سرو و نگهداری, ماهیان خاویاری

خاویار فشرده یا پرس چیست؟

خاویار پرس یا فشرده

خاویار پرس یا فشرده چیست؟ خاویار فشرده یا پرس زمانی شکل می‌گیرد که ماهی خاویاری از مرحله چهارم یا همان فاز چهارم رشد گنادی عبور می‌کنند.

در زیستگاه های طبیعی و رودخانه ها که محل تخمک ریزی ماهیان خاویاری است، بعد از تکامل جنسی و رسیدگی کامل تخمک ها در جنس ماده، ماهیان خاویاری ماده در این مرحله با رهاسازی تخمک های خود در بستر رودخانه‌ها با جفت نر خود در پی تلاش برای ایجاد چرخه لقاح و تولید مثل می‌باشند.

این موضوع در حالت طبیعی نیز هنگامی رخ می‌دهد که ماهی ماده نتواند به بستر رودخانه ها مهاجرت کند و یا در محیط پرورش تشخیص دیر هنگام کارشناسان در یافتن به موقع ماهیان در فاز قبل از جذب خاویار و یا اشتباهات انسانی باعث می‌شود که ماهیان خاویاری به اصطلاح فوق رسیده گردند و با این شرایط به مرکز فرآوری هدایت گردند.

خاویار فشرده که در روسی Payusnaya نامیده می شود، خمیر خاویاری غلیظی است که معمولاً از تخمک ماهیان خاویاری آسیب دیده در درجات مختلف تهیه می شود. تخم‌ها که در حین استخراج از کیسه‌های طبیعی ماهیان خاویاری شکسته می‌شوند، کنار هم قرار می‌گیرند، نمک می‌ریزند، برای رطوبت بیش از حد آن را تخلیه می‌کنند و فشار می‌دهند تا یک خمیر سیاه قوی ایجاد شود که شبیه لاک کفش است.

خاویار پرس یا فشرده

این خاویارها پس از جداسازی ازگناد هنگام الک زنی در مرکز تولید به علت پارگی و شکستگی تخم حالت و فرم طبیعی خاویار را از دست می‌دهد به طوری که اکثر تخم‌های خاویارها حالت له‌شدگی دارند که در این صورت تخم حاصله به صورت فشرده در می‌آید که تا حدودی فرمول ساخت این نوع خاویار با خاویار دان( قبل از رهاسازی از تخمدان) متفاوت است.

خاویار پرس یا فشرده

تولید خاویار فشرده

برای ساخت خاویار فشرده ابتدا خاویار را در آب با شوری بسیار بالا که قبلا جوشانده شده مخلوط می‌کنند و سپس در درون پارچه تنظیف مخصوص آبگیری می‌گردد. و به مدت ۳۰ دقیقه این فرایند آب‌گیری ادامه دارد.

سپس خاویار به صورت یک رولت استوانه‌ای شکل می‌گیرد و در صورت نیاز در بسته بندی متفاوت قرار می‌گیرد.

حال آنکه این نوع خاویار، با توجه به نوع ساخت و فرآوری آن به علت شکستگی تخم و شتسشوی آن بخشی از مواد غذایی و ترکیبات معدنی نظیر (اسیدهای آمینه، اسید های چرب و ویتامین و مواد معدنی ) را از دست می‌دهد و یکی از نقاط ضعف خاویار فشرده میزان بالای نمک و شوری آن می‌باشد به طوری که بعد از مصرف خاویار فشرده این حس شوری در فرد تداعی می شود که یک قاشق نمک خالص تناول کرده است.

در نتیجه مصرف این نوع خاویار برای افرادی که دارای بیماری های قلبی و عروقی نظیر فشار خون، آریتمی قلبی و … هستند، به هیچ وجه توصیه نمی‌شود. خاویار پرس، همچنین شکل دان و ظاهری زیبا ندارد.

طعم این محصول، بسیار لذیذ و دلچسب است و همانند خاویار کلاسیک، ارزش غذایی بالایی نیز دارد. این محصول می‌تواند به عنوان یک روش فوق‌العاده برای پذیرایی از مهمانان، جای خود را در سفره‌های شما باز کند.

جالب است بدانید که حجم زیادی از این نوع خاویار، به کشورهای اروپایی صادر می‌شود و در آن مناطق نیز طرفداران پر و پا قرص خود را دارد.

تولید خاویار فشرده

چگونه خاویار فشرده اصل را تشخیص دهیم؟

از مواردی که باید برای تشخیص خاویار مرغوب در نظر بگیرید، بسته‌بندی آن است. لازم است بدانید که خاویار اصل، در ظروف پلاستیکی بسته‌بندی نمی‌شود. بلکه بهتر است تا این محصول در قوطی‌های شیشه‌ای قرار گیرد تا خریداران بتوانند با مشاهدۀ دانه‌های خاویار، کیفیت آن را ارزیابی کنند.

با این حال اگر بسته‌بندی‌های شیشه‌ای را مناسب نمی‌دانید، می‌توانید قوطی‌های فلزی را به عنوان گزینۀ بعدی در نظر داشته باشید. در نهایت، پیش از خرید انواع خاویار، تاریخ تولید، شرایط نگهداری و ماندگاری آن را از روی درب ظروف محصول، بررسی کنید.

فواید و ارزش غذایی خاویار فشرده چیست؟

به طور کلی، خاویار ماده‌ای مغذی است که فواید زیادی برای سلامت بدن انسان دارد. خاویارهای فشرده نیز مانند خاویار های دان، به دلیل داشتن مقادیر زیادی از انواع ویتامین‌ها و مواد معدنی بسیار، از مفیدترین خوراکی‌های موجود در بازار محسوب می‌شوند.

از مهم‌ترین فواید این نوع خاویار، میزان بالای آهن و پروتئین آن است. بنابراین مصرف این خوراکی، می‌تواند در رفع مشکلاتی همچون کم‌خونی، نقش مؤثری ایفا کند و در این حال، منجر به بهبود عضله‌سازی در بدن شود. از این رو، مصرف انواع خاویار به افرادی که دچار بیماری کم‌خونی هستند، توصیه می‌شود.

با توجه به فرآوری و فرمول ساخت این محصول، بخشی از مواد مغذی و ترکیبات معدنی خاویارهای فشرده از دست می‌رود. بنابراین از نقاط ضعف این خوارک دریایی لذیذ، می‌توان به کمبود اسیدهای آمینه و چرب، در مقایسه با خاویار (کلاسیک دان) اشاره کرد. همچنین، میزان بالای نمک و شوری آن نیز ممکن است برای هر ذائقه‌ای خوشایند نباشد.

فواید و ارزش غذایی خاویار فشرده

خاویار پرس شده را چگونه سرو کنیم؟

در سال‌های اخیر، بسیاری از شرکت‌های تولید محصولات غذایی دریایی با تولید خاویار پرس شده، توجه افراد بیشتری را به این خوراکی مغذی و لوکس جلب کرده‌اند. به جای این که این محصول را به تنهایی و با قاشق میل کنید، می‌توانید آن را برش داده و به عنوان یک چاشنی جذاب، به غذاهای خود اضافه کنید.

پخت و سرو خاویار پرس شده، بسیار ساده و سرگرم‌کننده است. می‌توانید این مادۀ خوراکی را به صورت دایره‌ای برش داده و روی غذاهای دریایی خود قرار دهید. همچنین می‌توانید آن را اندکی فریز و سپس با یک دستگاه پوست‌کن، رشته‌رشته کنید.

رشته‌های به دست آمدۀ خاویار را می‌توانید به غذاهایی مثل ماکارونی اضافه کرده یا روی تاپ پیتزا بریزید. همچنین بسیاری از افراد، دوست دارند تا این مادۀ خوراکی را به پاستای خود اضافه یا همراه با گوشت و تخم مرغ سرو کنند.

سرو خاویار پرس شده

قبل از سرو این خوراکی، می‌توانید یک سس خوش‌طعم از عصارۀ لیمو درست کرده و به خاویار خود اضافه کنید. به علاوه، یکی از محبوب‌ترین روش‌های سرو انواع خاویار، مصرف آن به همراه نان‌های تست برشته و کره‌ای است. از آنجا که این محصول طعمی تیز و قوی دارد، حتی قسمتی از آن نیز می‌تواند حال و هوای خوراک شما را به کلی تغییر دهد!

نحوه سرو خاویار پرس شده

قیمت خاویار فشرده ایرانی چقدر است؟

به طور کلی، ترکیبی بودن خاویار ماهی‌ها در این نوع از خاویار و کیفیت نسبتاً پایین‌تر آن، باعث می‌شود تا نسبت به خاویارهای کلاسیک، قیمت کمتری داشته باشد. بنابراین خرید خاویارهای پرورشی، مقرون به صرفه‌تر بوده و برای قشر بزرگ‌تری از جامعه، امکان‌پذیر است.

شما میتوانید برای دریافت اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید.

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *