آمار و اخبار

اولین و بزرگترین تولید کننده خاویار در ایران

اولین و بزرگترین تولید کننده خاویار در ایران

دریای خزر بازمانده ای از دریای باستانی تتیس است که امروزه ما آن را به عنوان بزرگترین دریاچه جهان و تنها دریای محصور در کره زمین می شناسیم. جدا ماندن این پهنه آبی از سایر آب های آزاد جهان، سبب شده تا شکل حیات در آن نیز تا حد زیادی منحصر بفرد باقی بماند و ماهیان خاویاری دریای خزر، از همین حیث دارای اهمیت بیشتری هستند. دریای خزر و صید خاویار، از گذشته با یکدیگر گره خورده اند و می توان ادعا کرد اولین مردمانی که از خاویار به عنوان یک ماده غذایی استفاده کردند، حاشیه دریای خزر زندگی می کرده اند. اما امروزه به سبب صید بی رویه ماهیان خاویاری دریای خزر، تعداد این ماهیان به شدت کاهش یافته و حتی خطر انقراض این ماهیان باستانی نیز دور از تصور نیست! به همین سبب فعالین این حوزه تصمیم گرفتند تا صید ماهی آزاد خاویار را به حداقل رسانده و در عوض بحث پرورش ماهیان خاویاری را در دستور کار قرار دهند که کشور ایران نیز از این قاعده مستثنی نبوده و امروزه دارای مجموعه های تولیدکننده خاویار متعددی است که مزرعه پرورش خاویار “آبزی گستران ساعی” به عنوان اولین و بزرگترین مجموعه پرورش ماهیان خاویاری در کشور محسوب می شود.

آبزی گستران ساعی، اولین مزرعه خاویار پرورشی ایران

خاویار یکی از گرانترین مواد غذایی دنیاست و همین موضوع سبب شده تا از دیرباز، تجارت خاویار به عنوان یک تجارت پر سود در میان بازرگانان دنیا محسوب شود. ایران و اتحاد جماهیر شوروی، به سبب دسترسی زیاد به منبع طبیعی ماهیان خاویاری، در گذشته جزو برترین کشورهایی بودند که در زمینه تجارت خاویار فعالیت داشتند. اما با فروپاشی شوروی و تقسیم شدن منابع دریای خزر در میان کشورهای جدید التاسیس و به تبع آن کم شدن سهم ایران از منابع دریای خزر و همچنین کاهش جمعیت ماهیان خاویاری به سبب صید بی رویه، امروز دیگر این عنوان در اختیار ایران نبوده و کشورهای دیگری به این عرصه وارد شده اند.

کشورهای اروپایی از جمله اولین کشورهایی بودند که صنعت پرورش خاویار را بومی سازی کرده و از حوزه دریای خزر خارج کردند. اما در نهایت این کشور چین بود که توانست در حوزه پرورش خاویار نیز همچون سایر حوزه ها، از همه بهتر عمل کند. جالب است بدانید که کشور چین، امروزه به تنهایی بیش از یک سوم خاویار مصرفی جهان را تولید می کند و سایر کشورها همچون روسیه، ایران، ایتالیا، آلمان، فرانسه، فنلاند، سوئیس و غیره، مشترکا بقیه خاویار مورد تقاضای جهان را تولید می کنند.

همانطور که اشاره شد، با کم شدن منابع خاویاری دریای خزر، ایده ایجاد مزارع پرورش ماهی خاویاری در ایران قوت گرفت و “دکتر محمدرضا کروجی” در سال 1383 اولین مزرعه پرورش ماهیان خاویاری در ایران را به صورت حرفه ای، با عنوان “آبزی گستران ساعی” در ایران و در شهر ساری، بنا می نهد.

امروز گروه آبزی گستران ساعی با فراهم آوردن مجموعه ای بالغ بر 70000 متر مربع، متشکل از ده ها استخر پرورش ماهی در اندازه های مختلف، آزمایشگاه تخصصی، محیط اداری، تاسیسات، انبار خوراک و غیره، به عنوان بزرگترین تولید کننده خاویار در ایران شناخته می شود که در حجم تولید و صادرات محصولات آن، در چند سال اخیر همواره در بالاترین مقدار ممکن بوده است و در صدر فهرست قرار دارد.

این مجموعه با بهره‌گیری از دانش و تجربه متخصصین خود، توانسته انواع مختلفی از خاویار را تولید نماید که خاویار الماس که به عنوان گران ترین خاویار دنیا نیز شناخته می شود، از جمله محصولات تاپ و درجه یک آن محسوب می شود که تولیدکنندگان آن در کشور، انگشت شمار هستند. علاوه بر خاویار الماس، خاویار آسترا، بری، سوروگا، اوپال و انواع مختلف بلوگا نیز از دیگر محصولات تولیدی این مجموعه محسوب می شوند که همگی از کیفیت بالایی برخوردار بوده و جزو محصولات صادراتی این مجموعه محسوب می شوند.

خاویار الماس
تصویری از خاویار الماس استحصال شده از مزرعه پرورش ماهی آبزی گستران ساعی (کالچر)

بزرگترین تولیدکننده خاویار در ایران

همانطور که اشاره شد، مجموعه آبزی گستران ساعی، در منطقه ای به وسعت بیش از 70 هزار متر مربع دایر شده است که متشکل از ده ها استخر پرورش ماهی در اندازه های مختلف است. اگرچه در سراسر ایران عزیز، مجموعه های بزرگی در حال پرورش ماهیان خاویاری هستند، اما از نظر میزان تولید خاویار، مجموعه آبزی گستران ساعی در کشور سرآمد بوده و توانسته بخش زیادی از صادرات سالانه خاویار پرورشی را به خود اختصاص دهد.

با توجه به نوع ماهی خاویاری، از لحظه تولد تا زمانی که ماهی به مرحله تخم‌گذاری و استحصال خاویار وارد می شود، ممکن است بین 8 تا 18 سال زمان نیاز داشته باشیم. این زمان طولانی، باعث می شود تا هزینه نگهداری، سلامت و خوراک ماهی، به شدت افزایشی باشد. از طرفی تجهیزات مربوط به پرورش ماهیان خاویاری معمولا بسیار گران هستند و در صورت بروز هرگونه اشکال در آنها، هزینه تعمیرات بالایی خواهند داشت. نکته دیگری که معمولا افرادی که با این صنعت درگیر نیستند از آن آگاهی ندارند، تعداد دفعات استحصال خاویار از یک ماهی خاویاری می باشد که این اتفاق در کل زندگی ماهی، فقط یک بار رخ می‌دهد. در نتیجه، ما به طور متوسط حدود 12 سال زمان نیاز داریم تا یک ماهی خاویاری به مرحله استحصال خاویار رسیده و پس از استخراج خاویار از ماهی، عملا فرایند پرورش آن به پایان می‌رسد.

به این ترتیب، می توان قیمت بالای خاویار را توجیه کرد و به همین دلیل معمولا خاویارهایی که قیمت پایین‌تری از عرف دارند، از کیفیت بالایی برخوردار نخواهند بود. مجموعه آبزی گستران ساعی که محصولات خاویاری خود را با نشان تجاری “کالچر” به بازار عرضه می کند، با تکیه بر توان متخصصین خود و همچنین لطف و عنایت الهی، تا به امروز توانسته از نظر کیفیتی، نظر مثبت مشتریان داخلی و خارجی خود را حفظ نماید. این درحالی است که این مجموعه در ارائه قیمت های رقابتی نیز تمام توان خود را بکار گرفته است تا این محصول با کیفیت، با قیمتی مناسب به دست مصرف کننده برسد.

فروش خاویار اینترنتی و حضوری

وبسایت خاویار کالچر به آدرس اینترنتی Caviarcultureco.com تنها مرجع رسمی فروش اینترنتی محصولات خاویاری آبزی گستران ساعی است و لازم به ذکر است که محصولات این مجموعه، در هیچ وبسایت دیگری به فروش نمی رسد. اما به سبب افزایش رضایت مشتری، ما در دفتر رسمی فروش خاویار کالچر به آدرس “تهران، خیابان وزرا، خیابان بیست و نهم، پلاک ۱۹، مجموعه کالچر” امکان فروش حضوری و پذیرایی از مشتریان عزیز را نیز فراهم نموده ایم تا مشتریان گرامی ما بتوانند در محیطی آرام و حرفه‌ای، محصول مورد نظر خود را انتخاب کرده و لذت یک خرید دوست داشتنی را نیز تجربه کنند.

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *