مقالات علمی

آیا خاویار در افزایش تعداد و کیفیت اسپرم تاثیر گذار است؟

تاثیر خاویار بر اسپرم

افزایش ناباروری مردان و زنان در جامعه امروز به مشکلی جدی تبدیل شده است، از این رو درمان های بسیاری در این زمینه در حال انجام است. یکی از مواد غذایی که بر باروری مردان و زنان تاثیرات مثبتی می گذارد، خاویار است. این ماده غذایی با ارزش با خواص بسیار بالایی که دارد، برای رفع بسیاری از بیماری ها و مشکلات مفید است. در مطالبی که در گذشته منتشر شدند در رابطه با تاثیر خاویار در افزایش باروری و رفع تنبلی تخمدان در خانم ها به طور مفصل توضیحاتی داده شد. در این مطلب به این موضوع خواهیم پرداخت که آیا خاویار در افزایش تعداد و کیفیت اسپرم در آقایان تاثیر گذار هست یا خیر؟

اثرات خاویار بر قوای جنسی مردان

در خصوص خواص خاویار مطالب بسیاری نوشته شده و آن را در درمان بسیاری از بیماری ها موثر دانسته اند. در طی این سال ها خاویار به عنوان غذایی که به لحاظ جنسی مقوی نیز هست، شناخته شده است. دلیل این امر نیز این است که خاویار منبع انواع پروتئین هایی می باشد که انرژی لازم برای فعالیت جنسی را فراهم می کند. در خصوص تاثیر خاویار بر قوای جنسی در مطالب قبلی صحبت شد.

بدن مردان برای انجام فعالیت ها و فرآیند های روزانه بدن به مقدار مشخصی از ویتامین ها و پروتئین ها نیاز دارد. از جمله این فرآیند های روزانه بدن نیز می توان به تولید اسپرم اشاره کرد. خاویار با داشتن یک منبع غنی از پروتئین ها، اسیدهای چرب امگا 3 و انواع ویتامین های B و B12 و بسیاری مواد دیگر، از جمله مواد غذایی مفید برای افزایش اسپرم ها در بدن آقایان محسوب می شود.

خاویار

ناباروری مردان از دیدگاه علمی

بر طبق تحقیقات، شیوع ناباروری در جهان بین 2.5 تا 15 درصد متغیر است و در کل جهان حدود 30 میلیون مرد نابارور وجود دارد. در نتیجه باید گفت از میان زوج هایی که با مشکل ناباروری روبرو هستند، درصد ناباروری مردان در حدود 40 درصد تخمین زده شده است. باید گفت ناباروری به یکی از مهمترین دغدغه های زوجین در سال های اولیه زندگی تبدیل شده است. بنابراین یکی از مهمترین مسائلی که توجه به آن و یافتن راه حل برای آن بسیار مفید است، بحث ناباروری است. مردان به علت حجم بالای فعالیت های بدنی و ذهنی ممکن است با سطح بالایی از استرس روبرو باشند. این استرس تاثیرات منفی خود را بر بسیاری از بخش های بدن اعمال خواهد کرد. یک از بهترین راه ها برای جبران آسیب های بدنی داشتن یک رژیم غذایی سالم است. یک رژیم غذایی سالم باید حاوی اکثر مواد غذایی باشد که ویتامین ها و دیگر مواد معدنی مورد نیاز بدن را تامین کند.

استرس اکسیداتیو یکی از آسیب های رایج است که در نیمی از مردان نابارور دیده شده است. استرس اکسیداتیو زمانی اتفاق می افتد که تولید گونه های اکسیژن فعال بالقوه مخرب (ROS) در دفاع آنتی اکسیدانی طبیعی بدن بیشتر شود و منجر به آسیب سلولی شود. این اکسیژن های فعال مخرب در ابتدا به غشای اسپرم آسیب می رساند و باعث کاهش تحرک اسپرم و کاهش توانایی آن در ترکیب شدن با تخمک می شود. در ادامه نیز می تواند DNA اسپرم را تغییر دهد و آن را ناقص کند.

تاثیر خاویار بر اسپرم

در خصوص تاثیر خاویار بر اسپرم مقالاتی منتشر شده اند و در آن در شرایط مختلف و در مقدار های متفاوت اثرات خاویار بر اسپرم سنجیده شده است. اصلی ترین دلیل استفاده از خاویار نیز بالا بودن ارزش غذایی این ماده است. بر طبق مقالات علمی معتبر عصاره خاویار در ترکیب با برخی مواد دیگر می تواند به کاهش استرس اکسیداتیو و آسیب سلولی کمک کند و باعث افزایش تعداد اسپرم و زنده ماندن اسپرم ها شود. میزان دوز موجود خاویار نیز هرچه بیشتر باشد نتایج بهتری را در پی خواهد داشت.

تاثیر خاویار بر اسپرم

DHA نیز نوعی امگا 3 موجود در اسپرم می باشد که مقدار بالایی در اسپرم آقایان دارد. هر قدر DHA در اسپرم پایین باشد، کیفیت اسپرم نیز کاهش می یابد. خاویار از جمله مواد غذایی است که حاوی اسید چرب امگا3 به مقدار زیاد می باشد، در نتیجه استفاده از خاویار باعث بهبود کیفیت اسپرم ها و تعداد آن ها می شود.

تاثیر خاویار بر اسپرم

بر طبق نمودار مشخص است که 10 میلی گرم DNA خاویار، افزایش قابل توجهی در زنده ماندن اسپرم در مقایسه با DHA دارد. محققان معتقدند این یک موضوع بسیار مهم است، زیرا کیفیت اسپرم آقایان یکی از نشانه های سلامت کلی در آقایان محسوب می شود.

با توجه به مطالب ذکر شده در بالا مصرف میزان کمی از خاویار اثرات قابل توجهی را بر کیفیت و سلامت اسپرم آقایان خواهد داشت. همچنین باعث خواهد شد تا تعداد این اسپرم ها افزایش پیدا کند. خاویار حاوی مقادیر زیادی امگا3، ویتامین E، سلنیوم، ویتامین B12 و آنتی اکسیدان ها می باشد. به دلیل اینکه همه این مواد از تولید تا حفظ اسپرم نقش مهمی دارند، با مصرف ماده غذایی همچون خاویار که حاوی تمام این مواد است، کمک بسیار بزرگی در حفظ کیفیت اسپرم خواهد شد.

نتیجه گیری در خصوص تاثیر خاویار بر اسپرم

رفع ناباروری در مردان مسئله بسیار مهمی است که باید برای آن چاره ای اندیشید. یکی از علل این ناباروری نیز عواملی همانند استرس یا کمبود ویتامین ها در بدن است که بر کیفیت اسپرم های تولید شده اثر می گذارد. از مهمترین راه حل هایی که می توان به آن اشاره کرد استفاده از مواد غذایی سالم و با خاصیت بالا می باشد. خاویار به عنوان یکی از غنی ترین منابع انواع پروتئین ها و ویتامین ها و مواد معدنی مورد نیاز بدن شناخته شده است. در نتیجه با مصرف مقدار معینی از این ماده غذایی می توان کیفیت اسپرم های تولید شده را حفظ کرد و حتی تعداد آن ها را نیز افزایش داد. پس در رابطه با تاثیر خاویار بر اسپرم می توان بدین شکل نتیجه گیری کرد که مصرف آن می تواند بر بهبود کیفیت اسپرم و افزایش میل جنسی آقایان تاثیرگذار باشد و تا حدی مانع از بروز مشکلات ناباروری در آقایان گردد.

منابع

Acta Bio Medical/ Official Journal of the Society of Medicine and Natural Sciences of Parma Vol 82 – N2/2012
Lorenzetti1, F. Marotta1, H. Yadav2, G. Celep3, E. Minelli4, P. Carrera-Bastos5, S. Jain2, A. Polimeni1, U. Solimene4

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *