خوراک و غذا, مقالات علمی

کدام مواد غذایی حاوی ویتامین B12 به مقدار زیاد هستند؟

بدن انسان به ویتامین های بسیاری نیاز دارد و مواد غذایی مختلف حاوی یک یا چند مورد از این ویتامین ها هستند. کمبود هر یک از ویتامین ها در بدن، باعث ایجاد بیماری های مختلف می شود، در نتیجه باید میزان مورد نیاز برای بدن را از طریق مواد غذایی حاوی آنها تامین کرد. در این مقاله در خصوص مواد غذایی حاوی ویتامین B12 مطالبی را خواهید خواند.

ویتامین B12 چیست؟ این ویتامین نقش اساسی در تشکیل گلبول های قرمز، متابولیسم سلولی، عملکرد اعصاب و تولید DNA و مولکول های حاوی اطلاعات ژنتیکی دارد. منابع غذایی حاوی این ویتامین مرغ، گوشت، ماهی و محصولات لبنی می باشند.

طبق تحقیقات در برخی نقاط جهان کمبود این ویتامین دیده شده است. اکثرا افرادی که از رژیم های گیاه خواری پیروی می کنند، مستعد کمبود این ویتامین هستند، زیرا این ویتامین در غذاهای گیاهی وجود ندارد. در افراد مسن و یا افرادی که به بیماری های دستگاه گوارش مبتلا هستند نیز امکان کمبود این ویتامین وجود دارد، زیرا نحوه جذب مواد مغذی در بدن آن ها متفاوت است.

میزان ویتامین B12 مورد نیاز بدن

مواد غذایی ویتامین B12

کمبود این ویتامین باعث کم خونی، خستگی، ضعف عضلانی، مشکلات روده، آسیب های عصبی و اختلالات خلقی می شود. میزان توصیه شده روزانه این ویتامین برای بزرگسالان 2.4 میکروگرم می باشد. در گروه های دیگر نیز مقدار مناسب مصرف آن به شرح زیر می باشد:

  • در نوزادان بین 0.4 تا 0.5 میکروگرم
  • در کودکان بین 0.9 تا 1.8 میکروگرم
  • در زنان باردار و شیرده بین 2.6 تا 2.8 میکروگرم

طبق تحقیقات، اگر ویتامین B12 در مقدار مناسبی استفاده شود، مصرف آن برای بدن افراد خطری را به دنبال ندارد. البته میزان مصرف بالای این ویتامین نیز چندان خطرساز نبوده و بدن افراد تنها به اندازه ای که نیاز دارد آن را جذب کرده و مقدار اضافی از طریق ادرار دفع می شود.

اما دوزهای بالای این ویتامین که در مواردی برای درمان کمبود استفاده می شود، ممکن است باعث سردرد، تهوع و استفراغ، اسهال، خستگی یا ضعف و احساس سوزن سوزن شدن دست و پا شود.

در هنگام استفاده از داروهای دیگر باید توجه داشته باشید که برخی داروهایی که برای درمان مشکلات گوارشی مصرف می شود، توانایی بدن را در جذب ویتامین B12 کاهش می دهد. همچنین داروهای ضد التهابی که برای پیشگیری و درمان نقرس استفاده می شود نیز در جذب این ویتامین تاثیر گذار بوده و توانایی بدن را در جذب آن کم می کند.

برخی دیگر از داروهایی که باعث کاهش جذب این ویتامین می شوند عباتنداز:

  • داروی دیابت مانند مفتورمین
  • داروهای کاهش دهنده اسید معده مانند امپرازول
  • مکمل های ویتامین C

بدن به تنهایی قادر به ساختن ویتامین ضروری B12 نمی باشد و به همین دلیل نیاز است که توسط مکمل ها یا مواد غذایی خاصی برای بدن تامین شود. این ویتامین محلول در آب بوده و همانطور که بیان شد عملکرد های ضروری را بدن انجام می دهد.

مواد غذایی حاوی ویتامین B12

مواد غذایی مختلف شامل انواع مختلف ویتامین ها و پروتئین ها هستند. برخی از این مواد غنی از یک نوع ویتامین خاص بوده و برخی نیز تعدادی از این ویتامین ها و پروتئین ها و مواد معدنی مورد نیاز بدن را دارند.

1. مواد غذایی دریایی

اصلی ترین منبع تامین این ویتامین ها در غذاهای دریایی است. این غذاها شامل صدف، ماهی ساردین، ماهی قزل آلا و ماهی سالمون است.

صدف: سخت پوستان و نرم تنان سرشار از مواد مغذی و ویتامین ها هستند. به طور مثال در بدن نرم تنانی همچون حلزون پروتئین های بسیای وجود دارد که مصرف آن ها برای بدن مفید است و همچنین حاوی ویتامین B12 می باشد. با مصرف صدف نیز مقدار زیادی از آهن و آنتی اکسیدان ها و ویتامین B12 مورد نیاز بدن فراهم می شود.

از نکات قابل توجه این است که در آب گوشت صدف ها نیز مقدار زیادی از این ویتامین وجود دارد که مصرف آن برای بدن مفید است.

ماهی ساردین: استخوان های این ماهی نرم بوده و در آب های شور یافت می شوند. در این نوع ماهی مواد مغذی بسیاری که برای بدن مفید است وجود دارد. هر 150 گرم از این ماهی، 5 برابر بیشتر از نیاز روزانه بدن به ویتامین B12 را تامین می کند. در این ماهی اسید های چرب امگا 3 نیز یافت می شود که بسیار مفید است. در نتیجه ماهی ساردین علاوه بر خواصی که از طریق داشتن ویتامین B12 دارد، با داشتن امگا 3 نیز باعث بهبود سلامتی قلب می شود.

ماهی قزل آلا: در این ماهی انواع پروتئین، چربی های سالم و ویتامین های گروه B وجود دارد. ضمنا قزل آلا گرفته شده از آب های شیرین خواص بیشتری نیز دارد. در هر 100 گرم از این ماهی حدود 3 برابر نیاز روزانه بدن ویتامین B12 وجود دارد. در این ماهی فسفر، سلنیوم و منگنز نیز وجود دارد. همچنین هر 100 گرم این ماهی حاوی حدود 1100 میلی گرم اسید های چرب امگا 3 است در صورتی که میزان مصرف روزانه برای بدن بین 250 تا 500 میلی گرم است.

مواد غذایی ویتامین B12

ماهی سالمون: از غنی ترین منابع اسید های چرب امگا 3 و ویتامین های گروه B محسوب می شود. هر 180 گرم از این ماهی دو برابر نیاز روزانه بدن به ویتامین B12 را تامین می کند. علاوه بر این در خصوص اسید های چرب امگا 3 نیز باید گفت هر 180 گرم از این ماهی حاوی حدود 4100 میلی گرم از این چربی سالم است. همچنین این ماهی حاوی پروتئین نیز بوده و مقدار  40 گرم پروتئین در هر 180 گرم این ماده وجود دارد.

شاه ماهی: در شاه ماهی نیز مقدار زیادی ویتامین B12 وجود دارد و هر 150 گرم آن حدود 8 برابر نیاز روزانه بدن، از این ویتامین را فراهم می کند.

ماهی تن: در ماهی تن نیز مقدار زیادی از پروتئین ها، ویتامین ها و مواد معدنی وجود دارد. هر 85 گرم آن حدود 4 برابر نیاز روزانه بدن ویتامین B12 دارد.

 خاویار غنی ترین منبع تامین ویتامین B12

همانطور که گفته شد در بسیاری از غذاهای دریایی ویتامین B12 وجود دارد. اما یکی از مهمترین مواد غذایی دریایی حاوی این ویتامین خاویار است. در رابطه با خواص خاویار برای افزایش هوش، زیبایی و جلوگیری از انواع بیماری ها مطالب بسیاری گفته شده است. همچنین بیان شد این ماده حاوی انواع پروتئین ها و ویتامین های ضروری بدن می باشد که ویتامین B12 نیز یکی از اینهاست. هر 100 گرم خاویار حاوی 20 میکروگرم از این ویتامین که بیش از 8 برابر نیاز روزانه افراد به ویتامین B12 می باشد.

خاویار حاوی کلسیم، آهن، منیزیم، فسفر و سلنیوم است. همچنین ویتامین های A، B2، B6، B12، B44، D، K نیز در آن وجود دارد. علاوه بر این خاویار اسید های آمینه و اسید های چرب امگا 3 مورد نیاز بدن را نیز تامین می کند.

خاویار و  ویتامین B12

2. کبد حیوانات

کبد، کلیه و قلب حیوانات که اصطلاحا به جگر و دل و قلوه مشهور است، شامل مواد مغذی بسیاری است. دل و قلوه بره از جمله منابع غنی حاوی ویتامین B12 است. در کبد گوساله نیز این ویتامین وجود دارد اما مقدار آن نسبت به کبد بره کمتر است. در هر 100 گرم از کبد بره حدود 6 برابر نیاز روزانه بدن به ویتامین B12 یافت می شود. در کبد و کلیه حیوانات مواد مغذی دیگری همچون ویتامین های A و B2 نیز وجود دارد.

3. تخم مرغ

در سفیده و زرده تخم مرغ ویتامین B12 وجود دارد، اما در زرده مقدار آن بیشتر است. هر 100 گرم تخم مرغ حدود نصف نیاز روزانه بدن به این ویتامین را تامین می کند ویتامین های D و B2 نیز در تخم مرغ وجود دارد، بنابراین مصرف آن مقدار زیادی از ویتامین های مورد نیاز بدن را تامین می کند.

4. شیر و لبنیات

شیر و لبنیات منبع غنی ویتامین های B12 هستند. هر 240 میلی لیتر شیر حاوی نصف نیاز روزانه بدن به این ویتامین است. طبق تحقیقات بدن انسان ویتامین B12 موجود در شیر و لبنیات را بسیار بهتر از مواد دیگر جذب می کند. محصولات لبنی مانند پنیر و ماست پرچرب نیز دارای مقداری از این ویتامین هستند.

5. غلات غنی شده

غلات غنی شده منبع مهمی برای تامین ویتامین های گروه B در بدن هستند. با اینکه اصولا غلات غنی شده جزو رژیم غذایی سالم نیستند اما مصرف آن خصوصا در گیاهخواران باعث جلوگیری از کمبود ویتامین B12 می شود. در هر 60 گرم نوعی از این غلات حدود نصف نیاز روزانه بدن به این ویتامین تامین می شود.

6. گوشت گاو

200 گرم از گوشت گاو حاوی 5 برابر نیاز روزانه بدن ویتامین B12 دارد. در نتیجه گوشت گاو نیز از منابع بسیار مهم تامین این ویتامین محسوب می شود. جهت حفظ این ویتامین در هنگام آماده سازی، توصیه می شود تا آن را کبابی کرده و مصرف نمایید. در گوشت گاو دیگر ویتامین های گروه B از جمله B3 B2 و B6 نیز وجود دارد. علاوه بر این گوشت گاو نیاز بدن به سلنیوم و روی را تامین می کند.

ویتامین B12

نتیجه گیری در خصوص مواد غذایی حاوی ویتامین B12

همانطور که می‌دانید تامین ویتامین های مورد نیاز بدن موضوعی است که باید همواره به آن توجه کرد. در خصوص تامین ویتامین ها و پروتئین ها، مواد غذایی بسیاری وجود دارد که مصرف آن ها توصیه شده اند. هر ماده غذایی نوع خاصی از ویتامین ها یا پروتئین ها یا دیگر مواد مورد نیاز بدن را در خود دارد. یک رژیم غذایی سالم به گونه ای توصیه می شود که نیازهای بدن در آن مورد توجه قرار گرفته باشد.

ویتامین B12 نیز از ویتامین های ضروری برای بدن انسان است که باید آن را از طریق مواد غذایی و مکمل ها تامین کرد. همانطور که خواندید مواد غذایی بسیاری وجود دارد که حاوی این ویتامین مهم هستند.

اما باید گفت خاویار به عنوان یکی از غنی ترین منابع برای تامین انواع مواد معدنی و پروتئین ها و ویتامین های مورد نیاز بدن بسیار توصیه شده است. خواص خاویار برای تقویت سیستم ایمنی بدن، سلامت قلب و عروق، بهبود عملکرد مغز و حفظ سلامت پوست، با دارا بودن این دسته از ویتامین ها و پروتئین ها بسیار تایید شده است.

بنابراین اگر شما هم به دنبال یک منبع خوب و غنی از مواد غذایی حاوی ویتامین B12 هستید توصیه می شود تا با خرید خاویار، از مزایای این ماده غذایی با ارزش و خاص استفاده کنید.

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *