ماهیان خاویاری

آشنایی با خاویار طلایی و خواص آن

خاویار طلایی

از جمله خاویارهای شناخته شده در سطح جهان خاویار طلایی است که با توجه به ویژگی هایی که دارد آن را از میان سایر محصولات مشابه متمایز می کند. ویژگی های این محصول بسیار زیاد است؛ به همین جهت قصد داریم در این مطلب تمام ویژگی ها و خواص خاویار طلایی را برایتان بررسی کنیم تا بتوانید از آن در ضیافت ها، دورهمی های خانوادگی، دوستانه و یا رسمی استفاده کنید و لذت ببرید؛ در صورتی که قصد خرید خاویار طلایی را دارید، مطالعه این مقاله و آشنا شدن با ویژگی های خاویار طلایی می تواند در انتخاب خاویار کمکتان کند، بنابراین با ما همراه باشید و ادامه این مطلب را از دست ندهید.

فهرست مطالب

خاویار طلایی چیست؟

خاویار آسترا یا خاویار طلایی از جمله مواد غذایی گران قیمت و لاکچری در کشورهای مطرح جهان، مخصوصا روسیه است. پراکندگی این محصول در دنیا بسیار بالا است و تقریبا در تمامی کشورها مصرف می شود؛ امروزه این خاویار به دلیل خواص، مزه و بافت خوبی که دارد سبب استفاده و مصرف بسیار زیاد مردم از آن شده است. خاویار استرا از دو ماهی خاویاری روسی و ایرانی خارج می شود و اگر بخواهیم از نظر رنگ آن را بررسی کنیم می توانیم به گستره رنگی قهوه ای تیره تا طلایی رنگ آن اشاره کرد. اما لازم است بدانید خاویارهایی که رنگ روشن تر و مایل به طلایی رنگ دارند دارای دانه های بزرگتری هستند و از نظر قیمت و ارزش نیز گران تر هستند.(از بين هر صد قوطى خاویار آسترا تنها يک قوطى ممكن است خاوياری به رنگ طلايى باشد.)

خاویار طلایی

اصلی ترین زیستگاه این خاویار در دریای کاسپین است که امروزه به دلیل صید بی رویه جمعیت ماهیان خاویاری روز به روز در حال کاهش و رسیدن به مرز انقراض است. ایران یکی از کشورهای پرورش ماهی بزرگ در جهان است که توانسته رضایت مشتریان خود را از کشورهای مختلف جلب کند. رنگ طلایی جذاب این محصولات به صورت انحصاری مربوط به خاویار استرا است و به همین دلیل این خاویار توسط بهترین رستوران های دریایی تهران بسیار در تهیه غذا ها و دیزاین آن ها استفاده می شود.

طول اين ماهيان به شش فيت و وزن آنها به 250 lb مى‌رسد ماهيان ماده در 10 – 16 سالگى و نرها در 8 – 13 سالگى بالغ مى‌شوند. (ماهيان ماده بالغ هر 4 – 6 سال تخم گذارى می کنند.) اين ماهيان بومى درياى خزر بوده و در دسته ماهيان انادرموس (ماهیان مهاجر) مى‌باشند كه جهت تخم گذارى به آب های شيرين مهاجرت مى‌كنند زيستگاه طبيعى ماهيان بالغ نواحى كم عمق دريا و قسمت‌هاى عميق رودخانه‌هاى بزرگ مى‌باشد. اما گونه ديگرى كه ممكن است تحت عنوان استرا عرضه شود و بايد در مورد آن آگاه باشيد خاويار گونه تلفيقى ( كراس بريد) ادرياتيک و روس مى‌باشد. اين استرا اصل نمى‌باشد هر چند ممكن است ليبل استرا خالص بخورد.

کالری و ارزش غذایی خاویار طلایی

احتمالا بسيار خوشحال می شوید اگر بدانيد بر خلاف تصور، خاويار كالرى بالايى ندارد. كالرى خاویار طلایی كمتر از نصف كالرى شير شكلات است اما در عين حال منبع خوبى براى كلسيم فسفر و همينطور پروتئين، سلنيم، آهن، منيزيوم و ويتامين‌هاى B12 ،B6 ،B2، C ،A ،D مى‌باشد. همچنين خاویار حاوى آمينو اسيدهاى آرژينين هيستيدين همچنين آمينو اسيد‌هاى ضرورى مانند: ليزين، ايزولوسين و متيونين مى‌باشد. هر قاشق غذا خوری از خاويار حاوى يک گرم اسيد چرب امگا سه مى‌باشد كه نقش مهمى در سلامت بدن ايفا مى‌كند. یک قاشق غذا خوری خاویار طلایی دارای 40 کالری بوده و جدول ارزش غذایی آن به شرح زیر است:

کلسترول93 mg
فسفر (Phosphorus)58 mg
پتاسیم (Potassium)30 mg
منیزیم (Magnesium)47 mg
ویتامین دی (Vitamin D) 37 IU
کلسیم (Calcium) 45 mg
پروتئین (Protein)24.3 mg
امگا 3 (Omega-39 1085 mg
ویتامین آ (Vitamin A) 146 IU
سدیم (Sodium)238 mg
ویتامین ب 2 (Vitamin B2) 3.5 mcg
ویتامین ب 12 (Vitamin B12) 3.5 mcg

ویژگی های خاویار طلایی

قبل از بررسی ویژگی های خاویار باید به شما یادآوری کنیم این محصول طعم با طراوت، کمی شیرین و آجیلی طور دارد و شما می توانید به سادگی آن را با گروه غذاهای دریایی ترکیب کنید و از میل کردن آن لذت ببرید. برخی دیگر از ویژگی های این خاویار می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. ماهی تولید کننده: خاویار طلایی از ماهی قره ‌برون يا چالباش از گونه تاس‌ ماهيان تهیه می شود و همانطور که می دانید این ماهی انواع مختلفی از جمله ایرانی، اروپایی، روسی، آمور و سیبری دارد که در زیستگاه های مختلف به صورت پرورشی تولید می شوند. جالب است بدانید فرایند تهیه این خاویار مرغوب حدود 8 سال زمان می برد.
  2. ابعاد: ابعاد این خاویار حدود دو میلی متر است و هر چه بزرگ تر باشد ارزش بیشتری دارد.
  3. بافت: بافت نرم و شلی (اما سفت تر از بلوگا) دارد و دانه های آن نیز شفاف، براق با پوسته ای نسبتا سفت می باشند.

ویژگی های ماهی چالباش

ماهی چالباش

در این قسمت مقاله قصد داریم به معرفی ویژگی های ظاهری و زیست بومی ماهی چالباش یا همان قره برون و یا استرا بپردازیم تا بتوانید بدین صورت بیشتر با این ماهی آشنا شوید:

  1. نام علمی: تاس ماهی روسی Russian Sturgeon
  2. طول عمر: 48 سال
  3. طول بدن ماهی: طول بدن ماهیان نر 125 و ماهیان ماده 134 سانتی متر می باشد.
  4. وضعیت حفاظت: در سال های اخیر میزان رها سازی این ماهی در حداقل ترین حالت ممکن خود بوده است.
  5. سن بلوغ: ماهیان نر از 8 تا 13 سالگی و ماهیان ماده از 10 تا 16 سال به بلوغ جنسی می رسند؛ این زمان بسته به محیط زندگی آن ها دارد و می تواند بیشتر یا کمتر شود. ماهی استرا معمولا در محیط های پرورشی ظرف 6 الی 8 سال به بلوغ می رسند.
  6. مشخصات ظاهری: بر روی بدن این ماهی (پشت و پهلوی آن) برجستگی های مشابه ستاره شکل گرفته است و معمولا رنگ پوست زیر بدن آن متمایل به زرد است. این ماهی پوزه کوتاه و مدوری دارد و دهانش هلالی شکل است؛ لب پایین این ماهی دارای شکاف عمیقی می باشد.
  7. زیست بوم طبیعی: زیستگاه اصلی ماهیان خاویاری در دریای آزوف، سیاه و خرز است؛ این ماهی ها در فصل بهار و پاییز به رودخانه های ترک، ولگا، کورا، اورال، سولاک و قسمت جنوبی دریای خزر رفته و شروع به تخم ریزی می کنند.

خاویار طلایی را می توان محصولی از ایران دانست؟

فرایند پرورش و تولید این خاویار مخصوصا خاویار طلایی بسیار کار زمانبری بوده و در تولید آن باید تمامی نکات را به دقت انجام دهید تا بتوانید خاویار با کیفیت و مرغوبی را تولید کنید؛ از آنجایی که زیست بوم این ماهی در روسیه و کشورهای نظیر آن است شاید نتوانیم آن را مانند بلوگا انحصاری از ایران نام ببریم. اما خارج از لطف نیست بگوییم که ایران نیز برای تولید این محصول و صادرات آن به بازارهای بزرگ جهانی نقش مهمی دارد.

نحوه نگهداری و مدت زمان ماندگاری خاویار طلایی چگونه است؟

خاویار طلایی

خاویار نیز یکی از مواد غذایی بسیار گران قیمت و محبوب است که در صورت نگهداری نادرست می تواند فورا فاسد شود. (تفاوتی در پلمپ و یا باز شدن محصول ندارد.) لازم است بدانید خاویارهای کم نمک قابلیت فاسد شدن سریع تری دارند و در صورتی که به درستی از آن نگهداری نشود به سرعت فاسد خواهد شد بنابراین آشنایی با شیوه درست نگهداری خاویار امری ضروری است. در ادامه چند نکته را برایتان تهیه کرده ایم تا بدین صورت بتوانید خاویارتان را بهتر نگهداری کنید. برخی از راه های حفظ ماندگاری خاویار شامل موارد زیر می شود:

  1. اولین مرحله برای داشتن خاویار با کیفیت خرید از فروشگاه های معتبر است.
  2. بهترین دما برای نگهداری خاویار سردترین قسمت یخچال با دمای بین 0 تا 4- درجه سانتی گراد یا 26 الی 32 درجه فارنهایت است.
  3. خاویارهای بسته بندی و پلمپ را می توانید از 3 تا 6 ماه درون سردترین طبقه یخچال نگهداری و میل کنید.
  4. پیشنهاد می شود پس از باز کردن درب پلمپ خاویار آن را در یک وعده مصرف کنید؛ در غیر این صورت با یک درپوش پلاستیکی محصول را بپوشانید و طی یک تا سه روز آینده آن را مصرف کنید. در غیر این صورت بافت و مزه آن متغیر خواهد بود.

برخی از عوامل تاثیر گذار بر سلامت و خواص خاویار طلایی

خاویار طلایی
  • دما: دما نگهداری و سرو خاویار بسیار اهمیت دارد چرا که می تواند بر روی بافت و کیفیت محصول تاثیرات مستقیمی داشته باشد و فورا باعث خراب شدن آن شود. اگر این محصول را در محیط گرم نگه داری کنید دانه هایش به مرور سفت می شود و پس از چند روز فاسد خواهد شد.
  • فرایند تولید: مهارت و تجربه تولید کنندگان تاثیر به سزایی در کیفیت محصولات دارد؛ خارج کردن تخم های خاویار از شکم ماهی کار بسیار حساسی است و باید به صورت دقیق انجام شود چرا که این تخم ها بسیار حساس هستند و در صورت کوچک ترین خطایی از بافت طبیعی خارج شده و گاها می شکنند.
  • فرآوری: برخی از تولید کنندگان در تولید این خاویار ها نمک فراوانی استفاده می کنند و همین موضوع سبب سفت تر شدن بافت دانه های خاویار شده و در نتیجه ممکن است پس از خرید انتظاراتتان را از طعم خاویار طلایی برآورده نکند.
  • بسته بندی: بسته بندی غیر اصولی می تواند سلامت محصول را به خطر بیندازد؛ معمولا بسته بندی این محصولات به گونه ای انجام می شود که شکل دانه های خاویار در قوطی به صورت دایره کامل و یکسان حفظ شود.
  • افزودنی های غیر مجاز: باید توجه کنید که رنگ خاویار طلایی معمولا روشن تر از سایر خاویار ها می باشد؛ در صورتی که پس از خرید خاویار با دانه های سیاه یکدست و براقی مواجه شده اید باید به وجود پارافین در محصول شک کنید.

تفاوت خاویار طلایی و خاویار الماس

خاویار الماس و طلایی دو نوع از بهترین، کمیاب ترین و گران ترین خاویار ها در جهان به شمار می روند. خاویار الماس یکی از انواع خاویار بلوگا می باشد که از ماهی بلوگا آلبینو استحصال می شود و رنگ آن طلایی روشن بوده در حالی که خاویار طلایی یکی از انواع خاویار آسترا بوده که از ماهی چالباش، قره برون (از خانواده تاس ماهیان) استحصال می شود و طیف رنگی آن از قهوه ای تیره تا طلایی است که رنگ طلایی آن شباهت زیای به خاویار الماس دارد. اما برای تمایز این دو از هم باید بدانید که ابعاد دانه های خاویار الماس از خاویار طلایی بزرگ تر بوده و بافت نرم تری دارد.

چگونه از اصل بودن خاویار طلایی اطمینان حاصل کنیم؟

یکی از سخت ترین کارها اعتماد کردن به فروشنده هایی است که قصد دارند از هر طریقی فروش داشته باشند؛ در صورتی که نسبت به صداقت، حسن نیت و تخصص عرضه کننده کوچک ترین تردیدی داشتید لازم است نسبت به خرید کالا دست نگه دارید. برای خرید خاویار اصل لازم است نکات زیر را رعایت کنید:

  1. تا جایی که می توانید برای خرید خاویار به سراغ برند های معتبر بروید؛ چرا که آن ها بخاطر حفظ اعتبارشان هم که شده بهترین کیفیت را برای محصولات خود در نظر می گیرند.
  2. می توانید درباره فروشندگان خاویار اطلاعات لازم را کسب کنید و سپس به سراغ بهترین فروشنده بروید.
  3. از افرادی که در این زمینه تجربه دارند کمک بگیرید؛ در صورتی که اطرافیانتان نسبت به خرید خاویار به تازگی اقدام کردند بخواهید تا تجربه شان را در اختیار شما قرار دهند.
  4. همچنین برای تشخیص خاویار اصل از تقلبی نیز می توانید به مطلب لینک شده در این بخش مراجعه کنید.

کلام آخر

در این مقاله به تمامی نکات از جمله رنگ، بافت، مزه، خواص، نحوه نگهداری و هر آنچه لازم است درباره خاویار طلایی بدانید را برایتان بیان کردیم تا بدین صورت بتوانید بهترین خاویار را خریداری کنید؛ اما فراموش نکنید انتخاب یک فروشگاه معتبر برای خرید خاویار کار دشواری است و در صورتی که از برندهای ناآشنا استفاده کنید ممکن است با کیفیت پایین خاویار آن ها مواجه شوید و برای همیشه از خاویار زده شوید.

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *