خوراک و غذا, سرو و نگهداری

خاویار فشرده یا پرس شده

خاویار فشرده چیست؟ آیا این خاویار خواص خاویار مرغوب را دارا است؟ این ها برخی از سوالات عزیزان از ما در مورد خاویار فشرده یا پرس می باشد.

باید به این دوستان این‌گونه پاسخ داد که خاویار فشرده یا پرس زمانی شکل می‌گیرد که ماهی خاویاری از مرحله چهارم یا همان فاز چهارم رشد خاویار در گناد (غشای چربی شکل که تخم ماهی در آن شکل می‌گیرد ) عبور می‌کنند.

نحوه تولید خاویار پرس

در حالت طبیعی ماهیان خاویاری در این مرحله با رهاسازی خاویار خود در بستر رودخانه‌ها با جفت نر خود در پی تلاش برای ایجاد چرخه لقاح و تولید مثل می‌باشند. این موضوع در حالت طبیعی نیز هنگامی رخ می‌دهد که ماهی ماده نتواند به بستر رودخانه ها مهاجرت کند و یا در محیط پرورش تشخیص دیر هنگام کارشناسان در یافتن به موقع ماهیان در فاز قبل از جذب خاویار و یا اشتباهات انسانی باعث می‌شود که ماهیان خاویاری به اصطلاح فوق رسیده گردند و با این شرایط به مرکز فرآوری هدایت گردند.

این خاویارها پس از جداسازی ازگناد هنگام الک زنی در مرکز تولید به علت پارگی و شکستگی تخم حالت و فرم طبیعی خاویار را از دست می‌دهد به طوری که اکثر تخم‌های خاویارها حالت له‌شدگی دارند که در این صورت تخم حاصله به صورت فشرده در می‌آید که تا حدودی فرمول ساخت این نوع خاویار با خاویار دان متفاوت است.

برای ساخت خاویار فشرده ابتدا خاویار را در آب با شوری بسیار بالا که قبلا جوشانده شده مخلوط می‌کنند و سپس در درون پارچه تنظیف مخصوص آبگیری می‌گردد. و به مدت ۳۰ دقیقه این فرایند آب‌گیری ادامه دارد. سپس خاویار به صورت یک رولت استوانه‌ای شکل می‌گیرد و در صورت نیاز در بسته بندی متفاوت قرار می‌گیرد. حال آنکه این نوع خاویار، با توجه به نوع ساخت و فرآوری آن به علت شکستگی تخم و شتسشوی آن بخشی از مواد غذایی و ترکیبات معدنی نظیر (اسیدهای آمینه، اسید های چرب و ویتامین و مواد معدنی ) را از دست می‌دهد و یکی از نقاط ضعف خاویار فشرده میزان بالای نمک و شوری آن می‌باشد به طوری که بعد از مصرف خاویار فشرده این حس شوری در فرد تداعی می شود که یک قاشق نمک خالص تناول کرده است.

در نتیجه مصرف این نوع خاویار برای افرادی که دارای بیماری های قلبی و عروقی نظیر فشار خون، آریتمی قلبی و … هستند، به هیچ وجه توصیه نمی‌شود. خاویار پرس، همچنین شکل دان و ظاهری زیبا ندارد.

 

 

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *