آمار و اخبار, تاریخچه و فرهنگ

جایگاه خاویار ایرانی در دنیا

Compare caviar

مقایسه خاویار ایرانی و خارجی

امروزه خاويار ايرانى اغلب در استان‌هاى اطراف درياى خزر مازندران گلستان و گيلان به طور گسترده‌اى پرورش داده مى‌شود. اين استان‌ها نزديك‌ترين منطقه به درياى خزر زيستگاه اصلى اين ماهى مى‌باشد كه قاعدتا بر كيفيت خاويار ايران در مقايسه با ساير كشور‌ها كه گونه‌هاى اين ناحيه را به ساير مناطق منتقل نموده‌اند داشته است.

شرایط زیست محيطى مطلوب از جمله دمای مناسب آب و هوا، غذای مناسب برای ماهیان خاویاری عدم وجود آلاينده‌هاى صنعتى مهارت خاویار سازان حرفه‌اى، استفاده از ابزار و وسایل استریل استاندارد، آب آشامیدنی پاکیزه جهت شستشوی خاویار، کاربرد نمک‌های با کیفیت بالا و پاکیزه و رعایت برودت مناسب در زمان نگهداری و حمل و نقل خاویار و کنترل کیفی دقیق كه همه حاصل سال‌ها تحقيق و تجربه در پرورش ماهيان خاويارى مى‌باشد جايگاه خاويار ايران را در جهان خاص ساخته است. علیرغم تلاش سایر کشورها در ارتقاء کیفیت خاویار، هنوز خاویار ایران بعنوان بهترین خاویار جهان از شهرتی غیر قابل رقابت برخوردار است.

 

مقایسه بازار خاویار ایران و خارج 

نام نيك خاویار ایرانی، بسيارى از كشور‌هاى توليد كننده خاويار را بر آن داشته است تا تلاش كنند خاویار خود را به نام خاویار ایران در سایر بازار‌ها عرضه کنند، هر چند به سبب قوانین سخت گیرانه در زمينه صادرات خاويار هر گونه فعاليتى در اين حيث می‌تواند تولید خاویار کشورشان را در معرض خطر قرار دهد، اما اشتياق به عرضه خاويار با برند ايرانى همواره وجود دارد.

خاویار دریای خزر از نظر کیفیت و مقدار در انحصار ایران و روسيه است. درياى خزر زيستگاه طبيعى ماهيان خاويارى مطرح جهان بوده كه به طور مستقيم مى‌تواند بر روى بازار خاويار ايران تاثير گذار باشد.

علارغم دير بازده بودن گونه فیل‌ماهی كه مختص اين منطقه مى‌باشد و تا حدودى موجب شده است از لحاظ تولید نسبت به كشورهايى مانند چين كندتر وارد بازار شويم، اما به سبب آنکه سرمایه گذاری در زمينه پرورش ماهيان خاويارى به سرعت در حال توسعه است، پیش بینی می‌شود که ظرف سال‌هاى آینده جايگاه بازار خاويار ايران خاویار پرورشی ايران ارتقاء يابد.

خاویار پرورشی ایران به طور عمده به ۲۴ کشور دنیا در سال گذشته در حوزه آسیا، اروپا، آمریکا و خاورمیانه صادر شده است.

هرچند ايران از لحاظ سرعت( رشد كند گونه ها ) و كميت كه متاثر از سرعت مى‌باشد در رتبه‌هاى نخست بازار هدف قرار نگرفته است اما از لحاظ كيفيت و صادرات مى‌تواند با برنامه ريزى و ارتقاء تسهيلات به رتبه‌هاى بهترى در بازار جهانى دست يابد.

 

رتبه ایران در تولید خاویار جهان

طبق گزارش سازمان فائو، ایران در سال ۲۰۱۹ در تولید خاویار پرورشی گونه بلوگا یا فیل ماهی که ارزشمندترین گونه خاویار پرورشی در جهان است، رتبه نخست را به خود اختصاص داده است. کشور چین در حال حاضر رتبه نخست تولید خاویار پرورشی را در بین کشورهای دنیا در اختیار دارد.

مقایسه قیمت خاویار در ایران و خارج

آنچه واضح و مبرهن است خاويار در داخل و خارج از ايران ماده غذايى پربهايى محسوب مى‌شود. با وجود قيمت بالاى اين محصول همچنان محصول محبوبى در سراسر جهان مى‌باشد.

در كشورهاى اتحاديه اروپا، فرانسه (٥٧ تن )بالاترين ميزان مصرف خاويار را داشته و بعد از آن المان ( ٢٥ تن ) و اسپانيا ( ٩ تن ) در رتبه‌هاى بعدى در مصرف خاويار مى‌باشند. ساير كشورهاى مصرف كننده اصلى خاويار مانند آمريكا، ژاپن، روسيه، چين، كانادا، سوييس، انگلستان، كشورهاى حاشيه خليج فارس، سنگاپور و استراليا مى‌باشند.

امروزه تمام خاويار موجود در بازارهاى جهانى از مزارع پرورشى ماهى خاويار استحصال مى‌شود. صيد بى رويه ماهى خاويارى به انقراض تقريبى چندين گونه از اين ماهى منجر شده است. از سال ١٩٩٨ تجارت جهانى ماهى خاويارى و محصولات وابسته به آن تحت كنوانسيون تجارت بين المللى گونه‌هاى در حال انقراض گياهى و جانورى CITES انجام مى‌گردد.

رده بندى و قيمت خاويار به وسيله فاكتورهايى مانند: سايز دان، بافت رنگ، شفافيت، يكنواختى، قلطان بودن و عدم چسبندگى بو و طعم، استحكام و رسيدگى آن تعيين مى‌گردد. ناياب بودن و قيمت بالا از عوامل تاثير گذار بر محبوبيت اين دان مى‌باشد.

لازم به ذكر مى باشد كه پاندمى كويد ١٩ تاثير قوى بر روى تجارت جهانى خاويار در سال ٢٠٢٠ داشته است. اما بسيارى از توليد كنندگان افزايش فروش خاويار را از طريق وب سايت هايشان در بسيارى از كشورها گزارش نموده اند. بسيارى از رستوران‌ها قوطى‌هاى كوچك خاويار را در سفارش‌هاى بيرون بر خود گنجاندند. در فرانسه توليدكنندگان براى پروموت محصول آگاه ساختن از رقابت در اين عرصه و تشويق مصرف‌كنندگان به خريد خاويار پرورشى خود آن را به عرصه مديا و رسانه‌هاى مختلف عرضه نمودند.

آیا خاویار ایرانی مرغوب‌ترین نوع خاویار در دنیا است؟

جهت بررسى مرغوبيت خاويار ايرانى بهتر است پروسه و معيار‌هاى رده‌بندى خاويار را بررسى كنيم. رده بندى خاويار بسيار پيچيده بود و نياز به زمان و تجربه دارد. خاويار مرغوب به مرحله خاصى از رسيدگى مى‌رسد و ارزيابى خاويار در طول اين مدت نه تنها در جهت تعيين گريد خاويار بلكه مشخص نمودن زمان مناسب براى استحصال خاويار بسيار مهم است.

به علت تفاوت‌هاى جزيى در خاويار‌هايى كه گريدهاى متفاوتى دارند و از ماهيان مختلفى استحصال مى‌گردند تعيين مرغوبيت خاويارى امرى بسيار پيچيده بوده و علاوه بر شرايط محيطى ( فاكتورهاى فيزيكو شيميايى آب و خوراك ماهى ) نياز به كارشناسان با تجربه و دقيق دارد كه ايران در اين زمينه بسيار غنى مى‌باشد.

علاوه بر اين گونه‌هاى مختلف ماهيان خاويارى در مشخص نمودن نوع خاويار بسيار مهم مى‌باشند. به عنوان نمونه خاويار بلوگا به دليل سايز درشت و طعم خاص آن از گونه‌هاى محبوب و مرغوب خاويار در جهان مى‌باشد. زيستگاه اوليه اين خاويار درياى كاسپين مى‌باشد. لذا شرايط محيطى مناسبى براى پرورش آن در ايران فراهم مى‌باشد. به طور كلى متغير‌ها و جزييات فراوانى براى  ارزيابى خاويار و مرغوب خواندن آن وجود دارد.

خرید خاویار اصل ایرانی

فروشگاه آنلاین خاویار کالچر يكى بزرگترين مراكز فروش خاویار و تامين كننده انواع خاويار در ايران است که از سال 1390 کار خود را شروع کرده و در این مدت توانسته رضایت درصد قابل توجهی از مشتريان را به دست بیاورد.

برای خرید خاویار اصل ایرانی میتوانید به صفحه محصولات خاویار مراجعه کنید و همچنین از طریق راه‌های ارتباطی زیر با ما در ارتباط باشید.

تلفن: 02188652010
تلفن همراه: 09123205724
فکس: 88652113(021)

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *