نحوه مصرف

نحوه مصرف انواع خاویار (خاویار را چگونه بخوریم؟)

مصرف خاویار

خاویار را می‌توان به شیوه‌های مختلفی سرو و مصرف کرد. اما برای بهتر داشتن بهترین تجربه از خوردن خاویار، باید به یک سری از نکات توجه کنید تا نتیجه بهتری بگیرید. بعضی از مردم طعم واقعی خاویار را بیشتر ترجیح می‌دهند اما بعضی دوست دارند که خاویار را با چاشنی یا طعم دهنده میل کنند ما در این مقاله به هر دو روش مصرف خاویار و البته نکات مهم قبل از مصرف می‌پردازیم؛ پس با ما همراه باشید.

در ابتدا باید به شما بگوییم که خاویار یک غذای کامل به حساب نمی‌آید بلکه در حقیقت یک پیش غذا است؛ پس توقع خوردن یک غذای کامل را نداشته باشید. اما از آنجا که خاویار سرشار از مواد مغذی است، خوردن آن می‌تواند بسیار مفید باشد.

خاویار را چطور سرو کنیم؟

اگر نمی خواهید طعم اصلی خاویار را از دست بدهید به شما پیشنهاد می‌کنیم خاویار را در ظروف استیل سرو نکنید چون طعم آن را از حالت عادی خارج می‌کند. بهتر است خاویار در ظروف شیشه‌ای سرو شود و برای این‌ که تخم‌های خاویار دچار از هم پاشیدگی نشوند، حتما با قاشق شیشه‌ای یا پلاستیکی آ‌ن‌ها را بردارید. برای این‌ که طعم واقعی خاویار را بچشید به آن هیچ ادویه‌ای نزنید اما اگر می‌خواهید خاویار را طعم‌دار میل کنید، حتما به آن پیازچه یا سیر بزنید و نوش جان کنید.

یک روش سرو خاویار این است که آن را با نان تست یا بیسکوئیت‌های شیرین مصرف کنید. به این صورت که نان تست را بر می دارید و به آن کره یا خامه می مالید و بروی آن خاویار می‌ریزید و میل می‌کنید. این روش مصرف خاویار را معمولا کودکان هم می‌پسندند.

اما اگر می خوهید چربی اضافی وارد بدن خود نکنید و خاویار را به صورت کاملا سالم مصرف کنید روش سرو دیگری نیز وجود دارد. شما می‌توانید یک تخم مرغ را آب پز کنید و کاملا پوست آن را بگیرید و از وسط نصف کنید حتی می‌توانید آن را در ظرف های مخصوص تخم مرغ قرار دهید، خاویار را روی آن بریزید و کمی هم جعفری خرد شده به آن اضافه کنید و نوش جان کنید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص نحوه سرو خاویار و میزان خاویار مورد نیاز برای هر نفر، می توانید به مقاله لینک شده در این بخش مراجعه کنید.

سرو خاویار در تخم مرغ

چه خوراکی‌هایی همراه خاویار بخوریم؟

ترکیباتی که همراه با خاویار مصرف می‌شوند بسته به ذائقه افراد و فرهنگ تغذیه مناطق مختلف متفاوت است. اما نحوه مصرف انواع خاویار چگونه است؟

بلينى، نان هاى تست مثلثى سايز كوچك و نان هاى ساده و مسطح، اولين و در دسترس‌ترين آپشن‌ها براى تست مزه خاويار مى‌باشند. كره آب شده، پيازچه خرد شده، تخم پخته رنده شده (سفيده و زرده به صورت مجزا )، خامه ترش، خامه تازه و برش هاى ليمو، تركيباتى هستند كه مى توان همراه خاويار مصرف شوند.

يك نمونه ديگر از تركيبات همراه با خاويار به اين صورت مى تواند باشد: پياز قرمز را به صورت ديسكى حلقه نموده و مقدارى شويد تازه را به آن اضافه كرده و به همراه خامه ترش خانگى به صورت يك لايه روى بلينى قرار داده و نهايتا خاويار را اضافه كنيد. پوره سیب زمینی و سالمون دودی از ترکیبات دیگری هستند که در کنار خاویار سرو می شوند. برای مثال سطح نان تست را با پوره سیب زمینی یا سالمون دودی پوشانده و خاویار را بر روی آن قرار می‌دهند.

نکته: خاويارهاى گريد A كه از لحاظ سايز، طعم و مزه نسبت به انواع ديگر قوى‌تر مى‌باشند معمولا تنها و بدون تركيبات همراه مصرف مى‌شوند.

نحوه مصرف خاویار بلوگا

ماهى خاويارى بلوگا با نام علمى هوسو هوسو كه در ليست ماهيان در خطر انقراض درياى خزر مى‌باشد از بزرگترين گونه‌هاى ماهيان خاويار مى‌باشد.

خاویار استحصال شده از اين ماهى داراى سايز درشت بوده و در فرم تجارى با نام هاى امپريال، امپریال سلکشن و خاويار بلوگاى معمولى تقسيم بندى مى‌شود. طيف رنگى اين خاويار نيز از خاكسترى روشن تا تيره را شامل مى‌شود.

قسمت قابل توجهى از لذت خوردن خاويار بلوگا مربوط به بافت آن مى‌باشد. دانه هاى خاويار به خاطر ظرافت خاصى كه دارند در دهان تركيده و طعم آن را در دهان مى‌پراكنند. قرار دادن خاويار بلوگا بر روى تست هاى كره‌اى يا نان سفيد با برش‌هاى حلقوى و كراكرها، از روش‌هاى متداول سرو آن مى‌باشد. چاشنى‌هاى سنتى مانند خامه تازه، خامه ترش، موسير با برش هاى ليمو و پياز قرمز نيز براى افزايش طعم خاويار بلوگا استفاده مى‌شوند.

نحوه مصرف خاویار آسترا

Ossetra نام تجارى این خاويار استحصال شده از ماهى قره برون (Acipenser persicus) و چالباش (Acipenser guldenstadtii) است. آسترا، خاويار كلاسيك با سايز متوسط بوده و بر اساس اندازه دانه، رنگ و قوام به نام‌هاى آسترا، امپريال آسترا و امپريال سلكشن آسترا رده بندى مى‌شود. تنوع رنگى آسترا نسبتا گسترده‌تر از انواع ديگر خاويار مى‌باشد و سياه ذغالى، دودى قهوه‌اي تيره تا قهوه‌اي روشن، طلايى و زيتوني طيف‌هاى رنگى متنوعى هستند كه در اين نوع خاويار وجود دارد.

خاويار آسترا به عنوان خاويارى خوش طعم و محبوب در سراسر جهان شناخته شده است. خاويار ايرانى آسترا خاويارى بسيار ظريف است كه به خاطر طعم خاص آن مورد علاقه بسيارى از سرآشپز‌هاى معروف جهان مى‌باشد.

در روش‌هاى سنتى براى تقويت كردن طعم خاويار آسترا، آن را با ماهى و ساير غذاهاى دريايى سرو مى كنند. رابرت تامسون يكى از سرآشپز‌هاى معروف جهان، خاويار را بر روى بلينى همراه با ماهى باس مرينيت شده با ليموى تازه و يا به صورت كاناپه و سالمون مرينيت شده با چاشنى‌ها سرو مى‌كند.

خاویار را در چه وعده‌ای بخوریم؟

اما سوال بسیار مهم دیگری که ممکن است ذهن شما را مشغول کرده باشد، این است که اصولا خاویار را در چه وعده ای از وعده های غذایی مصرف می کنند؟ در پاسخ به این سوال باید اشاره داشت که زمان مشخصی برای مصرف این ماده غذایی وجود ندارد. با این وجود، بیشتر افراد خاویار را در وعده غذایی شام و یا صبحانه میل می کنند.

زمانی که طریق مصرف خاویار را یاد گرفتید، می توانید به کمک این ماده، یک وعده غذایی بی نظیر را برای شام و یا صبحانه آماده کنید. با این وجود، شاید قراردادن خاویار در وعده صبحانه، انتخابی مناسب تر باشد. اما چرا؟ در پاسخ باید اشاره کرد که خاویار بلوگا سرشار از ویتامین ها، مواد مغذی، مواد معدنی و غیره است. از این رو مصرف آن در صبحانه می تواند انرژی مورد نیاز شما در طول یک روز کاری را تولید کند. در صورتی که خاویار را در وعده صبحانه میل کنید، یک روز پر نشاط و شاداب را تجربه خواهید کرد.

نحوه مصرف خاویار در صبحانه

نکات مهم در زمان خوردن خاویار

  1. دمای خاویار نباید زیاد باشد؛ حتما باید در دمای پایین آن را سرو کرد؛ برای این کار می‌توانید از تکه‌های یخ در کنار آن استفاده کنید و اگر خوردن آن را به زمانی دیگر موکول می کنید حتما خاویار را در یخچال نگه‌داری کنید تا دمایش بالا نرود.
  2. خاویار طعم‌های گوناگونی دارد و اگر از طعمی خوش‌تان نیامد نا‌ امید نشده و به سراغ طعم دیگری بروید.
  3. هر بار که می‌خواهید خاویار میل کنید، فقط یک مقدار کم در دهان خود بگذارید؛ برای مثال در حد یک قاشق چای‌خوری کفایت می‌کند. در این صورت طعم واقعی خاویار را حس می‌کنید و دل‌تان را نمی‌زند.
  4. اگر خاویار را با نان و بدون نمک میل کنید بهتر است، اما اگر دوست داشتید آن را طعم دار کنید می‌توانید از جعفری، خامه ترش، پیاز خورد شده، تخم مرغ پخته شده یا شوید هم استفاده کنید.
  5. اگر دقت کرده باشید خاویار در ظروف کوچک فروخته می شود؛ این موضوع به این خاطر است که شما خاویار را در یک وعده مصرف کنید. هیچ وقت باقی‌مانده خاویار را نگه ندارید چرا که طعم آن از حالت مطلوب خارج می‌شود و اگر مدت زیادی بماند خراب می‌شود.
  6. همان‌طور که قبلا هم گفتیم خاویار، غذای اصلی نیست بلکه صرفا یک پیش‌غذا است و بایستی در کنار غذای اصلی سرو شود.
  7. حتما می‌دانید که طبع ماهی سرد است. بنابراین طبع خاویار هم سرد است. پس ترجیحا خاویار را با غذای های سرد مصرف نکنید و یا اگر مصرف می کنید مراقب سرد مزاجی باشید. بهتر است خاویار با غذاهای گرم سرو شود تا طبع سردی آن کاهش پیدا کند پس به این نکته هم توجه کنید که مصرف زیادی خاویار برای شما سردی می‌آورد.
  8. مقدار کمی خاویار میل کنید! همان طور که گفتیم، خاویار به عنوان یک وعده غذایی کامل در نظر گرفته نمی‌شود و ماهیت آن پیش غذاست. پس حتی مقدار دو قاشق غذاخوری نیز می‌تواند زیاد باشد. ۴۰ تا ۵۰ گرم خاویار در هر وعده می‌تواند مناسب باشد.
  9. هرگز خاویار را نجوید چرا که طعم دوست داشتنی آن را از بین می‌برد. از زبان خود برای فشار دادن خاویار به سقف دهان‌تان استفاده کنید تا طعم دل‌پذیر خاویار برای همیشه در خاطرتان بماند.
  10. همان‌طور که می‌دانیم خاویار یک محصول تقریبا گران محسوب می‌شود؛ همیشه با نصف قاشق چای‌خوری شروع کنید و سپس سعی کنید نهایت لذت را از مقادیری که مصرف می‌کنید ببرید.
طعم خاویار

نشانه‌های فاسد شدن خاویار

اگر می‌خواهید بدانید که خاویار شما فاسد است یا خیر، ابتدا به رنگ آن دقت کنید. نباید رنگ خاویار تغییر کرده باشد. اگر از رنگ متوجه نشدید طعم آن را بچشید. خاویار نباید تلخ یا ترش باشد. قبل از چشیدن شاید بوی بد آن بتواند به کمک شما بیاید، چون خاویار نباید بوی بدی بدهد. در مواردی ممکن است کپک زدگی داشته باشد، پس به این نکته هم توجه کنید. در نهایت هم حتما به تاریخ انقضای آن هم توجه کنید.

برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص خرابی و یا فاسد شدن خاویار، به مقاله “آیا خاویار خراب و فاسد می شود؟” مراجعه کنید.

طعم انواع خاویار

توصيف طعم خاويار كار ساده‌اى نيست. برداشت شخصى افراد از طعم خاويار متفاوت است. بنابراين هيچ توضيح مبسوطى نمى‌تواند طعم واقعى خاويار را به حق بيان كند. از آنجايى كه انواع خاويار، از يك ماهى به ماهى ديگر مشابه نيست تشخيص اين كه چطور وارياسيون‌هاى مختلف طعم‌ها با هم مقايسه شود پيچيده‌تر مى‌شود. هر چه خاويارهاى بيشترى را تست كنيد فهم تفاوت‌هاى جزئى بين انواع خاويار را بهتر درك كرده و راحت‌تر مى‌توانيد تصميم بگيريد كدام نوع خاويار، طعم مورد علاقه شما را دارد.

اما در مجموع، طیف طعمی خاویارها باید طعمی از طعم‌های زیر یا ترکیبی از این طعم‌ها باشد که شامل طعم شیری، طعم کره‌ای، گردویی و خامه‌ای است و نباید هیچ گونه طعم ماهی و یا لجنی و یا بوی گازوئیلی را داشته باشد.

همراه طعم‌های بالا باید طعم شوری دلپذیری را نیز در دهان خود حس کنید.

با خاویار چه غذاهایی درست میکنند؟

طعم بی نظیر و متفاوت خاویار باعث شده تا افراد زیادی تمایل داشته باشند این ماده غذایی را در بین وعده های هفتگی خود، قرار دهند و حداقل هفته ای یک مرتبه، خاویار بخورند. اما نا آشنایی افراد با نحوه مصرف خاویار گاها باعث می شود تا افراد از خرید و خوردن آن منصرف شوند و یا اینکه با مصرف اشتباه آن، مزه و طعم واقعی خاویار را درک نکنند.

جالب است بدانید که خاویار را می توان هم به صورت خام و تنها میل کرد و هم می توان از آن در درست کردن غذاهای دیگر کمک گرفت. برای مثال می توانید خاویار را به همراه نیمرو و یا تخم مرغ آبپز نوش جان کنید. کافی است تا کمی خاویار را روی نان و تخم مرغ ریخته و سپس بخورید. البته که می توان با خاویار غذاهای متنوع دیگری مانند سیب زمینی سوخاری با خاویار، خاویار با ماهی قزل‌آلا و گوجه فرنگی، فیله ماهی با خاویار، پیتزا خاویار، پاستا خاویار و غیره نیز آماده کرد.

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *