ماهیان خاویاری

روش پرورش ماهی های خاویار

caviar in a spoon

ماهی های خاویار انواع مختلفی دارند، برخی ا ز گونه های این ماهی به دلیل صید بی رویه رو به انقراض است. به همین دلیل برای تامین نیاز داخلی و خارجی کشور به خاویار بسیاری از تولید کنندگان خاویار اقدام به پرورش ماهی خاویار کرده اند. اما پرورش خاویار روش خاص خود را دارد و باید مراحل طی خاصی، با رعایت نکات مهم انجام شود. در این مطلب قصد داریم شما را با روش پرورش ماهی خاویار با ذکر نکات آشنا کنیم، پس تا انتها همراه ما باشید.

چه شرایطی برای پرورش ماهیان خاویاری لازم است؟

استخر پرورش ماهی خاویار

صید بی رویه سبب کاهش انواع گونه های ماهی خاویاری در دریای خزر و سایر زیستگاه ها شده است. از این رو پرورش دهندگان تصمیم به تولید انبوه این ماهی در استخرهای مخصوص گرفته اند که در ادامه به شرایط پرورش این ماهی می پردازیم.

  • دما: یکی از مهم ترین ملاک های پرورش خاویار دمای استاندارد است. دمای متوسط آب برای پرورش بیشتر ماهی های خاویار 19 الی 25 درجه سانتی گراد می باشد. لازم به ذکر است در استخرهای پیشرفته تر که اکسیژن و جریان آب بالاست افزایش دما تا 35 درجه بلامانع است. اما فراتر از این دما می تواند به ضرر ماهی های پرورشی تمام شود. استخرهای خاکی نیز در صورت تعویض آب استخر هر 4 روز یکبار، اجازه دارند دمای آب را تا 28 درجه افزایش دهند. تغییرات دما خارج از میزان استاندارد برای هر ماهی، رشد آن ها را تحت تاثیر قرار داده و روند تخم ریزی را به تعویق می اندازد.
  • شوری آب: آب استخرهای پرورش انواع ماهی خاویاری 10 گرم نمک به ازای هر لیتر آب است.
  • اسیدیته: ماهی های خاویاری برای رشد و تخم ریزی باید در شرایطی با اسیدیته مشخص قرار بگیرند. به این منظور کارشناسان به صورت دوره ای میزان اسیدیته آب را چک می کنند و میزان آن را بین 7 تا 8.5 نگه می دارند.
  • گیاهان کف استخر و فرایند ضد عفونی: برای ایجاد شرایط مساعد پرورش ماهی های خاویاری، گیاهان دریایی خاصی را در کف استخر پرورش می دهند. البته باید توجه داشت میزان این گیاهان از حد مجاز فراتر نرود چرا که فرایند پرورش را دچار اختلال می کند. برای ضد عفونی کردن استخر از عوامل بیماری زا در هر هکتار از استخر تا 2 تن آهک می توان استفاده کرد.
  • اکسیژن: گازهای موجود در آب استخر باید نسبت مشخصی داشته باشند. اکسیژن آب استخر 6 میلی گرم است. همچنین میزان گاز کربنیک این آب ها از 5 میلی گرم فراتر نمی رود.

پرورش خاویار در خاویار کالچر

یکی از سوالات عزیزان این است که مجموعه کالچر کجاست و روش پرورش ماهی خاویاری در آن به چه صورت است؟ مجموعه آبزی گستران ساعی (کالچر) در تاریخ 1383 در زمینی به مساحت 7 هکتار در مجاورت دریای خزر در کنار بستر رودخانه تجن با سرمایه گذاری خارجی در شهر ساری، روستای گلماء احداث گردید. انتخاب محل صرفا به علت منابع آبی بسیار قوی، با کیفیت و تجدید پذیری بالا و شرایط آبی و هوایی و دمای بسیار مناسب برای پرورش این گونه ماهیان خاویاری بسیار با ارزش و در معرض انقراض می‌باشد. یکی از اهداف احداث مجموعه خاویار کالچر کمک به جلوگیری از خطر انقراض ماهیان خاویاری بوده است و در کنار آن ارتقاء کیفیت محصولاتی نظیر گوشت و خاویار می‌باشد.

سیستم پرورش خاویار در مجموعه خاویار کالچر

سیستم پرورش ماهیان خاویاری ما به صورت نیمه مدار بسته است. در زمین‌های با آب چشمه فراوان و با کیفیت قرارگرفته است. دمای آب پرورش در این سیستم 19 تا 25 درجه سانتی‌گراد می‌باشد که دمای بسیار مناسبی برای پرورش ماهیان خاویاری می‌باشد. چرا که این ماهی ها در این دما از رشد و کیفیت مناسبی در پرورش برخوردارند و اصطلاحا به این ماهیان، ماهی های ولرم-آبی می‌گویند. در سیستم پرورش خاویار کالچر، آب تازه چاه با آب تصفیه شده برگشتی از استخرها با یکدیگر ترکیب می‌شوند و مجددا به استخرهای پرورش پمپ می‌شوند.

تصفیه آب برگشتی توسط درام فیلتر، ذرات معلق و فیزیکی آب از آن حذف می‌گردد و سپس توسط دستگاه ازون، آلودگی های زیستی و میکروبی آن گند زدایی می‌شود. کارشناسان ما به صورت دائم پارامترهای فیزیکی و شیمیایی آب نظیر PH، آمونیاک، اکسیژن محلول و دما را کنترل می کنند و در نهایت آب خروجی از کل سیستم مجدد تصفیه می‌گردد تا از بروز مشکلاتی در محیط زیست و اکوسیستم طبیعی جلوگیری شود.

با توجه به نوع سیستم نیمه مدار بسته و به حداقل رساندن مصرف آب سفره‌های زیرزمینی این مجموعه علاوه بر استفاده از سیستم تصفیه بسیار قوی و مدرن سعی بر استفاده غذای با کیفیت بالا را دارد که برای این منظور خوراک ماهی ها را از کشور آلمان با نام تجاری Coppens  و Aqua Feed تهیه می‌کنیم. از این رو این مجموعه با توجه به سیستم های تصفیه قوی و خوراک با کیفیت، سعی در ارتقاء کیفیت محصول و افزایش میزان تولید در واحد سطح تا حدود 30 کیلوگرم در متر مکعب را دارد. از طرفی با توجه به این که کیفیت خاویار تنها به پرورش این ماهی مرتبط نیست و به عوامل دیگری چون نحوه فرآوری خاویار و نیز بسته بندی آن نیز مربوط می شود. این مجموعه در این موارد نیز نهایت دقت را داشته است تا کیفیت محصولات خود را تا حد بالایی افزایش دهد.

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *