خوراک و غذا, نحوه مصرف

خاویار در صبحانه

eggs and caviar

مهمترین وعده ی غذایی در طول روز، صبحانه است و اگر فرد این وعده را حذف کند، سلامتی خود را به خطر می اندازد. رمز سلامتی بدن در خوردن صبحانه کامل است. در علم تغذیه، صبحانه خوردن اهمیت زیادی دارد و آن را سرمایه‌ای برای سلامتی طولانی مدت می‌دانند.

از فواید صبحانه می توان به بالا بردن سطح انرژی، بالا بردن متابولیسم و سوخت و ساز، کاهش احتمال ریزه خواری در طول روز، تنظیم کردن سطح قند خون، بهبود سطح هوشیاری و تمرکز اشاره نمود.

 

 خاويار در صبحانه

تخم ماهیان خاویاری، تحت عنوان خاويار یکی از گران‌ترین و محبوب ترین غذاهای جهان است. دریای خزر، به عنوان بزرگ‌ترین منبع ماهیان خاویاری، درصد قابل توجهى از خاویار جهان را تامین می‌كرده است. خاویار در سراسر جهان، بسته به فرهنگ و ذائقه مردم هر منطقه، به اشکال مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد.

نتایج تحقیقات نشان داده‌اند که خاویار به عنوان منبع خوبی از پروتئین با کیفیت بالا، لیپید، اسیدهای آمینه و اسیدهای چرب است. لیپیدهای خاویار حاوی مقدار زیادی PUFA های امگا۳ مانند DHA و EPA است.

ارزش غذایی خاویار در انواع ماهیان خاویاری بسته به نوع زیستگاهشان دارای حدود ۲۰ الی ۳۵ درصد پروتئین با میانگین معمول ۲۵ درصد، دارای ۱۱ الی ۱۸ درصد چربی و دارای ۵۷ الی ۶۵ درصد رطوبت است. تاسماهیان با خاویار سیاه بالاترین پروتئین تخم را در بین تمامی ماهیان را داراند و این یک ویژگی بارز در این ماهیان است. همه این موارد در کنار هم خاویار را تبدیل به یکی از بهترین مواد مغذی برای شروع روز و صبحانه کرده است.

انواع روش هاى مصرف خاويار

مصرف خاويار به دوره پادشاهان ايرانى بر مى گردد. از قرن ٢٠ به بعد خاويار براى اقشار بيشترى در دسترس بوده است. به نظر مى رسد افزودن نمك همراه روشى براى افزايش طعم و محافظت از خاويار بوده است. همیشه در نظر داشته باشید که خاويار نبايد جويده شود، فشار زبان بر روى دانه هاى خاويار طعم آن در دهان پراكنده مى كند.

طعم خاوياربه ذائقه افراد بستگی دارد. بسیاری مايلند تا طعم خاویار تغییر نکند و عده اى برایشان لذت بخش تر است که با چاشنی مصرف کنند. اما  چاشنی هایی که برای خاویار استفاده می شود انوع پیازچه، مو سیر، جعفری، شوید، اسفناج و لیمو ترش می‌باشد.

 

مصرف خاويار براى صبحانه

اگر قصد دارید یک صبحانه خاص و مغذی مصرف کنید، می توانید خاویار را در برنامه غذایی خود قرار دهيد. خاویار یکی از بهترین محصولات دريايى بوده که می توان به صورت اختصاصی در وعده صبحانه از آن بهره گرفت.

 

خواص خاويار در صبح

صبحانه یکی از مهم ترین وعده غذاهای روزانه است، چرا که سطح انرژی بدن را در صبح تجدید می کند.

پژوهشگران بر این باورند که خوردن صبحانه می‌تواند به تثبیت میزان قند خون که اشتها و انرژی را تنظیم می کند یاری برساند. به گفته آنها افرادی که صبحانه می‌خورند در طول روز کمتر گرسنه میشوند و بنابراین از زیاده روی در خوردن پرهیز خواهند کرد. بنابراين انتخاب يك صبحانه مقوى بسيار مهم است.

در نظر گرفتن خاويار در كنار ساير تركيبات كه در وعده صبحانه مصرف مى شود ارزش غذايى صبحانه را افزايش مى‌دهد.

هر قاشق غذاخوری از خاویار شامل ۷۵ کیلو ژول‌کالری ، ۷ گرم پروتئین، ۸ گرم چربی، ۱ گرم کربوهیدرات ۳۴ درصد سلنیوم و ۱۹ درصد آهن و ۱۸ درصد سدیم و همچنین غنی از ویتامین  ب۱۲ می‌باشد. خاویار سرشار از اسید های چرب امگا۳ است. هم‌چنین دارای اسید های EPA و DHA می‌باشد. اين تركيبات به بهبود عملكرد مغز و سيستم عصبى كمك مى نمايندکه می تواند کارکرد روزانه را بهبوده بخشیده و تمرکز را افزایش دهد.

ما نیز در این مطلب تصمیم گرفتیم علاوه بر مرور خواص خاویار در صبح، دستورالعمل تهیه یک صبحانه خاویاری مقوی را نیز برای شما توضیح دهیم.

 

طرز تهيه املت خاويار

مواد لازم براي ۴ تا ۶ نفر

تخم مرغ: ۴ عدد

خامه رقيق: يک سوم پيمانه

پيازچه تازه (قسمت سبز آن): ۴ عدد

روغن زيتون: ۱ قاشق سوپخوري

نمک: يک دوم قاشق چاي‌خوري

نان تست سفيد: ۳ عدد

کره نرم: ۴۰ گرم

مخلوطي از سس مايونز و ماست خامه اي: يک چهارم پيمانه

خاويار: ۱۰۰ گرم

پيازچه خرد شده براي روي خاويار: ۱ قاشق سوپخوري

يک عدد تخم مرغ را با يک قاشق سوپخوري خامه و يک قاشق سوپ‌خوري پيازچه خرد شده مخلوط کنيد تابه اي به قطر ۲۵ سانتي متر را روي حرارت قرار دهيد و با روغن زيتون کف تابه را چرب کنيد. مايه تخم مرغ را داخل تابه بريزيد و نازک و گرد آن را در تابه پهن کنيد. وقتي خودش را گرفت آن را بپيچيد. (اگر اين عمل را دير انجام دهيد املت خشک شود پيچيدن سخت شده و املت پاره مي شود). با تخم مرغ دوم نيز همين کار را انجام دهيد و اين بار املت پيچيده شده اول را داخل املت دوم قرار دهيد و املت دوم را دور املت اول پيچيده و کمي آن را سرخ کنيد. اين عمل را براي ۲ تخم مرغ بعدي نيز تکرار کنيد. کمي نمک روي املت ها بپاشيدوآن ها را به مدت ۱ ساعت در يخچال قرار دهيد تا خودشان راخوب بگيرند. سپس به طول ۲ تا ۳ سانتي متر برش بزنيد. نان هاي تست را با کاتر گردي به قطر ۳ سانتي متر برش زده روي آن ها باقلم مو کره نرم بماليد و درسيني فر بچينيد. سپس در فر گرم به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقيقه قرار دهيد تا تست و طلايي رنگ شوند. کمي از مخلوط سس مايونز و ماست خامه‌اي روي املت ها بماليد، روي آن خاويار ريخته و با مقداري دم پيازچه روي آن را تزيين کنيد. سپس املت خود را درون ظرف مناسب بچينيد.

مي‌توانيد املت‌ها را در تابه بپزيد و روي کاغذ روغني قرار دهيد. بعد از سرد شدن املت‌ها خمير ترش روي آن ها بماليد و هر دو املت را بپيچيد و بعد برش بزنيد.

 

طرز تهيه پاى خاويار

مواد مورد نیاز پای خاویار

تخم مرغ آب پز: شش عدد

مایونز: سه قاشق غذاخوری

پیاز قرمز: دو عدد متوسط

پنیر خامه‌ای: ۲۰۰ تا ۲۵۰ گرم

خامه ترش: دو سوم پیمانه

خاویار مرغوب: به مقدار لازم

روغن: به مقدار لازم

لیمو، سیر و ادویه‌جات: به مقدار لازم

 

ابتدا تخم‌مرغ‌های آب‌پز را به خوبی ریز می‌کنیم، با سس مایونز کاملا مخلوط کرده و به عنوان اولین لایه‌ی پای روی سطح تابه پهن کنید.پیازهای قرمز را نیز کاملا ریز و نگینی کنید و سپس روی لایه اول و به صورت یکدست قرار دهید.پنیر خامه‌ای را  نیز هم بزنید تا کاملا یک‌دست شود. سپس آن را با خامه ترش مخلوط کرده و دوباره هم بزنید.این مایه را روی لایه‌ی پیازها قرار داده و با قاشق در تابه کاملا یک‌دست کنید. توجه داشته باشید که لایه‌ها تا حد امکان باهم مخلوط نشوند.در تابه را گذاشته و به مدت ۳ ساعت فریز کنید.پس از انجام مراحل بالا، خاویار را با دقت تمام و جلوگیری از له شدن یا آب پس دادن، دانه دانه با قاشق روی سطح پای قرار می‌دهیم. پس از این کار نیاز است تا مخلوط دوباره به مدت یک ساعت فریز شود.در این مرحله، به یک چاقوی آغشته به روغن نیاز خواهید داشت. این چاقو را به آرامی دور تا دور تابه و از داخل حرکت دهید تا پای به طور کامل از ظرف جدا شده و آماده‌ی سرو باشد.این پای  را می‌توانید همراه با نان باگت یا تست و به همراه لیمو و انواع سبزیجات سرو کنید.

 

خاويار و پوره سيب زمينى

مواد لازم برای تهیه خاویار با پوره سیب‌زمینی

خاویار ایرانی

پوره سیب‌زمینی

جعفری خورد شده

پودر فلفل سیاه تازه

نان تست

روش پختن خاویار با پوره سیب‌زمینی

سطح نان تست را به خوبی با پوره سیب‌زمینی پوشانده و پودر فلفل، جعفری و خاویار را بر روی آن قرار دهید.

 

 

خاويار و نان تست براى صبحانه

برای تهیه این صبحانه مقوی کافیست کمی کره روی نان تست بمالید. سپس مقداری خاویار به آن اضافه کنید و آن را به عنوان صبحانه صرف کنید.

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *