خوراک و غذا, مقالات علمی

خواص خاویار برای کودکان

Caviar on a plate

غذاها از مواد مغذی تشکیل شده‌اند و تغذیه صحیح یعنی خوردن و دریافت مقدار لازم و کافی از هر یک از این مواد مغذی که برای حفظ سلامتی لازمه بدن هستند. این نیازها با توجه به شرایط جسمی، محیطی و فردی متفاوت‌اند و بر اساس سن، جنس، شرایط فیزیولوژیک، اندازه بدن و میزان فعالیت فرد تعیین می‌شوند.

تاثیرات خاویار

امروزه با توجه به افزایش جمعیت جهان و تقاضای بسیار زیاد بشر برای غذا و پیشرفت تکنولوژی در تهیه و تولید غذا سبب شده که عموما مواد اولیه از جمله سبزیجات، میوه‌ها و گوشت و … به علت استفاده از کودها و سموم مختلف کیفیت مناسب نداشته باشند و هم‌چنین با پیدایش فست فودها و غذاهای مدرن و نحوه تولید ناسالم آن‌ها، سلامت تغذیه جوامع انسانی بسیار کاهش یافته و در نتیجه آن شاهد بروز بسیاری از انواع بیماری‌های مختلف که تا دهه‌های گذشته بسیار نادر بودند، هستیم. اما انسان برای جبران ناامنی تغذیه‌ای سعی در استفاده مناسب از الگو های تغذیه‌ای و مواد غذایی با کیفیت را داشته تا سیستم تغذیه خود را ارتقاء دهد.

اما این مورد در کودکان دارای اهمیت بسیار بالایی است. چرا که خوردن بهترین غذاها برای بزرگسالان مهم است اما پیدا کردن غذاهای سالم برای کودکان امری حیاتی‌تر است چرا که خوردن غذاهای سالم به رشد و نمو کودکان کمک بسیاری می‌کند.

نکته قابل توجه این است که تغذیه در کودکان نقش غیر قابل انکار و به سزایی در رشد و نمو و سلامت فرد در طول عمر را دارد. در نتیجه در دوران کودکی باید از غذاهای بسیار سالم و مقوی استفاده گردد تا علاوه بر رشد و نمو مناسب، سلامت فرد تامین گردد.

کودکان فعالیت بسیار زیاد و رشد سریع دارند و برای رشد و نمو اسکلت و اجزای بدن، نیاز به مواد مغذی بسیار بسیار بالایی دارند و مقاومت کافی در مقابل بسیاري از بیماري ها را نیز نداشته و اسکلت و دندان هایشان نیز کامل نشده است. بنابراین باید در غذا دادن به آن ها، چند نکته اساسی را رعایت کرد.

به خاطر کم بودن حجم معده باید غذاهایشان کم حجم، دارای انرژی بالا و زود هضم باشد و کلیه مواد مورد نیاز بدن برای رشد و نمو از قبیل پروتئین، اسید چرب و مواد معدنی و … را داشته باشد.

یکی از مواد غذایی بسیار مناسب برای کودکان، خاویار می‌باشد چرا که با توجه به دارا بودن مواد مغذی مورد نیاز برای بدن کودک و رشد و نمو آنها دارای ارزش غذایی بسیار بالایی است که می‌تواند به عنوان یک مکمل تغذیه‌ای کاملا طبیعی و بسیار باارزش برای کودکان در نظر گرفته شود.

در ذیل به اختصار در مورد فواید خاویار برای کودکان توضیح داده می شود.

انرژي

کودك براي رشد، بازي و سایر فعالیت هاي فیزیکی، مقابله در برابر بیماري هاي عفونی نیاز به انرژي دارد که با مصرف خاویار می توان آن را تامین نمود. با توجه به کم بودن حجم معده و سیستم گوارشی در حال تکامل کودک نیاز به غذای با حجم کم و پر انرژی دارد. خاویار با توجه به انرژی بالایی که دارد می‌تواند یک منبع بسیار غنی برای کودکان باشد.

 

پروتئین

کودك در حال رشد است و براي ساخت و نگهداري ماهیچه‌ها، استخوان‌ها و سایر بافت هاي بدن و مقاومت در برابر عوامل بیماری‌زا نیاز به پروتئین دارد که می‌تواند با مصرف خاویار این نیاز بدن را بر طرف نماید.

بدن برای تولید پروتئین نیاز به اسید آمینه‌های ضروری دارد که و این اسید آمینه ها در بدن تولید نمی شوند و حتما باید از طریق تغذیه تامین گردد. خاویار منبع غنی اسید آمینه های ضروری مانند لوسین، ایزولوسین، والین، فنیل آلانین، ترئونین، متیونین، تریپتوفان و لیزین می باشد که علاوه بر اینها دارای اسید آمینه هیستیدین می باشد که برای کودک انسان  بسیار بسیار مهم و ضروری است. پس با استفاده از خاویار، کمک بزرگی به تولید پروتئین و در نهایت به رشد و نمو کودک می‌توان کرد.

 

ویتامین‌ها

کودك در این سنین جهت حفظ سلامتی و افزایش مقاومت در برابر عفونت‌ها نیاز به ویتامین دارد و با مصرف صحیح مواد غذایی می‌توان آن‌ها را تامین کرد اما با توجه به کیفیت پایین منابع غذایی و سبک زندگی مدرن، عموما جهت تامین ویتامین‌ها از شربت‌ها و قرص‌های ویتامین استفاده می‌کنند که تاثیر منفی در رشد و نمو کودک را دارد. بهترین جایگزین برای منبع ویتامین ها، خاویار می‌باشد. چون که خاویار منبع بسیار غنی از انواع ویتامین ها نظیر ویتامین A, D, B,C می‌باشد که می‌تواند به عنوان یک مکمل ویتامینی طبیعی سیستم تغذیه کودکان را ارتقاء بخشد.

برای نمونه ویتامین دی از طریق نور آفتاب تامین می‌گردد اما متاسفانه با توجه به زندگی مدرن و خانه های آپارتمانی کودکان از نور آفتاب محروم هستند و برای تامین ویتامین دی باید به صورت روتین و روزانه خاویار استفاده گردد تا سلامت کودک را تضمین کند.

 

مواد معدنی

با توجه به اینکه کودکان در مرحله‌ای هستند که برای تکمیل اسکلت بدن، جمجه، نخاع و دندان‌ها نیاز به مواد معدنی خصوصا کلسیم و فسفر دارند به صورت طبیعی مواد غذایی دریایی سرشار از این مواد معدنی هستند ولی خاویار با اختلاف بسیار زیاد سرشار از مواد معدنی است که برای رشد و نمو کودکان بسیار مفید است و پیشنهاد می‌گردد که والدین برای تامین نیاز مواد معدنی کودکان از خاویار استفاده بفرمایند.

 

 

اسید چرب

خاویار منبع بسیار غنی برای اسیدهای چرب نظیر امگا تری و امگا۶ می‌باشد که در جهت تکامل مغز و اندام‌های داخلی نظیر کبد بسیار اهمیت دارد و برای کودکان که نیاز به رشد مغز و اندام های داخلی دارند اسید چرب بسیار مورد نیاز است و باید از خاویار به عنوان منبع غنی و طبیعی اسید چرب استفاده شود.

 

در نهایت باید تصریح گردد که خاویار با توجه به اینکه به صورت کاملا طبیعی تولید می‌گردد و در تولید آن از هیچ گونه مواد غیر ارگانیک و افزودنی‌ها استفاده نمی‌شود و از طرفی با توجه به اینکه دارای ارزش غذایی بسیار بالایی که است منبغ بسیار غنی از مواد مغذی است در نتیجه بهترین ماده غذایی است که می‌تواند برای تغذیه کودکان استفاده گردد و علاوه بر رشد و نمو در تامین سلامت و عملکرد طبیعی اندام های بدن کودک نقش بسیار مهمی دارد و با توجه به سن کودکان می‌توان در طول عمر از تاثیرات خاویار بر سلامت فرد تغذیه شده در دوران کودکی نیز بهره برد. چرا که بنیان و اساس جسم و فیزیولوژی فرد با استفاده از خاویار بسیار قوی می‌شود و تا آخر عمر نقش مصرف خاویار محسوس و مشهود می‌باشد.

 

خاویار باید از مراکز و فروشگهاه های معتبر و دارای استاندارد های لازم تهییه گردد. مجموعه کالچر با تجربه ۴۰ ساله در تولید و عرضه خاویار مفتخر به خدمت رسانی به شما عزیزان می‌باشد.

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *