مقالات علمی

آیا مصرف خاویار برای سالمندان توصیه می شود؟ منابع علمی چه می گویند؟

مصرف خاویار سالمندان

مواد غذایی بسیاری هستند که برای سلامتی افراد مفید بوده و استفاده از آن ها توصیه می شود. در رژیم غذایی گروه های سنی مختلف انواع مواد غذایی سرشار از ویتامین ها و پروتئین ها قرار داده می شود تا نیازهای بدن از طریق این مواد تامین شود. خاویار از جمله مواد غذایی پر از خواص مطلوب است که برای تمام گروه های سنی دارای خواص مطلوبی است. کودکان، خانم های باردار، مردان و زنان جوان و خصوصا سالمندان می توانند از این ماده غذایی استفاده کنند و از خواص خاویار بهره ببرند. از جمله بهترین خواص خاویار کمک به بهبود برخی بیماری ها را می توان نام برد. اما چه کسانی نباید خاویار بخورند؟ اگر مایل هستید در این خصوص اطلاعات کسب کنید به مقاله لینک شده مراجعه کنید. در ادامه در خصوص مصرف خاویار برای سالمندان مطالبی را خواهید خواند، پس با ما همراه باشید.

توصیه های غذایی سالمندان

نیازهای غذایی انسان در دوران سالمندی تغییراتی می یابد و بدن افراد در سنین سالمندی که معمولا بالای 60 سال محسوب می شود، نیاز کمتری به انرژی دارد. افراد سالمند دارای بیماری های مختلفی هستند و داروهای بسیاری را برای بهبود بیماری های خود استفاده می کنند. بدین ترتیب رژیم غذایی آن ها باید متناسب با داروهای استفاده شده و در راستای بهبود آن ها از بیماری ها باشد.

بهترین غذاهایی که توصیه می شود سالمندان از آن استفاده کنند، غذاهای کم حجم با خواص بالا می باشد تا نیازهای غذایی به نحو مناسبی تامین گردد. در سنین میانسالی مصرف مواد غذایی حاوی چربی و کلسترول بالا پیشنهاد نمی گردد. به دلیل اینکه میانسالان دارای فعالیت بدنی کم هستند و به همین دلیل نیاز زیادی به غذا برای حفظ ثبات وزنشان ندارند، در نتیجه رژیم غذایی خاصی را باید داشته باشد. در این رژیم غذایی اصولا غذاهای کم حجم و  سرشار از مواد مغذی، بسیار مورد توجه است.

مصرف خاویار سالمندان

در خصوص ویتامین ها نیز باید گفت، در بدن سالمندان جذب ویتامین هایی مانند D و B12 کاهش می یابد، در نتیجه استفاده از مواد غذایی حاوی ویتامین ها ضرورت دارد. همچنین در سنین میانسالی بیشترین بخش رژیم غذایی در جهت بهبود یا پیشگیری یا کنترل بیماری ها می باشد. با توجه به اینکه در این سنین افراد بیشتر در معرض بیماری نیز قرار دارند، توجه به مواد غذایی مصرفی بسیار مهم است.

خاویار در سلامتی سالمندان

خاویار از جمله مواد غذایی است که حاوی ویتامین ها و پروتئین های بسیاری می باشد، به همین جهت استفاده از خاویار برای سالمندان توصیه می گردد. خواص خاویار در کنترل بیماری هایی مانند قندخون، فشارخون، سلامتی چشم، بیماری های قلبی،عروقی، کلیوی و ریوی و همچنین آلزایمر ثابت شده است. به همین جهت خاویار از جمله مواد غذایی است که در رژیم غذایی سالمندان بسیار توصیه می گردد. به طور کلی می توان گفت غذاهای دریایی که مقادیر زیادی از مواد مورد نیاز بدن را تامین می کنند بهترین گزینه برای سالمندان محسوب می گردد.

خاویار از بهترین این نوع مواد غذایی است که سرشاز از مواد معدنی، ویتامین ها، پروتئین ها و اسید های چرب ضروری بدن می باشد. در خصوص تامین ویتامین B12 نیز باید گفت، با توجه به اینکه جذب ویتامین ها در بدن سالمندان کاهش پیدا می کند، با مصرف خاویار که جزء مواد غذایی حاوی ویتامین B12 است، می توان نیاز بدن به این ویتامین را تامین کرد. خاویار همچنین باعث می شود تا از بروز سرطان در سالمندان پیشگیری شود و بدن در برابر بیماری های مختلف مقاوم گردد.

خاویاز نه تنها یک غذای لوکس، بلکه سرشار از مواد مغذی است که می تواند به بهبود عملکرد مغز کمک کند. خاویار ماهی های خاویاری منبع خوبی از اسیدهای چرب امگا 3 است که برای سلامتی بسیار مفید است. اسیدهای چرب امگا 3 موجود در خاویار می تواند به بهبود عملکرد حافظه کمک کند. خاویار همچنین باعث محافظت از مغز در برابر آسیب های ناشی از افزایش سن می شود. بنابراین مصرف معتدل خاویار باعث تقویت مغز سالمندان خواهد شد.

مصرف خاویار سالمندان

مقالات علمی در خصوص مصرف خاویار برای سالمندان

بر طبق مقاله ای که در مجله Nature منتشر شد، خاویار باعث بهبود بینایی افراد می شود. در این مطالعه نشان داده شد که خاوایار دارای حاوی سطوح بالایی از اسیدهای چرب امگا 3 است که برای سلامت چشم مفید است. خاویار همچنین می تواند به بهبود دید در شب کمک کند. علاوه براین خاویار دارای مواد مغذی دیگری چون ویتامین A است که از جمله ویتامین های مفید برای قدرت بینایی سالمندان است.

مطالعه ای دیگر در مجله Nature منتشر شده که ثابت می کند، خاویار می تواند به تاخیر روند پیری کمک کند. خاویار ماهیان خاویاری باعث کاهش سرعت مرگ سلولی می شود. خاویار منبع خوبی از آنتی اکسیدان ها است که می تواند به محافظت از سلول ها در برابر آسیب و تاخیر روند پیری کمک کند. همچنین خاویار باعث بهبود خاصیت ارتجاعی پوست و کاهش چین و چروک می شود. خاویار با دارا بودن اسید های چرب امگا 3 برای سلامت پوست بسیار مفید است.

بر طبق مقاله ای دیگر  خاویار باعث افزایش سلامت قلب می شود. امگا 3 موجود در خاویار باعث کاهش ضربان قلب و سفتی رگ های خونی می شود در نتیجه فشار خون را کاهش می دهد. از طرفی باعث کاهش سطح تری گلیسیرید خود شده و باعث بهبود سطح کلسترول خون می شود. علاوه بر این از جمع شدن پلاکت های خون و تشکیل لخته جلوگیری می کند و بدین ترتیب باعث کاهش سکته قلبی می شود.

در مقالات دیگری نیز از تاثیر خاویار بر بهبود سیستم ایمنی بدن پرداخته شده است. بر طبق این تحقیقات مواد موجود در خاویار باعث می شود تا تولید آنتی بادی ها در بدن افزایش پیدا کند. در نتیجه باید گفت این ویژگی برای بدن سالمندان که در طول زمان، سیستم ایمنی بدنشان افت پیدا می کند، بسیار مطلوب است.

تحقیقات دیگری نشان می دهد که خاویار سرشار از ویتامین B12 است. این ویتامین محلول در آب بوده و باید از غذاها و مکمل ها دریافت شود. ویتامین B12 برای بسیاری از عملکرد ها، از جمله رشد گلبول های قرمز، تولید انرژی، انتقال عصبی و سنتز DNA حیاتی است.

مصرف خاویار سالمندان

علاوه بر این، خاویار مملو از اسیدهای آمینه (بلوک های سازنده پروتئین) به ویژه لیزین، والین، هیستیدین، لوسین، ایزولوسین و فنیل آلانین است. لوسین و لیزین برای سنتز پروتئین و ترمیم عضلات ضروری هستند. این ویژگی باعث شده تا خاویار ماده مناسبی برای سالمندان به شمار رود.

نتیجه گیری

در خصوص خواص خاویار مقالات بسیاری نوشته شده و از فواید آن برای بدن بسیار گفته شده است. با توجه به مطالبی که گفته شد نیز مشخص شد خاویار برای تمام گروه های سنی بسیار مفید است و باید در رژیم غذایی آن ها گنجانده شود. با توجه به فواید آن در پیشگیری و کنترل بیماری ها نیز برای سالمندان بسیار توصیه می شود. وجود مقدار زیادی مواد معدنی و ویتامین ها و اسید های چرب موجود در خاویار نیز باعث شده تا برای سالمندان بسیار مفید باشد. اما تا کنون مقاله ای که به طور کاملا اختصاصی در خصوص فواید خاویار برای سالمندان نوشته شده باشد، وجود ندارد. با این وجود خواص بالای این ماده غذایی لوکس و گران قیمت بر هیچکس پوشیده نیست.

برخی مراجع:

Role of ω3 long-chain polyunsaturated fatty acids …

A meta-analysis shows that docosahexaenoic acid …

Effects of omega-3 polyunsaturated fatty acids …

An Update on Omega-3 Polyunsaturated Fatty Acids …

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *