خوراک و غذا, نحوه مصرف

طرز تهیه صبحانه با خاویار، خوشمزه و انرژی بخش

صبحانه با خاویار

مهمترین وعده غذایی در طول روز، صبحانه است و اگر فرد این وعده را حذف کند، سلامتی خود را به خطر خواهد انداخت؛ همانطور که می دانید رمز سلامتی بدن در خوردن صبحانه کامل است. در علم تغذیه، صبحانه خوردن اهمیت زیادی دارد و آن را سرمایه‌ای برای سلامتی طولانی مدت می‌دانند. از جمله فواید میل کردن صبحانه می توان به بالا بردن سطح انرژی، بالا بردن متابولیسم و سوخت و ساز، کاهش احتمال ریزه خواری در طول روز، تنظیم کردن سطح قند خون، بهبود سطح هوشیاری و تمرکز اشاره نمود. به همین جهت قصد داریم طرز تهیه چندین مدل صبحانه با خاویار را برایتان آموزش دهیم تا بتوانید از خواص خاویار در وعده صبحانه نیز بهره مند شوید؛ پس با ما همراه باشید.

 خاويار در صبحانه

تخم ماهیان خاویاری، تحت عنوان خاويار یکی از گران‌ ترین و محبوب ترین مواد غذایی جهان است. دریای خزر، به عنوان بزرگ‌ترین منبع ماهیان خاویاری، درصد قابل توجهى از خاویار جهان را تامین می کند. خاویار در سراسر جهان، بسته به فرهنگ و ذائقه مردم هر منطقه، به اشکال مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد. نتایج تحقیقات نشان داده‌اند که خاویار به عنوان منبع خوبی از پروتئین با کیفیت بالا، لیپید، اسیدهای آمینه و اسیدهای چرب است. لیپیدهای خاویار حاوی مقدار زیادی PUFA های امگا3 مانند DHA و EPA است.

ارزش غذایی خاویار در انواع ماهیان خاویاری بسته به نوع زیستگاهشان دارای حدود 20 الی 35 درصد پروتئین با میانگین معمول 25 درصد، دارای 11 الی 18 درصد چربی و دارای ۵۷ الی ۶۵ درصد رطوبت است. تاس ماهیان با خاویار سیاه بالاترین پروتئین تخم را در بین تمامی ماهیان داراند و این یک ویژگی بارز در این ماهیان است. از طرفی طبع خاویار گرم است که این مورد خود یکی دیگر از دلایل استفاده آن در وعده صبحانه است. بنابراین همه این موارد در کنار هم خاویار را تبدیل به یکی از بهترین مواد مغذی برای شروع روز و صبحانه کرده است.

انواع روش هاى مصرف خاويار

مصرف خاويار به دوره پادشاهان ايرانى بر مى گردد. از قرن 20 به بعد خاويار براى اقشار بيشترى در دسترس بوده است. اما به نظر مى رسد افزودن نمک روشى براى افزايش طعم و محافظت از خاويار بوده است. همیشه در نظر داشته باشید که خاويار نبايد جويده شود، فشار زبان بر روى دانه هاى خاويار طعم آن در دهان پراكنده مى كند. اگر بخواهیم از مزه آن تعریف کنیم باید بگوییم خاویار مزه آجیلی و نرمی دارد که بسیاری از افراد با یکبار خوردن به آن علاقه مند می شوند. اما اگر قصد دارید مزه آن را عوض کنید می توانید از چاشنی هایی مانند: انوع پیازچه، مو سیر، جعفری، شوید، اسفناج و لیمو ترش استفاده کنید. سرو خاویار به روش های مختلفی انجام می شود و شما می توانید آن را در کنار انواع مواد غذایی مصرف کنید.

کالری و میزان انرژی خاویار

پژوهشگران بر این باورند که خوردن صبحانه می‌تواند به تثبیت میزان قند خون که اشتها و انرژی را تنظیم می کند یاری برساند. به گفته آنها افرادی که صبحانه می‌خورند در طول روز کمتر گرسنه می شوند و بنابراین از زیاده روی در خوردن پرهیز خواهند کرد. بنابراين انتخاب يک صبحانه مقوى بسيار مهم است. هر قاشق غذاخوری خاویار شامل 75 کیلو ژول‌ کالری، 7 گرم پروتئین، 8 گرم چربی، 1 گرم کربوهیدرات 34 درصد سلنیوم و 19 درصد آهن و 18 درصد سدیم و همچنین غنی از ویتامین ب 12 می‌باشد. خاویار سرشار از اسید های چرب امگا 3 است؛ همچنین دارای اسید های EPA و DHA می‌باشد. اين تركيبات به بهبود عملكرد مغز و سيستم عصبى كمک مى نمايند که در نتیجه سبب افزایش و بهبود عملکرد روزانه و تمرکز خواهد شد.

مصرف خاويار براى صبحانه

اگر قصد دارید یک صبحانه خاص و مغذی مصرف کنید، می توانید خاویار را در برنامه غذایی خود قرار دهيد. خاویار یکی از بهترین محصولات دريايى بوده که می توان به صورت اختصاصی در وعده صبحانه از آن بهره گرفت. در ادامه قصد داریم 5 مدل صبحانه خوشمزه و انرژی زا با خاویار را به شما آموزش دهیم تا بدین صورت بتوانید صبحانه مقوی و کاملی را برای خود و خانواده‌تان تهیه کنید.

1. طرز تهيه املت خاويار

املت
مواد مورد نیازمقدار لازم
خامه رقيق1/3 پيمانه
پيازچه تازه (قسمت سبز آن)4 عدد
تخم مرغ4 عدد
روغن زيتون1 قاشق سوپ خوری
نمک1/2 قاشق چايی خوری
نان تست سفيد2 عدد
مخلوطي از سس مايونز و ماست خامه ای1/4 پيمانه
کره نرم40 گرم
خاويار100 گرم
پيازچه خرد شده برای روی خاويار1 قاشق سوپ خوری

طرز تهیه املت خاویار

  1. يک عدد تخم مرغ را با يک قاشق سوپ خوری خامه و يک قاشق سوپ‌ خوری پيازچه خرد شده مخلوط کنيد تابه ای به قطر 25 سانتی متر را روی حرارت قرار دهيد و با روغن زيتون کف تابه را چرب کنيد.
  2. مايه تخم مرغ را داخل تابه بريزيد و نازک و گرد آن را در تابه پهن کنيد؛ وقتي خودش را گرفت آن را بپيچيد. (اگر اين عمل را دير انجام دهيد و املت خشک شود پيچيدن سخت شده و املت پاره مي شود). با تخم مرغ دوم نيز همين کار را انجام دهيد و اين بار املت پيچيده شده اول را داخل املت دوم قرار دهيد و املت دوم را دور املت اول پيچيده و کمی آن را سرخ کنيد. اين عمل را برای 2 تخم مرغ بعدی نيز تکرار کنيد.
  3. کمی نمک روی املت ها بپاشيد و آن ها را به مدت 1 ساعت در يخچال قرار دهيد تا خودشان را خوب بگيرند. سپس به طول 2 تا 3 سانتی متر برش بزنيد. نان های تست را با کاتر گرد به قطر 3 سانتی متر برش بزنید و روی آن ها با قلم مو کره نرم بماليد و در سينی فر بچينيد. سپس در فر گرم به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقيقه قرار دهيد تا تست و طلايی رنگ شوند.
  4. کمی از مخلوط سس مايونز و ماست خامه‌ای روی املت ها بماليد، روی آن خاويار ريخته و با مقداری دم پيازچه روی آن را تزيين کنيد. سپس املت خود را درون ظرف مناسب بچينيد.
  5. می توانيد املت‌ ها را در تابه بپزيد و روی کاغذ روغنی قرار دهيد. بعد از سرد شدن املت‌ها خامه ترش روی آن ها بماليد و هر دو املت را بپيچيد و بعد برش بزنيد. ( می توانید مقداری فلفل دلمه ای به آن اضافه کنید تا هم رنگ زیباتری به خود بگیرد و هم مزه دلنشین تری داشته باشد.)

2. طرز تهيه پاى خاويار

صبحانه با خاویار
مواد مورد نیازمقدار لازم
سس مایونز3 قاشق غذاخوری
تخم مرغ آب پز6 عدد
خامه ترش2/3 پیمانه
پنیر خامه‌ای200 تا 250 گرم
خاویار مرغوببه میزان لازم
پیاز قرمز2 عدد متوسط
روغنبه میزان لازم
لیمو، سیر و ادویه‌به میزان لازم
خامه ترش2/3 پیمانه

طرز تهیه پای خاویار

  1. ابتدا تخم‌ مرغ‌ های آب‌ پز را به خوبی ریز می‌کنیم، با سس مایونز کاملا مخلوط کرده و به عنوان اولین لایه‌ی پای روی سطح تابه پهن کنید.
  2. پیازهای قرمز را نیز کاملا ریز و نگینی کنید و سپس روی لایه اول و به صورت یکدست قرار دهید.
  3. پنیر خامه‌ ای را نیز هم بزنید تا کاملا یک دست شود سپس آن را با خامه ترش مخلوط کرده و دوباره هم بزنید.
  4. این مایه را روی لایه‌ پیازها قرار داده و با قاشق در تابه کاملا یک دست پهن کنید؛ توجه داشته باشید که لایه‌ها تا حد امکان باهم مخلوط نشوند.
  5. در تابه را گذاشته و به مدت 3 ساعت فریز کنید.
  6. پس از انجام مراحل بالا، خاویار را با دقت تمام و جلوگیری از له شدن یا آب پس دادن، دانه دانه با قاشق روی سطح پای قرار می‌دهیم.
  7. پس از این کار نیاز است تا مخلوط دوباره به مدت یک ساعت در یخچال قرار بگیرد.
  8. در این مرحله، به یک چاقوی آغشته به روغن نیاز خواهید داشت؛ این چاقو را به آرامی دور تا دور تابه و از داخل حرکت دهید تا پای به طور کامل از ظرف جدا شده و آماده‌ی سرو باشد. این پای را می‌توانید همراه با نان باگت یا تست و به همراه لیمو و انواع سبزیجات سرو کنید.

3. پوره سیب‌ زمینی با خاویار

پوره سیب زمینی
مواد لازممقدار لازم
خاویاربه میزان لازم
سیب زمینیدو عدد متوسط
جعفری خرد شدهبه میزان لازم
پودر فلفل سیاه و ادویه های دیگربه میزان لازم (کاملا ذائقه ای است)
نان تستمیزان لازم

طرز تهیه پوره سیب‌ زمینی با خاویار

  1. ابتدا سیب زمینی ها را به همراه آب و کمی نمک درون قابلمه بپزید و پس از پخت آن را کامل پوست بکنید و له کنید.
  2. در مرحله بعد سیب زمینی ها را همراه با کمی زعفران، زرد چوبه، فلفل، نمک و روغن درون تابه تفت دهید تا کمی مزه ادویه ها را به خود بگیرد.
  3. حال نان های تست را بردارید و روی آن کمی کره، پوره سیب زمینی سرخ شده، جعفری و مقداری خاویار بمالید.
  4. می توانید از این صبحانه خوشمزه برای بعد از ورزش و یا میان وعده صبحانه یا عصرانه میل کنید و از خواص بی نظیر آن لذت ببرید.

4. خاویار و پنیر

صبحانه با خاویار
مواد لازممقدار لازم
خاویاربه میزان لازم
پنیر خامه ای یا کم چربیک قالب کوچک
نان سنگک یا تستبه میزان لازم
تره و ریحانبه میزان لازم
پیاز قرمزبه دلخواه

طرز تهیه پنیر و خاویار

  1. در مرحله اول باید نان ها را به ابعاد دلخواه برش بزنید.
  2. به مقدار دلخواه پنیر را بر روی برش های نان بمالید و روی آن خاویار و سبزیجات تازه قرار دهید.
  3. در صورت تمایل می توانید پیازتان را نگینی خرد کنید و بر روی پنیرتان بریزید.

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *