دارند، برای پرورش و نگهداری آن ها از قبل یک سری امکانات ویژه آماده شده است که مهم ترین آن وجود استخرهای از پیش ساخته شده است که تمامی شرایط لازم را برای پرورش اوزون برون و دیگر ماهی های خاویار دارند.

به دلیل اهمیت تخم ماهی های خاویار و گوشت آن ها، در مناطق شمالی، جنوبی، شرقی و غربی کشور مزارعی به صورت ویژه در نظر گرفته شده اند که به بهترین استخرهای پرورشی مجهز هستند. شرایط آب و هوایی بسیار عالی و تجهیزات باکیفیت و استاندارد سبب شده تا در روند پرورش این آبزیان هیچ گونه مشکلی بوجود نیاید.

نکات مهم در پرورش ماهی

یک سری نکات مهم در پرورش اوزون برون وجود دارند که لازم است حتما در روند کار رعایت شوند. این نکات به شرح زیر هستند:

  • ماهی اوزون برون تمایل به گردش و حرکت دارد. بنابراین بهترین بستر برای این نوع ماهی، بستر شنی و رسی است. این مکان ها کمک می کنند تا ماهی حرکت آزادانه ای داشته باشد.
  • استخری که برای پرورش اوزون برون در نظر می گیرید باید حتما عمقی به اندازه 50 تا 300 سانتی متر داشته باشد. امکان زندگی برای این ماهی فقط در این عمق وجود دارد.
  • بهترین دمای آب برای زندگی اوزون برون، دمایی بین 4 الی 27 درجه سانتی گراد است.
  • ماهی اوزون برون را باید به صورت گروهی روانه استخر کرده و به شکل دسته جمعی پرورش دهید.
  • در ماه های فروردین تا خرداد دمای آب بهتر است پایین و خنک باشد و در ماه های شهریور و مهر آب کمی گرم تر باشد تا ماهی به خوبی زندگی کند.
  • در صورت نیاز به خارج کردن ماهی از استخر نیاز به استفاده از دستکش است. همچنین سعی کنید به هیچ عنوان ماهی را فشار ندهید. فشار زیاد استرس را در ماهی بیشتر می کند و می تواند سبب جراحت ماهی شود.
  • اگر نیاز به معاینه و بررسی سلامت ماهی است، بهتر است ماهی را همراه با آب همان استخر و به شکل کاملا زنده به محل موردنظر ارسال کنید.
  • اگر تعداد استخرهای زیادی برای پرورش ماهی اوزون برون وجود دارند، بهترین اقدام آن است که این استخرها و آب آن ها به یکدیگر راه داشته باشند.
  • قطعا یکی از نکات مهم و ضروری در استخرهای پرورش ماهی اوزون برون، داشتن فیلتر تصفیه هواست.
  • باید به صورت دوره ای از سلامت و بهداشت آب استخر اطمینان حاصل کرد.

سرمایه حدودی موردنیاز

یکی از مواردی که قطعا در شروع کار برای پرورش اوزون برون و دیگر ماهی های خاویار مطرح است، موضوع سرمایه لازم برای این کار است. به هر حال این ماهی ها ارزش بسیار زیادی دارند و باید در شرایط خاصی نگهداری و پرورش داده شوند. پس مسلما برای فراهم آوردن شرایط لازم نیاز به هزینه چشمگیری است.

هزینه لازم برای پرورش ماهی اوزون برون به عوامل مختلفی بستگی دارد. با توجه به شرایط و نوسانات بازار و تورمی که وجود دارد، هزینه ها در این کار نیز ثابت نخواهند بود. آن چه که بیشتر از هر چیزی روی هزینه کار اثر می گذارد این است که شما تصمیم دارید پروسه پرورش ماهی را در چه حجمی آغاز کنید.

در صورتی که تصمیم دارید در مقیاس بزرگ و با ظرفیت بالا اقدام به پرورش اوزون برون کنید، قطعا به سرمایه بیشتری نیاز خواهید داشت. اما جدا از بحث مقیاس کار و هزینه خرید زمین که می تواند مبلغ قابل توجهی باشد، از عوامل دیگری است که در این مورد دخیل هستند. از جمله این عوامل می توانیم به مواردی همچون: هزینه خوراک، انبار آذوقه، هزینه ساخت استخر و مجهز کردن آن به تمامی امکانات، هزینه تجهیزات فنی، هزینه نگهبانی و… اشاره کنیم.

در این زمینه مجموعه هایی هستند که به صورت تخصصی در حوزه پرورش ماهی های خاویار فعالیت می کنند و طرح های مختلفی را می توانند به شما پیشنهاد دهند. این مراکز کارشناسانی مجرب و متخصص را به شما معرفی می کنند تا بتوانید از نظرات کارشناسانه آن ها کمک گرفته و با توجه به سرمایه خود، امکانات لازم را برای شروع کار تهیه کنید.

استحصال خاویار از ماهی اوزون برون

پرورش خاویار اوزون برون

ماهی اوزون برون از آن دست ماهی های خاویار است که هم تخم آن و هم گوشت آن بسیار پرفایده و پرخاصیت است. از این روست که این ماهی از نظر اقتصادی ارزش زیادی دارد. استحصال خاویار از این ماهی بسیار آسان است. اما نکته مهمی که در این پروسه باید به آن توجه داشت این است که در هیچ مرحله از گرفتن ماهی از استخر تا شروع فرایند استحصال نباید استرسی به ماهی وارد شود.

هر گونه استرس سبب می شود تا ماهی تخم خود را جذب کند. این یعنی شما برای گرفتن خاویار از ماهی باید مجددا 1 الی 2 سال صبر کنید. اما برای استحصال خاویار از ماهی می توان از دو طریق اقدام کرد. روش اول زمانی است که ماهی کاملا بزرگ شده و می توان از گوشت آن نیز استفاده کرد. در این مرحله برشی به شکم ماهی زده و با دستکش تمیز به آهستگی تخم خاویار که به غشاء چسبیده است را جدا می کنند.

تخم خاویار را درون ظرف ریخته و به صورت مرتب با آب سرد شستشو می دهند تا تمامی ناخالصی ها از آن گرفته شود. در مراحل بعدی نیز مقداری نمک به خاویار می زنند تا علاوه بر گرفتن بوی نامطبوع، مدت ماندگاری آن را افزایش دهند. اما در روش دوم می توان تخم خاویار را به صورت سزارین از ماهی استحصال کرد. در این روش پس از خارج کردن خاویار، مجددا ماهی بخیه زده می شود. در این صورت ماهی مجددا خود را ریکاوری می کند و می تواند فرایند تولید خاویار را پس از مدتی شروع کند.

مزایای پرورش ماهی اوزون برون

از مهم ترین مزایای پرورش اوزون برون می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تهیه خاویار با حجم و کیفیت بالا: همانطور که پیش از این به صورت مکرر به آن اشاره کردیم، خاویار از مهم ترین فرآورده های ماهی اوزون برون است که هم می توان آن را به مصرف داخلی رساند و هم می توان به صورت انبوه به دیگر نقاط دنیا صادر کرد.
  • تهیه گوشت از ماهی های خاویار: از مهم ترین خواص گوشت ماهی اوزون برون می توان به جلوگیری از بیماری های قبلی، تقویت بینایی، بهبود رشد کودکان، استحکام استخوان ها و… اشاره کرد.
  • تهیه چرم از پوست ماهی: از پوست ماهی اوزون برون و دیگر ماهی های خاویار می توان بهترین و بادوام ترین چرم را تولید کرد که در صنایع کیف و کفش بسیار کاربرد دارد.

پست های مرتبط

One thought on “همه چیز درباره پرورش ماهی اوزون برون

  1. حیدرI گفت:

    علاقمندم برای پرورش ماهی خاویار در منطقه هشترود در ارتفاع ۱۸۰۰ از سطح دریا هستم ولی هیچ اطلاعاتی ندارم .آیا در ابن ارتفاع که حداقل ۵ الی ۶ ماه در سال را میتواند به خصوص در شبها دمای زیر صفر داشته باشد امکان‌پذیر است یاخیر؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *