مقالات علمی

آیا خاویار دارای خواص ضد پیری و جوان سازی است؟ متخصصین چه نظری دارند؟

خواص ضد پیری خاویار

خاویار از جمله محصولات غذایی ارزشمند است که دارای خواص بسیار زیادی می باشد. این خواص از تامین ویتامین ها و پروئتین برای بدن تا خواص بسیار زیاد آن در افزایش هوش و بسیاری موارد دیگر را شامل می شود. در رابطه با خواص خاویار مطالبی را در گذشته ارائه کردیم. یکی از خواص بسیار خوب این ماده غذایی ارزشمند نقش خاویار در سلامت پوست و زیبایی آن است. اما آیا خواص ضد پیری و جوان سازی خاویار درست است؟ اگر شما هم مایلید در این رابطه اطلاعات درستی داشته باشید در ادامه با ما همراه باشید.

خواص خاویار

خاویار دارای مقادیر زیادی از انواع پروتئین ها، ویتامین ها و اسید های چرب امگا 3 است که بسیار مورد نیاز برای بدن هستند. پروتئین ها و ویتامین ها نقش اساسی در سلامت بدنی افراد دارند و نیاز بدن به این مواد از طریق مواد غذایی تامین می شود. خاویار منبعی غنی از این مواد مفید برای بدن است و به طور مثال می توان به این مورد اشاره کرد که با مصرف یک وعده خاویار دوبرابر نیاز روزانه بدن به ویتامین B12 را دریافت می کنید. هر 100 گرم از این ماده غذایی حاوی کالری، پروتئین، کربوهیدرات، چربی، آب، ویتامین A، ویتامین B12، پتاسیم، منیزیم، کلسیم، ویتامین E، سدیم، آهن و روی می باشد. وجود انواع این مواد باعث می شود تا خاویار خواص بسیار بالایی داشته باشد.

خواص ضد پیری خاویار

خاویار در درمان و پیشگیری از بسیاری از بیماری ها از جمله بیماری های قلبی مفید است و همچنین باعث بهبود سلامت مغز و پیشگیری از پیری، کاهش فشار خون و پیشگیری از لخته شدن خون، بهبود باروری و تقویت سیستم ایمنی بدن افراد می شود. از این رو مصرف آن بسیار توصیه شده و مفید خواهد بود.

عوامل پیری پوست

عوامل بسیاری باعث می شوند تا پوست شما دچار پیری زودرس شود. از جمله این عوامل می توان به کیفیت خواب پایین، آلودگی محیط و استرس اشاره کرد. یکی دیگر از عوامل مهم، رژیم غذایی ناسالم است و علت آن نرسیدن مواد غذایی مناسب به بدن و پوست می باشد. پوست برای جوان ماندن و حفظ سلامت، همانند دیگر اعضای بدن به یک سری ویتامین ها و پروتئین ها نیاز دارد. این مواد مغذی مورد نیاز پوست، باعث آبرسانی و کلاژن سازی در لایه های پوست شده و شادابی را برای پوست فراهم می کند.

با توجه به توضیحات فوق، داشتن یک رژیم غذایی سالم در کنار مراقبت پوستی درست، از ایجاد چین و چروک پوست جلوگیری کرده و باعث می شود تا پوست، جوانی و شادابی خود را حفظ نماید. در نتیجه خاویار را می توان به عنوان یکی از بهترین مواد غذایی که دارای ویتامین های مورد نیاز پوست می باشد، معرفی کرد.

خاویار و خواص ضد پیری

از نظر متخصصان مصرف خاویار باعث می شود تا از تخریب کلاژن های پوست و تشکیل چین و چروک روی پوست جلوگیری شود. در برخی مطالعات ثابت شده است که میزان 15 درصد روغن خاویار در ترکیبات خاصی، محصولی با قابلیت افزایش آبرسانی، کشسانی و جوان سازی پوست را فراهم خواهد آورد. در نتیجه استفاده از خاویار در کاهش چین و چروک های پوست و جوانسازی آن بسیار چشمگیر است.

جوان سازی پوست با خاویار

بر طبق نظر یکی از متخصصان حوزه پوست و مو، استفاده از خاویار در مراقبت از پوست به این دلیل است که عصاره خاویار یک ماده نرم کننده فعال است که در درجه اول با افزایش هیدراتاسیون، سطح رطوبت و پر کردن خطوط ریز به پوست کمک می کند و در عین حال به لطف خواص آنتی اکسیدانی آن به ویژه ویتامین E و سلنیوم باعث کاهش التهاب پوست شده و آن را از بسیاری از آسیب ها محفوظ می کند.

در حالت کلی بر طبق نظر متخصصان فواید خاویار در مراقبت از پوست را می توان در چند مورد بیان کرد:

سفت شدن پوست
  • بهبود کلی بافت پوست: خاویار به علت داشتن امگا3 فراوان، اسیدهای آمینه، ویتامین ها و آنتی اکسیدان ها باعث می شود تا بر بافت تمام لایه های پوست اثرات مثبتی داشته باشد. امگا3 باعث تقویت سد محافظ پوستی شده و از رطوبت پوست محافظت می کند و آن را در برابر محرک های مضر خارجی مانند آلودگی ها محفوظ می کند.
  • جلوگیری از تجزیه الاستین: از دیگر مزایای استفاده از آنتی اکسیدان ها این است که باعث می شود تا از تجزیه الاستین در پوست جلوگیری شود و در دراز مدت باعث می شود تا پوست جوان تر به نظر برسد.
  • افزایش تولید کلاژن: از دلایل دیگری که خاویار به عنوان یک ماده ضد پیری عالی عمل می کند این است که باعث می شود تا تولید کلاژن و سرامید در سلول های پوست احیا شود. در نتیجه باعث سفت شدن و لیفت شدن پوست و آبرسانی عمیق به لایه های پوست خواهد شد.
  • محافظت در برابر اشعه ماورابنفش: آنتی اکسیدان ها باعث محافظت از پوست در برابر اشعه UV می شود. در نتیجه مراقبت از پوست با خاویار، باعث می شود تا یک لایه محافظتی اضافی در برابر نور خورشید ایجاد شود.
  • کاهش التهاب: بر طبق مطالعه ای که در سال 2018 در مجله بالینی و زیبایی پوست منتشر شد، سرامید ها نقش عمده ای در کاهش اگزما و درماتیت آتوپیک دارند. استفاده از خاویار در مراقبت پوستی باعث می شود تا قرمزی پوست کاهش پیدا کند، این ویژگی به ویژه در افرادی که پوست حساس و مستعد تحریک دارند، اثر گذار است.
  • عدم تحریک پوست: بسیاری از موادی که در مراقبت پوست به کار برده می شوند، برای یک نوع پوست خاص تحریک کننده هستند، اما خاویار برای انواع پوست بی خطر است. با این حال توصیه می شود برای افرادی که به ماهی یا صدف آلرژی دارند، از خاویار در روتین مراقبت پوست استفاده نشود، زیرا ممکن است اثرات نامطلوبی در پی داشته باشد.
رفع چین و چروک
  • اثرات بیشتر در پوست خشک: در حالیکه مراقبت از پوست با کمک خاویار برای پوست های مستعد قرمزی بسیار معجزه آسا عمل می کند، اما برای افرادی که پوست چرب یا مستعد آکنه دارند خیلی اثرگذار نمی باشد. دلیل این امر نیز این موضوع است که محصولات خاویاری مقداری باقیمانده چرب از خود روی پوست باقی می گذارند که به خوبی جذب پوست نمی شود و می تواند چربی پوست را تشدید کند. در نتیجه باید گفت خاویار که دارای میزان زیادی روغن و پروتئین است، برای مقابله با مشکلاتی مانند کم آبی، خطوط ریز و چین و چروک و از دست دادن خاصیت ارتجاعی بسیار موثر تر عمل می کند.

کاربرد خاویار در محصولات زیبایی

همه این خواص بسیار معجزه آسای خاویار برای پوست باعث شده تا یکی از بهترین مواد برای ساخت کرم ها و محصولات ضد چروک باشد. در این محصولات مقداری از خاویار با دیگر مواد ترکیب شده و به عنوان روتین پوستی توصیه شده اند. این محصولات را بدون نسخه هم می توانید از داروخانه ها تهیه کنید و برای پوست خود استفاده نمایید. این محصولات به صورت کرم و یا سرم در بازار موجود است. درصد خاویار در هر محصول ممکن است با دیگری متفاوت باشد. هنگام خرید بهتر است به دقت ترکیبات محصول مورد نظر را بخوانید و سپس اقدام به خرید نمایید.

نتیجه گیری

در این مقاله در خصوص خواص ضد پیری خاویار صحبت شد. طبق مطالبی که ارائه شد خاویار در درمان و پیشگیری بسیاری از بیماری ها موثر است و به علت داشتن مواد مفید برای پوست، یکی از بهترین گزینه ها در مراقبت از پوست به شمار می رود. مواد موجود در خاویار مانند ویتامین ها و آنتی اکسیدان و بسیاری دیگر بر روی لایه های پوست اثر گذاشته و باعث آب رسانی و سفت شدن پوست می شود. از طرفی باعث محافظت بیشتر پوست در برابر آلودگی ها و اشعه های مضر خواهد شد. متخصصان با انجام تحقیقات بسیار ثابت کرده اند این ماده در رفع بسیاری از مشکلات پوستی کاربردی است و خاویار دارای خواص ضد پیری می باشد و باعث جوان سازی پوست می شود.

منابع

Lee K-E, Nho Y-H, Yun SK, Park S-M, Kang S, Yeo H. Caviar extract and its constituent dha inhibits uvb-irradiated skin aging by inducing adiponectin production. Int J Mol Sci. 2020;21(9):3383.

Draelos ZD, Raymond I. The efficacy of a ceramide-based cream in mild-to-moderate atopic dermatitis. J Clin Aesthet Dermatol. 2018;11(5):30

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *