مقالات علمی

تاثیر خاویار در کنترل فشار خون چگونه است؟

تاثیر خاویار در کنترل فشار خون چگونه است؟

امروزه یکی از بیماری هایی که معمولا افراد بالای 25 سال به آن دچار می شوند؛ بیماری فشارخون است. خاویار به دلیل داشتن روغن امگا و پتاسیم موجود در آن از حملات قلبی و بیماری فشارخون جلوگیری می کند. در ادامه برای شما خواص خاویار برای فشارخون و مصرف آن برای سالمندان را تهیه کرده ایم؛ پس ادامه مطلب را از دست ندهید. بنابراین در پاسخ به سوال اگر فشار خون دارید می توانید خاویار مصرف کنید؟ می توان گفت: بله، چرا که نه!

یکی از خوشمزه ترین و گران ترین غذاهای دریایی که ارزش غذایی بالایی دارد خاویار است. خاویار تنوع بالایی دارد که بر اساس نوع ماهی، اندازه تخم و رنگ آن ها دسته بندی می شوند. از مهم ترین انواع خاویار می توان به خاویار استرا یاد کرد و از گران ترین آن ها می توان به خاویار بلوگا الماس اشاره کرد؛ ضمن اینکه بسیار کمیاب است. خاویار بری و سوروگا نیز از محبوب ترین ها هستند.

خاویار و فشار خون

خاویار غنی از ویتامین A است که در سلامت و اصلاح بافت پوست تاثیر به سزایی دارد و وجود ویتامین E به جلوگیری از سایش پوست کمک می کند و از خشک شدن پوست نیز جلوگیری می کند. شما می توانید با مصرف این دو ویتامین خود را از بیماری های پوستی در امان نگاه داشته و سیستم ایمنی بدن تان را تقویت کنید.

خاویار منبع غنی پتاسیم است؛ پتاسیم در تنظیم فشارخون نقش به سزایی دارد. شما می توانید با مصرف مرتب خاویار تا حدود زیادی فشار خون خود را کنترل کنید. این غذای خوشمزه با جلوگیری از رسوب کردن چربی در جداره رگ های خونی سبب کاهش فشارخون می شود و به سلامت قلب تان نیز کمک می کند. شما می توانید با مصرف خاویار، فشارخون تان را تنظیم کنید. برای این کار می توانید خاویار را همراه غذا، سالاد، عصرانه و … میل کنید و از خواص بسیار زیاد آن برخوردار شوید.

البته باید این نکته را نیز مد نظر داشته باشید که زیاده‌روی در مصرف هر ماده غذایی، می تواند مشکلاتی را نیز به همراه داشته باشد. میزان مصرف استاندارد خاویار برای افراد بالغ، 2 الی 3 قاشق مرباخوری به صورت روزانه است و مصرف بیشتر از آن در روز، معمولا توصیه نمی شود.

نمک موجود در خاویار

در مرحله فراوری خاویار، همیشه مقداری نمک به آن اضافه می شود و به همین دلیل طعم شوری را می توان در آن حس کرد. به علت وجود همین نمک، بسیاری از افراد تصور می کنند که خاویار یک ماده غذایی مضر برای فشار خون است. اما مقدار این نمک به حدی نیست که بخواهد فشار خون شما را افزایش دهد. وجود پتاسیم زیاد در خاویار که نقش بسیار موثری دز کنترل فشار خون دارد، می تواند ضامن این ادعا باشد. همچنین افراد حساس تر می توانند از خاویارهای کم نمک و مالاسول نیز استفاده کنند.

خاویار حاوی مواد معدنی و مغذی همچون انواع ویتامین ها، کبالت، کروم، منیزیم، ید، سلنیوم، پتاسیم، روی، آهن و… می باشد. این املاح موجود در خاویار در جلوگیری از بیماری هایی که با افزایش سن مرتبط است بسیار تاثیر دارد. اگر پدر یا مادرتان بیماری خاصی دارد حتما زیر نظر پزشک خاویار مصرف کنید تا به مشکل نخورید.

سایر مواد مفید موجود در خاویار

خواص خاویار

خاویار منبع غنی اسید های چرب غیر اشباع نظیر امگا ۳ و امگا ۶ است که با هضم و جذب بسیار بالایی که دارد نقش مهمی در سلامتی و عملکرد طبیعی بدن دارد. این دو نوع اسید چرب غیر اشباع سبب کاهش کلسترول و تری گلیسیرید می‌شود که در نتیجه سبب کاهش تجمع چربی در دیواره رگ‌ها و دور قلب و بهبود عملکرد قلب و عروق می‌شود.

خاویار حاوی میزان بالای ویتامین B و آهن است که به علت استفاده در ترکیب هموگلوبین بر سلامت و عملکرد قلب و عروق تاثیر بسیار مثبت دارد و سبب کاهش فشار خون می‌شود. مصرف خاویار به دلیل داشتن املاح معدنی و مغذی می تواند نه تنها فشارخون بلکه دیابت شما را نیز کنترل کند. شما می توانید با مصرف مداوم خاویار دیابت تان را کنترل و یا حتی از آن جلوگیری کنید. بهتراست اگر در خانواده سابقه دیابت دارید زودتر نسبت به کنترل کردن آن اقدام کنید.

در نتیجه خاویار به دلیل محتوای بالای مواد خاص، برای سلامتی بدن علی الخصوص فشار خون بسیار مفید می باشد و شما می‌توانید با خیال راحت تا هفته ای ۳ الی ۴ بار، خاویار مصرف کنید و نه تنها از فواید سلامتی، بلکه از طعم جادویی و عالی آن نیز بهره مند شوید و لذت ببرید.

علاوه بر مواردی که گفتیم، مواد معدنی داخل خاویار شامل کلسیم، پتاسیم، منیزیم و سلنویم می‌شود که به سلامتی بدن کمک کرده و به بدن در راستای موارد زیر کمک می‌کند:

  • کلسیم که مسئول حفظ و قوی تر کردن استخوان ها، عملکرد مطلوب قلب، سیستم عصبی و ماهیچه‌ها ست. تحقیقات هم‌چنین نشان می‌دهد که کلسیم به حفاظت در برابر رشد سرطان، دیابت و فشار خون کمک می‌کند.
  • سطح بالای پروتئین و اسید های ضروری خاویار برای تقویت عضلات و ماهیچه آقایان بسیار توصیه می شود؛ ضمن اینکه چربی مفید آن سبب آرامش اعصاب برای آن ها می شود. خوردن روزانه خاویار می تواند باعث تقویت قوای جنسی آن نیز شود. همچنین تاثیر زیادی در افزایش سطح و کیفیت اسپرم در آقایان نیز دارد.
  • منیزیم برای موارد بسیاری نظیر بی خوابی مزمن و ایجاد ماهیچه های قوی تر، مورد تحسین قرار گرفته است. مکانیزم عمل کردن این ماده معدنی شما را شگفت زده خواهد کرد.
  • پتاسیم نیز یکی دیگر از مواد موجود در خاویار است که از تعادل آب را به بدن شما خواهد داد و قدرت ماهیچه‌ها را افزایش می‌دهد و هم چنین خطر سکته، اضطراب و فشار خون را کاهش خواهد داد.
  • سلنیوم نیز اثر آنتی اکسیدانی داشته و یکی از مواد معدنی مهم است که در به حداقل رساندن خطرات بیماری‌های قلبی و سرطان نقش موثری را ایفا می‌کند. اما فواید سلامتی خاویار در سلنیوم بسیار مهم است. با این حال توانایی آن برای تقویت سیستم ایمنی و انجام فعالیت‌های ضد پیری مانند حفاظت از پوست نیز قابل توجه است.

نکته

خاویار در دسته بندی غذاهای دریایی قرار می گیرد و بسیار گران قیمت و کمیاب است. این غذای دریایی پر خاصیت به برخی از افراد توصیه نمی شود؛ از جمله این افراد کسانی هستند که بیماری هایی همچون نقرس، سرطان سینه، اضافه وزن شدید، بارداری خاص، کسانی که بیماری های قلبی و عروقی شدید، ناراحتی و یا نارسایی کبد و کلیه دارند. برای اطلاعات بیشتر می توانید به مقاله “چه کسانی نباید خاویار بخورند؟” مراجعه کنید.

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *