ماهیان خاویاری

گوشت ماهی خاویاری

گوشت ماهی خاویار

ماهى خاويارى چیست؟

ماهى خاويار نام مشترك ٢٧ گونه از خانواده آسيپنسريده مى باشد، فسيل ماهى هاى خاويارى اوليه به دوره ژوراسيك ميانى بر مى گردد (حدود ۱۶۴ تا ۱۷۴ ميليون سال پيش). گفته مى شود كه ماهيان خاويارى از يك گونه قديمى تر از ماهيان به نام پلنوسيفورم ها حدود ٤١٩ سال پيش تكامل يافته اند.

اسکلت این ماهیان از بافت های غضروفی تشکیل شده است و جمجمه آنان نیز از غضروف و تا حدودی از ترکیبات استخوانی پوشیده شده است. تاس ماهیان دارای پوزه می باشند ولی ستون فقرات ندارند.

ماهيان خاويارى پلاك هاى استخوانى شكمى و جانبى دارندكه بعضا ناحيه سر را نيز پوشانده و اسكوت ناميده مى شودباله دمى انها ها هتروسركال ناميده مى شود كه لب بالايى آن از لب پايينى بلندتر مى باشد. خاويار ماهيان دندان نداشته اما زايده هاى حساس بساوايى در اطراف دهان وجود دارد كه در جستجوى و يافتن  غذا نقش دارد.

در كشور ژاپن، ماهى خاويارى Emperor fish or Royal fish ناميده مى شود.

شرایط کنونی ماهی خاویاری

ماهی خاویاری که یکی از مهم ترین گونه های آبزی اقتصادی در ایران و جهان به شمار می روند. ماهيان خاویاری از گزینه های مناسب برای آبزی پروری محسوب می شوند. ماهی خاویاری  بدلیل تولید  گوشت و خاویار بسیار مرغوب، سازگاری بالا با شرایط پرورشی در بسیاری از منابع آبی داخلی کشور برای تامین نیاز های پروتئینی  و  مشاغل جدید در جامعه ارزشمند می باشد. صید بی‌رویه، کاهش زیستگاه و بسترهای آلوده تخم‌ریزی سبب شده است که این‌ ماهیان در فهرست ماهیان در معرض خطر اتحادیه بین‌المللی حفاظت از منابع طبیعی (International Union for Conservation of Nature )IUCN قرار گیرند. همچنین از سال 1997 نام این ماهیان در فهرست کنوانسیون بین‌المللی نظارت بر تجارت گونه‌های در معرض خطر(CITES) قرارگرفته است .

یکی از مهمترین راه حل ها جهت حفظ نسل ماهی خاویاری پرورش تاسماهیان است که طی آن تمام امور مولدسازی، تکثیر و پرورش، تولید گوشت و حتی خاویار در مزارع پرورش ماهی صورت می گیرد.

گوشت ماهى خاويارى چيست؟

تاس ماهيان از ماهيان غضروفى درياى خزر بوده و همانطور كه از نامشان بر مى آيد به جاى استخوان غضروف دارند. گوشت ماهى خاويارى در مقايسه با ساير ماهى ها كمى متفاوت است. بافت گوشت ماهى خاويارى متراكم تر و آب دارتر و طعم آن شباهتى با گوشت ساير ماهى ها ندارد. گفته مى شود كه طعم آن به ميگو و خرچنگ نزديك تر است. خارواستخوان های ریز  كه از ويژگى هاى بارز ماهيان درياى خزر مى باشد در اين ماهى وجود ندارد. آناتومی خاص ماهی خاویاری گوشت ماهی خاویاری را ترد وپر مغزتر کرده است.

گوشت ماهی خاویار

مشخصه بهترين گوشت ماهى خاويارى

گوشت تاس ماهيان خوش طعم و ملايم و بافت آن مغزدار و محكم مى باشد ( شل و وارفته نيست). پرورش ماهی خاویاری در شرایط کنترل شده در مزرعه به تثبیت کیفیت گوشت ماهی کمک می کند. اما کیفیت گوشت ماهی تحت تاثیر رژیم غذایی ماهی شرایط آب کیفیت آب و سایر عوامل محیطی قرار می گیرد.

 

خواص گوشت ماهى خاويار

ماهيان خاوياري دسته بسيار مهم و با ارزشي از آبزيان محسوب مي شوند. اين ماهيان علاوه بر دارا بودن خاويار، از گوشت بسيار با اهميت و مطلوبي نيز برخوردار بوده و حاوي مواد غذايي ارزشمند از جمله پروتئين ها و چربي هاي مغذي و ضروري مي باشند. چربي اين آبزيان از اسيدهاي چرب غيراشباع و باارزشي تشكيل شده است.

گوشت تاس ماهى منبع خوبى براى پروتئين و اسيدهاى چرب محسوب شده و چربى بين بافتى آن را به يكى از لذيذترين غذاهاى دريايى تبديل كرده است.

گوشت ماهی خاویاری در مقايسه با ساير ماهى ها از نظر كيفيت پروتئینى برترى دارد. آناليز گوشت ماهى خاويارى نشان مى دهد كه  از لحاظ اسيدهاى آمينه از ساير ماهى ها مانند سيم بريم و كپور غنى تر مى باشد.

اسيد آمينه كارنوسين  كه نقش آنتی اكسيدانى دارد يكى از  اسيد امينه هايى است كه در طعم قوى آن نقش دارد.

تركيباتى مانند گلوتاميك اسيد، ، آلانين ، گليسين و اسيد اسپارتيك نيز در ساختار  گوشت ماهى خاويارى وجود دارند. اين تركيبات در فعال نگه داشتن مغز، جذب مواد مغذى، تامين انرژى براى كبد بهبود جريان خون و كيفيت خواب موثر مى باشند.

انواع گوشت ماهى خاويارى

ماهی خاویاری از ارزشمندترین منابع دریای خزر می باشد. ماهی خاویار بلوگا، تاس ماهی ایرانی،  تاس ماهی روس، سیبری و اوزون برون از گونه هایی هستند که گوشت آنها نیز پر فروش می باشد.

رنگ ماهى خاويارى به كيفيت ماهى مرتبط نمى باشد. رنگ به جنس و گونه ماهى مرتبط بوده و از زرد تا كرم شيرى و سفيد متغير است. براى مثال سيبرى يكى از گونه هاى ماهى خاويارى ست كه رنگ زرد گوشت آن شناخته شده است.  رنگ گوشت ماهی خاویاری معمولا پس از طبخ سفید می شود.

رنگ پوست ماهى خاويارى به كدورت آب بستگى دارد. هرچه كدورت آب بيشتر باشد به رنگ نقره نزديك بوده و در معرض نور رنگ پوست تيره تر مى گردد.

تغذيه ماهيان مزرعه آبزى گستران ساعى با خوراك كوپنز و آكوافيد از عوامل موثر در بهبود كيفيت خاويار و گوشت ماهى اين مجموعه مى باشد.

قيمت گوشت ماهى خاويارى در ايران

هزينه هر کيلوگرم ماهي پرورشي با نهاده های اولیه آن چون غذا  در نوسان مي باشد. توسعه پايدار ماهيان خاوياري وابسته به توليد با کيفيت و صادرات گوشت و خاويار پرورشي مي باشد.

گوشت ماهى خاویاری در مركز پرورش و استحصال آبزى گستران ساعى واقع در استان مازندران كه يكى از زيستگاه هاى طبيعى ماهى خاويارى مى باشد به صورت عمده و خرده به فروش مى رسد.

تاس ماهيان مجتمع آبزى گستران ساعى از گونه هاى فيل ماهى، روس، سيبرى و ازون برون پس از تخليه امعاء و احشاء به صورت منجمد و تازه، به صورت فيله، قطعه قطعه و ماهى كامل قابل عرضه مى باشد.

بازار فروش گوشت ماهى خاويارى

شناخت نيازها و خواسته هاي مصرف کنندگان و درک رفتار خريد آنها گامي موثر در جهت برآوردن انتظارات شان و در نهايت افزايش مصرف ماهي خواهد بود قیمت گوشت ماهی خاویاری توجه به اندازه و کیفیت این ماهی متفاوت می باشد. در مراکز فروش ماهی خاویاری  این محصول هم به صورت فله ای و هم به صورت بسته بندی شده به مشتریان عرضه می گردد. عرضه و معرفی این ماهی توسط مراکز فروش آن به بازارهای داخلی و بازارهای خارجی سبب افزایش مشتریان و همچنین افزایش درآمد فروشندگان می گردد.

فراهم نمودن شرایط جهت صادر نمودن این محصول به دیگر کشورها موجب رونق چرخه اقتصادی و همچنین سودآوری بالایی برای کشور می شود.

گوشت ماهیان خاویاری به اشكال مختلف در مجموعه آبزی گستران ساعی قابل عرضه و فروش است:

  • لاشه كامل که امعا واحشا آن تخلیه شده ( همراه یا بدون سر و دم)
  • فیله ماهى خاویاری ( قطعه قطعه شده در اندازه های مختلف)

گوشت ماهى خاوياردر بسته بندی های معمولی یا تحت خلاء با استانداردهای سازمان دامپزشکی در بازارهای داخلی به فروش رسیده یا به خارج از کشور صادر می گردد.

فیله ماهی خاویاری

خرید گوشت ماهی خاویاری به صورت فیله ماهی در فروشگاه آنلاین خاویار کالچر

خريد آنلاين گوشت ماهى خاويارى

بحران کرونا چالش عظیمی را بر کسب و کارها تحمیل کرده است، از سوی دیگر به پرورش دهندگان ماهی خاویار این فرصت‌ را می‌بخشد تا مدل‌های جدید تجاری را شناسایی کنند و در این بحران به بقای خود ادامه دهند.

خريد اينترنتى گوشت ماهى خاويار از مراكز معتبر و تحت نظارت سازمان شيلات و دامپزشكى كه توسط كارشناسانى مجرب داره مى شود اطمينان حاصل از سلامت گوشت را كه نتيجه پرورش صحيح و شرايط محيطى مناسب مى باشد به همراه دارد.

برای خريد اينترنتی گوشت ماهى خاويار ایران و سایر محصولات ماهی خاویاری می توانید به وب سایت و فروشگاه مجمتع آبزى گستران ساعى در سايت خاویار كالچر مراجعه نمایید. آبزى گستران ساعى یکی از بزرگترين مراكز پرورش و استحصال ماهى خاويارى در شمال ایران است که گوشت ماهى خاوياری را نيز به فروش می رساند. خرید اینترنتی انواع گوشت ماهى خاویار را می توانید در فروشگاه اینترنتی كالچر بیابید.

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *