ماهیان خاویاری

مراحل عمل آوری خاویار

مراحل عمل آوری خاویار

فرآوری و عمل آوری خاویار نقش مهمی در طعم و کیفیت خاویار دارد که اگر به بهترین شکل انجام نشود باعث کاهش کیفیت آن و ایجاد طعمی نا مطلوب در آن می شود. در ادامه این پست به مراحل فراوری و عمل آوری خاویار برای رسیدن به بالاترین کیفیت و بهترین طعم می پردازیم، پس تا انتها همراه ما باشید.

پیش مراحل عمل آوری خاویار ،مرحله های پرورش

مراحل عمل آوری خاویار در مجموعه کالچر از بدو ورود لارو ماهیان خاویاری آغاز می شود. لاور ماهی های خاویاری چند روزه ، پس از ورود به استخر های مربوط مراحل رشد از 7 تا 15 ساله خود را بسته به گونه ماهی در مجموعه ما آغاز می کنند‌. در ابتدا ماهی ها بر اساس نوع و اندازه سورت و دسته بندی می شوند و در استخر های مشخص قرار می گیرند.

مراحل عمل آوری خاویار

مرحله تشخیص جنسیت و سورتینگ

کارشناسان بیوتکنیک ما در طول دوره تا رسیدن به خاویار تمام اقدامات لازم را برای نگهداری در شرایط ایده آل انجام می دهند. تشخیص نر یا ماده بودن ماهی ها درابتدا امکان پذیر نیست. ماهیان خاویاری پس از طی سنی حدود 3 تا 4 سال این امکان را دارند تا به کمک متخصص بیو تکنیک مجموعه سونوگرافی شده و جنسیت آنها مشخص شود. پس از مشخص شدن جنسیت نر یا ماده بودن آن به استخر های مربوط منتقل می گردند.

مراحل عمل آوری خاویار

مرحله تگ گذاری و چیپست گذاری

بعد از آن در قسمت راست پوزه ماهیان ماده چیپست های اطلاعاتی تزریق می گردد. این چیپست های اطلاعاتی تا پایان دوره و عمر ماهی با او می ماند. با اسکن این چیپست اطلاعاتی توسط متخصصین ما در هر دوره گزارشی از سلامت ماهی کسب و ضبط می کنند.

مراحل عمل آوری خاویار

مراحل غذا دهی و رژیم ماهیان خاویار

در طول هر دوره زمانی با توجه به سن و وزن ماهیان غذایی مناسب آن دوره دریافت می کنند. لازم به ذکر است که این مجموعه نماینده بهترین و برترین غذای ماهیان دنیا کوپنس(COPPENS) هلند می باشد. پس از گذشت دوره زمان لازم و بررسی دقیق اطلاعات ماهی و سونوگرافی توسط متخصصین بیو تکنیک شرکت و بررسی نمودارها و گراف های بلوغ اقدامهای بعدی انجام می پذیرد. اما سونوگرافی ماهی به راحتی امکان پذیر نیست و ماهی باید توسط مواد بیهوشی گیاهی بیهوش شود تا میزان تخم موجود در شکم و نیز جنسیت از طریق سنوگرافی قابل تشخیص باشد.

دوره روزه داری یا fasting

این دوره در مرحله آخر بلوغ ماهیان خاویاری صورت می پذیرد که ماهیان دارای شرایط فوق به استخر های مربوطه با دمای آب مناسب منتقل می شوند. در این دوره ماهیان برای مدتی غذا دریافت نمی کنند تا چربی های اطراف خاویار آن ها از بین برود. در این مرحله با بازبینی های دوره ای توسط متخصصین ما و رسیدن خاویار ها به مرحله مطلوب اقدامات لازم انجام می گیرد. پس از تشخیص زمان مناسب خاویار ها از استخر خارج شده و به بخش تولید و فرآوری منتقل می شوند.

مراحل عمل آوری خاویار

مرحله فرآوری، عمل آوری و تولید خاویار

مرکز فرآوری خاویار کالچر اولین و مجهز ترین مرکز فرآوری خصوصی ایران دارای کد های استانداردی ملی و بین المللی چون اتحادیه اروپا ،غذا و داروی امریکا HACCP،FDA و حلال و دامپزشکی می باشد. پس از ورود ماهی بخش فرآوری و برش انتهایی شکم ماهی گناد و خاویار ها از درون شکم ماهی جدا می شود. خروج خاویار از شکم ماهی به روش سنتی و نوین انجام می گیرد. در روش سنتی با اعمال فشار به بخشی از بدن ماهی خاویارها را از بدن آن خارج می کنند. اما در روش نوین برشی در طول شکم ماهی زده می شود و پس از استخراج تخم ها، بدن ماهی بخیه خورده می شود. پس از آن گناد و خاویار ها درون تاس های همرا آب خنک قرار می گیرند. در این قسمت خاویار ساز با قرار دادن گناد همراه خاویارها روی الک های مخصوص دانه های خاویار و گناد را از هم جدا می سازند. پس از ابکشی های مکرر اما کافی با وارسی دقیق تمام اجزاء معلق از خاویار جدا و پاکسازی می شود.

در مرحله بعد تعیین کیفیت تخم ماهی است. تخم های شکسته شده و آسیب دیده از تخم های سالم جدا می شود. پس از آن خاویار ساز با توجه به وزن خاویار و مشخص کردن فرمول لازم نمک را به خاویار ها اضافه می کند. جالب آن است که این مراحل عمل آوری در عین سادگی بسیار پیچیده است. یکی از عوامل پیچیده سازی عمل آوری سایز ،قوام و نوع خاویار است که باید توسط خاویار ساز ماهر تشخیص و تمام مراحل از قبیل نمک زنی و هم زدن با توجه به قواعد خاص آن خاویار انجام گیرد. پس از تولید خاویار ،خاویارها از نظر رنگ،قوام و سایز دسته بندی و درون ظروف مادر (Original Tin)قرار می گیرند و پس از آن به سردخانه با دمای در حدود 4- منتقل می گردند تا پس از گذراندن دوره قرنطینه وارد چرخه فروش شوند. کشور ایران یکی از اصلی ترین پرورش دهندگان انواع خاویار بوده و به اصول پرورش انواع ماهی خاویاری تسلط دارد. برای تهیه بهترین و مرغوب ترین خاویار می توانید به فروشگاه خاویار کالچر سر بزنید.

پس از تولید خاویار ،خاویارها از نظر رنگ،قوام و سایز دسته بندی و درون ظروف مادر (Original Tin)قرار می گیرند و پس از آن به سردخانه با دمای در حدود ۴- منتقل می گردند تا پس از گذراندن دوره قرنطینه وارد چرخه فروش شوند

مراحل عمل آوری خاویار
مراحل عمل آوری خاویار

پست های مرتبط

3 thoughts on “مراحل عمل آوری خاویار

  1. حمید گفت:

    هزینه تغذیه ماهی خاویارچقدراست ؟
    پرورش خاویارتوجیه اقتصادی دارد؟ یاخیر؟

  2. بازتاب: generic sildenafil cost usa
  3. بازتاب: customized essay writing

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *