مقالات علمی

متخصصان چه نظری درباره کاربرد خاویار در محصولات زیبایی دارند؟

خاویار در محصولات زیبایی

خاویار از جمله محصولات غذایی است که خواص بسیار زیادی برای بدن انسان دارد. این خواص بالا به دلیل داشتن موادی مانند ویتامین ها، پروتئین ها و بسیاری مواد معدنی مفید برای بدن است. خاویار در پیشگیری و کنترل بیماری ها نقش بسیار مهمی دارد. یکی از معروف ترین خواص خاویار، استفاده از آن در سلامت پوست است و همچنین خواص ضد پیری و جوان سازی آن را می توان نام برد. اما متخصصان چه نظری در خصوص کاربرد خاویار در محصولات زیبایی دارند؟ اگر شما هم به دنبال پاسخ به این سوال هستید تا انتهای این مطلب همراه ما باشید.

خواص خاویار برای پوست و جوان سازی

در خصوص فواید خاویار برای مو مطالبی در گذشته آماده شد. خاویار از جمله مواد غذایی لوکس و گران قیمت است که باعث رفع نیاز به بدن به انواع مختلف پروتئین ها و ویتامین هایی مانند B12, B و E , D می شود. همچنین خاویار باعث رشد ذهنی کودکان می شود و در پیشگیری از بیماری های قلبی بسیار موثر است. علاوه بر این از خواص خاویار در سلامت پوست نیز استفاده می شود که به طور مفصل در مطالب قبل توضیح داده شده است. اگر مایل هستید در خصوص نظر متخصصان در رابطه با خواص ضد پیری و جوان سازی خاویار بدانید به مطلب لینک شده می توانید مراجعه نمایید.

خاویار در محصولات زیبایی

در مطالب قبلی بیان شد که خاویار به علت داشتن موادی همچون امگا3 فراوان، اسیدهای آمینه، ویتامین ها و آنتی اکسیدان ها باعث می شود تا بر بافت تمام لایه های پوست اثرات مثبتی داشته باشد. امگا 3 باعث تقویت سد محافظ پوستی می شود و از رطوبت پوست محافظت می کند و آن را در برابر محرک های مضر خارجی مانند آلودگی ها محفوظ می کند.

محصولات زیبایی

محصولات زیبایی بسیاری با ترکیبات مختلف وجود دارد که از آن برای حفاظت از پوست، رفع چین و چروک، روشن شدن پوست، جوان سازی و درمان عارضه های پوستی استفاده می شود. ترکیبات موجود در این محصولات بسیار مهم است زیرا اگر ماده ای در این ترکیبات وجود داشته باشد که سازگار با پوست شما نباشد، امکان بروز مشکلات بسیاری برای پوست وجود دارد. در انتخاب محصولات مورد استفاده برای پوست، خصوصا پوست های حساس باید نهایت دقت خود را بکار بگیرید.

خاویار در محصولات زیبایی

محصولات زیبایی

ثابت شده است که خاویار فواید ضد پیری باورنکردنی برای پوست دارد. با این حال، خاویار یکی از موثرترین درمان های طبیعی برای چین و چروک صورت است که بخشی از آن به دلیل غلظت بالای آنتی اکسیدان های آن است که به از بین بردن خطوط ریز و سایر علائم پیری از روی صورت شما کمک می کند. پروتئین بالای خاویار یکی از خواص مفید آن برای پوست است. محصولات خاویار تمام اجزای فیبرهای کلاژن را که برای خاصیت ارتجاعی و استحکام پوست ضروری هستند، به پوست می‌رسانند. این مواد می توانند رطوبت را نیز بازگردانند. تمام درمان‌های خاویار برای آبرسانی و یکنواخت کردن رنگ پوست با متعادل کردن جذب و دفع آب شناخته شده است. هنگامی که به صورت موضعی استفاده می شود، اسیدهای چرب امگا به آبرسانی عمیق، بازسازی و محافظت پوست کمک می کند. اسیدهای چرب امگا 3 موجود در روغن خاویار، به بهبود خاصیت ارتجاعی، استحکام و صافی پوست کمک می کند. از کرم خاویار، به دلیل توانایی آن در محو کردن لکه های تیره و یکنواخت کردن بی نظمی های رنگدانه روشن، استفاده می شود.

بر طبق گفته های محققان:

  • عصاره خاویار دارای فرمت سلولی مشابه پوست انسان است و به تغذیه پوست کمک می کند.
  • از نظر عناصر مغذی از جمله پروتئین ها، مواد معدنی، ویتامین ها و لیپیدها بسیار غنی است که در میان آنها مقدار زیادی اسیدهای چرب غیر اشباع وجود دارد.
  • عصاره خاویار برای رساندن مواد مغذی قوی به طور مستقیم به سطح سلولی پوست ساخته شده است.
  • دارای خواص محافظتی مرطوب کننده، مغذی، ضد پیری و بازسازی بافت است که همگی می توانند به معکوس کردن روند پیری کمک کنند.
  • عصاره خاویار برای محافظت در برابر اشعه ماوراء بنفش، جلوگیری از تجزیه الاستین و کاهش التهاب شناخته شده است.
  • عصاره خاویار با ارائه یک منبع خارجی DNA، افزودنی ایده آلی برای ترمیم آسیب های پوستی است. همچنین به تسریع بازسازی سلولی و افزایش تولید طبیعی کلاژن برای ظاهری سالم تر و محکم تر کمک می کند.

با این حال گفته شده که همه محصولات و درمان های مبتنی بر خاویار ممکن برای همه افراد مناسب نباشد، این مورد خصوصا در افرادی که دارای آلرژی به غذاهای دریایی هستند، دیده می شود. در نتیجه قبل از استفاده از هرگونه محصولات زیبایی حاوی خاویار باید از قبل تست آلرژی را در برنامه خود داشته باشید.

محصولات خاویار

از عصاره خاویار در تهیه بسیاری از محصولات زیبایی استفاده می شود. استفاده از خاویار در ماسک های مغذی صورت، از کرم ها و لوسیون های پوست گرفته تا کرم‌ های احیا کننده، سرم‌ های ترمیم‌ کننده، پاک‌ کننده‌ ها و مرطوب‌ کننده‌ های ضد پیری، سرشار از آنتی اکسیدان ها و مواد مغذی است که پوست را جوان می کند و تاثیراتی بسیار عالی برای پوست دارد.

محققی به نام Ludwig به همراه همکاران خود پژوهشی را در سال 2015 انجام دادند. تحقیقات آن ها نشان داد باید در انتخاب محصولات آرایشی و بهداشتی که مدعی استفاده از خاویار در محصولات خود هستند، نهایت دقت را داشته باشید. بسیاری از شرکت ها از عصاره خالص خاویار تاس ماهیان در محصولات خود استفاده نمی کنند، بدین ترتیب انتخاب محصول درست بسیار مهم است.

در پژوهشی که در سال 2023 انجام شد، SukJin Kim و همکاران نشان دادند که عصاره خاویار به عنوان یک مکمل غذایی اثرات سفید کنندگی برای پوست خواهد داشت. در نتیجه نه تنها وجود خاویار در محصولات مراقبتی، بلکه اضافه کردن آن در برنامه غذایی و خوردن آن نیز می تواند به جوان سازی و سفید سازی پوست کمک کند.

برخی از انواع محصولات زیبایی حاوی خاویار

کرم روز خاویار: عصاره خاویار و الاستین در این کرم ترکیب شده اند تا خاصیت ارتجاعی و آبرسانی پوست را افزایش دهند و همچنین مرطوب کننده قوی است که پوست را نرم و تغذیه می کند.

سرم حاوی خاویار: دارای بالاترین غلظت مواد فعال هستند و شامل پپتیدها و پروتئین خاویار برای حجیم کردن و تغذیه پوست می باشند و اصولا فاقد پارابن هستند.

کرم ضد پیری خاویار: معمولا دارای فرمول سبک بوده و حاوی ترکیبات ضد پیری و مرطوب کننده است. نیاسینامید و آدنوزین ترکیباتی هستند که با عصاره خاویار کار می کنند و به بهبود چین و چروک و رنگ کلی پوست کمک می کنند. این نوع کرم به لیفت و سفت شدن پوست کمک می کند.

سرم ترمیم سلولی خاویار: این محصول معمولا دارای خواص درمانی است که با ترکیب عصاره خاویار با موادی مانند هیالورونات سدیم و رسوراترول، به سلامت پوست هم از نظر ظاهری و هم از نظر سلولی کمک می کند. این مواد رطوبت پوست را جذب و حفظ می‌کنند و با رادیکال‌ های آزاد در محیط مبارزه می‌ کنند.

عصاره خاویار

نتیجه گیری

همانطور که خواندید محصولات زیبایی بسیاری وجود دارد که در آنها از عصاره خاویار استفاده شده است. بر طبق تحقیقات انجام شده توسط محققان، خاویار دارای ترکیبات بسیار موثری برای پوست می باشد. استفاده از عصاره خاویار در محصولات زیبایی باعث شده تا اثرات آن ها بر روی پوست بسیار بیشتر و موثر تر باشد. در حال حاضر تحقیقات بسیاری بر روی اثرات خاویار بر روی پوست در حال انجام است که تا کنون اکثر آن ها گواه بر اثرات مفید محصولات زیبایی حاوی خاویار بر پوست هستند. تنها نکته ای که در این زمینه باید در نظر گرفت، آلرژی هایی است که ممکن است در برخی افراد وجود داشته باشد. در ضمن انتخاب محصول از یک تولید کننده معتبر نیز نکته مهم دیگری است که باید در خرید محصولات زیبایی حاوی خاویار به آن دقت کرد.

منابع

Ludwig A., Lieckfeldt D. and JahrlJ. 2015. Mislabelled and counterfeit sturgeon caviar from Bulgaria and Romania. Journal of Applied Ichthyology, 591.31(4): 587–

Lee K-E, Nho Y-H, Yun SK, Park S-M, Kang S, Yeo H. Caviar extract and its constituent dha inhibits uvb-irradiated skin aging by inducing adiponectin production. Int J Mol Sci. 2020;21(9):3383.

Draelos ZD, Raymond I. The efficacy of a ceramide-based cream in mild-to-moderate atopic dermatitis. J Clin Aesthet Dermatol. 2018;11(5):30-32.

SukJin Kim , Gwi Hwan Na , Hyun Mook Jung , Sang Hun Han , Jehee Han , Yean Kyoung Koo.Enzyme-treated caviar extract ameliorates melanogenesis in UVB-induced SKH-1 hairless miceVolume 673, 17 September 2023, Pages 81-86

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *