مقالات علمی

مصرف خاویار در دوران بارداری و شیردهی چه فواید و مضراتی دارد؟

خاویار در دوران بارداری

خاویار از جمله فراورده های دریایی می‌باشد که خواص مفید فراوانی دارد. ممکن است شما نیز دردوره بارداری و شیردهی دلتان بخواهد خاویار مصرف کنید و از خواص این ماده شگفت انگیز لذت ببرید، اما نمی دانید که آیا مصرف خاویار در دوران بارداری و شیردهی برای جنین و نوزاد مضر است یا بلعکس می تواند مفید باشد؟ شاید حتی این سوال در ذهن شما نیز پیش بیاید که چه کسانی نباید خاویار مصرف کنند؟ و فکر کنید که به احتمال زیاد زنان باردار و شیرده از مصرف این ماده غذایی منع شده اند.

در پاسخ باید گفت خاویار می‌تواند به عنوان منبع غذایی ارزشمندی در دوران بارداری و شیردهی استفاده شود و قسمتی از نیازهای مادر و جنین و نیز نوزاد به مواد مغذی را تامین نماید. بنابراین مصرف خاویار در دوران بارداری و شیردهی نتنها برای مادر و جنین مضر نیست بلکه در رشد جنین و تامین نیاز های مادر نیز مفید است. در این مقاله قرار است به فواید خاویار در دوران بارداری و شیردهی به طور جزئی تر بپردازیم.

ارزش غذایی خاویار

پیش از هر چیز به ارزش غذایی خاویار به ازای هر صد گرم می پردازیم. بنابراین ارزش غذایی صد گرم خاویاری بهشرح زیر است:

  • چربی کل 20 گرم
  • چربی اشباع 3.33 گرم
  • کلسترول 633 میلی گرم
  • سدیم 1667 میلی گرم
  • ویتامین آ 667 IU
  • کلسیم 133 میلی گرم
  • آهن9.6 میلی گرم
  • قند صفر
  • پروتئین 20 گرم

پروتئین

پروتئین خاویار در دوران بارداری و شیردهی

در دوران بارداري سوخت و ساز پروتئین بدن افزایش می‌یابد و مقداري از پروتئین صرف رشد و نمو جنین، تشکیل جفت، خون، مایع آمنیوتیک و حفظ بافتهاي بدن مادر در این دوران می شود. بر اساس مقدار توصیه شده روزانه، پروتئین مورد نیاز در دوران بارداري 15 گرم، در دوران شیردهی 20 گرم و در بارداري هاي چند قلو نیاز به پروتئین بیش از مقدار فوق خواهد بود. خاویار به عنوان منبع پروتیین دارای اسید آمینه‌های ضروری جهت رشد برای جنین ومادر مفید می‌باشد. خاویار به عنوان ماده عذایی سالم و مغذی می‌تواند قسمتی از نیاز های مادر و جنین به پروتیین را  در این دوره نامین نماید اما مانند هر ماده غذایی دیگر نباید در مصرف آن زیاده روی کرد.

ويتامين B12

ويتامين B12

با توجه به نقش ویتامین ب در عملکرد سیستم عصبی، تقسیم سلولی و خون سازي، نیاز به آن در دوران بارداري اندکی افزایش می‌يابد. خاویار منبع غنی از ویتامین‌های خانواده ب می‌باشد. با مصرف خاویار در دوران بارداری نیاز بدن به ویتامین‌های ضروری جهت تنظیم عملکرد سیستم عصبی فراهم می‌گردد. همچنین خاویار دارای ترکیبی به نام سلنیم می‌باشد که در تنظیم عملکرد سیستم ایمنی مادر و جنین نقش موثری دارد.

اسیدهای چرب

اسیدهای چرب خاویار در دوران بارداری و شیردهی

چربی منبع بزرگ انرژي براي بدن است و به جذب ویتامین‌هاي محلول در چربی و کارتنوئیدها کمک می کند. در مغز در حال تکامل جنین و شیرخوار (طی 2 سال اول زندگی) به مقدار زیادي (DHA دوکوزا هگزانوئید اسید) یا ماده اولیه اسید چرب امگا 3 تجمع می‌یابد. در زمان بارداري درصورت داشتن رژیم غذایی حاوي امگا3 و امگا 6 مانند خاویار نیازي به مصرف اضافه این دو اسید چرب به شکل مکمل نیست. خاویار منبع بی مثال از اسیدهای چرب امگا سه طبیعی بوده که کمتر ماده غذایی طبیعی دارای چنین ویژگی می‌باشد.

ویتامین آ

ویتامین آ

در دوران بارداري و شیردهی به علت نیاز جنین و نوزاد به ویتامین A، مقدار مصرف این ویتامین باید افزایش یابد. بارداري هاي مکرر و با فاصله کم، موجب کاهش ذخایر ویتامین A بدن خانم ها و در نهایت کاهش ذخایر این ویتامین در شیرخوار به ویژه در شش ماهه اول زندگی می‌شود. بنابراین توصیه می شود خانم هاي باردار در برنامه غذایی روزانه خود حتماً از منابع غذایی ویتامین A استفاده نمایند. میزان افزایش نیاز مادران باردار به این ویتامین حدود 70 میکرو گرم رتینول در روز است. (در شرایط عادي 700 میکرو گرم رتینول) ویتامین آ مورد نیاز است که این مقدار ویتامین آ به راحتی در صد گرم خاویار وجود دارد.

آهن

آهن خاویار در دوران بارداری و شیردهی

وجود آهن براي تولید گلبول هاي قرمز خون، افزایش هموگلوبین، رشد و نمو و تامین ذخایر کبدي جنین ضروري است. بنابراین نیاز به آهن در دوران بارداري تا حد دو برابر افزایش می‌یابد .لذا در کنار مکمل های غذایی مصرف خاویارنیز به تامین این میزان آهن کمک می کند.

خواص خاویار برای جنین

شاید هیچ مرحله‌اي از زندگی انسان مانند دوران جنینی و پس از آن یعنی دوران شیر خوارگی پر مخاطره نباشد. رشد سریع جنین او را از یک گرم در 8 هفتگی به 3200 گرم در هفته 40 می‌رساند و از هفته سه جنینی در هر دقیقه 250 هزار سلول مغزي تکثیر پیدا می‌کند. خاویار به عنوان منبع طبیعی خوبی از پروتیین با تنوع اسیدهای آمینه و اسیدهای چرب امگا سه، وینامین ها و مواد معدنی می تواند نقش مهمی در رشد جنین داشته باشد. 

روش مصرف خاویار در دوران بارداری

مصرف خاویار در دوران بارداری و شیردهی

خاویار تخم فرآوری شده ماهی های خاویاری می‌باشد که منبع سرشاری از مواد مغذی و یتامین و مواد معدنی است. خاویار به ویژه از نظر ویتامین ب 12 بسیار غنی بوده که به حفظ سلامت سیستم عصبی و ساخته شدن گلبول‌های قرمز در مادران باردار کمک می‌کند. امگا 3 موجود در خاویار به تنظیم فشار خون کمک کرده و احتمال تشکیل لخته را کاهش می‌دهد. خاویار از نظر کلسیم و فسفر نیز غنی بوده که هر دو ماده معدنی به تشکیل استخوان بندی متاسب در جنین کمک می‌کنند. .با وجود تمام خواص مفیدی که خاویار برای جنین و مادران باردار دارد ضروری می‌باشد که حتما از خاویار پاستوریزه در این دوران استفاده شود تا احتمال هر گونه آلودگی با عفونت‌هایی مانند لیستریا از بین برود.

لیستریوزیز عفونتی ست که در محصولات پاستوریزه از بین می‌رود. مصرف خاویار در تمام دوران بارداری ایمن است اگر پاستوریزه مصرف شود و در دمای مناسب نگهداری گردد (در یخچال همراه با پک یخ). در دوران بارداری بهتر است از مصرف فراورده‌های غذایی خام و غیر پاستوریزه خودداری گردد. برای تهیه خاویار اصل و با کیفیت بالا میتوانید به سایت خاویار کالچر مراجعه کنید و همچنین از طریق راه‌های ارتباطی زیر با ما در ارتباط باشید.

تلفن: 02188652010
تلفن همراه: 09123205724
فکس: 88652113(021)

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *