مقالات علمی

مصرف خاویار در سلامت مغز چه تاثیراتی دارد؟

خاویار و سلامت مغز

یکی از رایج ترین بیماری ها در افراد مسن ، بروز بیماری آلزایمر است. دلیل بروز این بیماری از بین رفتن شبکه‌های عصبی و همچنین انجام واکنش‌های رادیکال های آزاد در غشا مغز است. پزشکان برای جلوگیری از این بیماری توصیه می کنند که از مواد غذایی سالم استفاده کنید و سبک زندگی سالمی داشته باشید. بنابراین یکی از راه های جلوگیری از بروز این بیماری برای انسان و نیز جلوگیری از بروز دیگر مشکلات و بیماری های مغزی و نیز بهبود عملکرد مغز داشتن یک رژیم غذایی سالم است. از آنجایی که امگا 3، فسفر، آهن در بهبود عملکرد مغز و سلول های عصبی بسیار موثر است مصرف مواد غذایی حاوی این ترکیبات می تواند تاثر زیادی بر سلامت مغز سما بگذارد. در این بین خاویار یکی از بهترین مواد غذایی دریایی برای بهبود عملکرد و سلامت مغز است.

در این مقاله به تاثیر خاویار بر سلامت مغز می پردازیم، پس تا انتها همراه ما باشید.

مصرف خاویار و تاثیر آن بر سلامت مغز

خواص خاویار بیشمار است از تاثیر خاویار بر دیابت گرفته تا تاثیر آن بر سلامت مغز. هر قاشق غذاخوری از خاویار شامل 75 کیلو ژول‌ کالری، 7 گرم پروتئین، 8 گرم چربی، 1 گرم کربوهیدرات، 34 درصد سلنیوم، 19 درصد آهن و 18 درصد سدیم و همچنین غنی از ویتامین B12 و فسفر می‌باشد. ویتامین B12 یکی از اساسی‌ترین و ضروری‌ترین ویتامین‌ها جهت بهبود عملکرد سیستم عصبی می‌باشد. ویتامین B12 در تولید مواد شیمیایی کلیدی مغز مانند سروتونین و دوپامین نقش موثری دارد.خاویار سرشار از اسید های چرب امگا3، EPA و DHA می‌باشد.

مصرف خاویار به شما کمک می کند تا در برابر واکنش‌ رادیکال ای آزاد در مغز مقاوم شوید. برای بهره بردن از خواص بینظیر خاویار نیازی نیست که هر روز و ب مقدار زیاد از آن استفاد کنید بلکه مصرف خاویار در زمان های مختلف می تواند به سلامت مغز و سیستم عصبی تاثیرات مثبتی بگزارد و نیز از بروز بیماری هایی چون آلزایمر جلوگیری کند. اما در کنار مصرف این مرواردید گرانبها باید سبک زندگی خودتان را نیز تغییر دهید.

مصرف خاویار و رشد و بهبود سلامت مغز

به علت وجود اسیدهای چرب امگا 3، دوکوزاهگزاپنتانوئیک (DHA) و ایکوزاهگزاپنتانوئیک (EPA)، خاویار باعث بهبود عملکرد و حفظ حافظه، تمرکز، و کاهش خطر بروز بیماری‌های مغزی مانند آلزایمرمغز می‌شود. نیاز روزانه امگا 3 در بدن 280 میلی‌ گرم در روز می‌باشد که این میزان اسیدهای چرب را می‌توان در 30 گرم خاویار یافت. اسیدهای چرب امگا 3 در بازسازی عصب‌ها و یا نرون‌ های مغزی و همچنین پیشگیری از آلزایمر بسیار مفیدهستند. همچنین تحقیقات نشان می دهد که امگا 3 موجود در خاویار باعث ایجاد شادی شده و خواص ضد افسردگی نیز دارد. خاویار همچنین با دارا بودن سلنیوم، در عملکرد مغز و خاصیت ضد افسردگی نقشی مضائف دارد. به علاوه خاویار ب دلیل داشتن مقدار زیادی از اسید های EPAو DHA نقش ضد افسردگی و شادی آفرینی نیز دارند.

می توان نتیجه گرفت خاویار ب دلیل ترکیباتی ک دارد ماده ای موثر برای مقابله با افسردگی است. همچنین وجود آهن در خاویار که میزان آن بسیار بالاست باعث بهبود عملکرد مغز می شود.همان‌ طور که می دانید یکی از وظایف اصلی عنصر آهن در بدن انتقال اکسیژن به سلول ها می باشد. وجود 19 درصد آهن در خاویار آن را به ماده غنی و سرشار از آهن تبدیل کرده است که می تواند با افزایش انتقال اکسیژن به سلول‌های مغزی در بهبود عملکرد مغز نقش مهمی را داشته باشد.

خاویار منبعی غنی از فسفر است که در بالابردن عملکرد مغز بسیار مهم و ضروری است.خاویار غنی از ترکیبی به نام Ctacosand یا کاتاکوسند است که نوعی الکل چرب با زنجیره بلند بوده و در بدن به اسیدهای چرب تبدیل می شود. این اسید ها در سنتز پوشش سلول عصبی نقش بسزایی ایفا می کنند. به همین دلیل مصرف خاویار در بهبود ضایعه‌های مغزی بسیار مفید است. همچنین خاویار حاوی مقدار زیادی آنتی‌اکسیدان از جمله ویتامین C و اوره است که از مغز شما د برابر تأثیرات منفی رادیکال های آزاد محافظت کند و روند پیری سلول‌ها را کاهش دهد.

مصرف خاویار و رشد و بهبود سلامت مغز


پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *