آمار و اخبار

میزان صادرات خاویار ایران به خارج از کشور تا پایان سال ۱۴۰۱

میزان صادرات خاویار

“به گزارش خبرگزاری ایلنا و به نقل از مدیر کل دفتر بازسازی و حفاظت از ذخایر ژنتیکی آبزیان سازمان شیلات ایران، میزان تولید کل خاویار کشور در سال ۱۴۰۱ برابر با ۱۸.۵ تن بوده است که از این مقدار، میزان صادرات خاویار به کشورهای مختلف برابر با ۵.۵ تن بوده است. “

خوشبختانه در سال ‌های اخیر کشور ما از نظر میزان تولید خاویار پیشرفت چشمگیری داشته است. به گونه ‌ای که امروزه علاوه بر عرضه خاویار برای مصارف داخلی، امکان صادرات آن به دیگر کشورهای خارجی نیز وجود دارد. اما از آن جایی که گونه‌ های خاویاری دریای خزر به دلیل صید بی ‌رویه رو به انقراض است، صید تجاری این موجودات دریایی برای تمامی کشورهایی که در حاشیه دریای خزر هستند ممنوع شده است. به همین دلیل بسیاری از مجموعه ‌های تولید کننده خاویار در داخل کشور اقدام به پرورش خاویار کرده ‌اند تا بتوانند از این طریق کمبود این محصول را در بازار داخلی جبران کنند.

صنعت پرورش ماهی های خاویار در کشور ایران رشد قابل توجهی داشته و خوشبختانه امروزه در مراکز بازسازی ذخایر سازمان شیلات، در لاین ‌های مختلف ذخایر بسیار بالایی از خاویار وجود دارد. از آن جایی که نه تنها در کشور ایران بلکه در تمام دنیا میزان تقاضا برای خرید خاویار بالاست، تولید کنندگان ایرانی برای رفع این نیاز اقدام به پرورش خاویار درجه یک در آب ‌های سرزمینی کرده اند. این گونه است که شاهد هستیم از سال ۱۴۰۱ تا کنون میزان صادرات خاویار به خارج از کشور روندی صعودی به خود گرفته است.

شرایط صادرات خاویار به خارج از کشور

با این حال که مجموعه ‌های بسیار زیادی در زمینه تولید خاویار فعالیت می‌کنند، اما لزوماً همگی آن ها نمی ‌توانند اقدام به صادرات خاویار به دیگر نقاط دنیا کنند. دلیل آن هم کاملاً مشخص است. صادرات خاویار و تجارت آن در دنیا زیر نظر کنوانسیون بین المللی تجارت گونه ‌های جانوری در حال انقراض (سایتس) انجام می ‌شود. بنابراین اولین شرط برای صادرات خاویار به دیگر کشورها دریافت مجوز از این سازمان است.

مجموعه ‌ها و شرکت ‌های تولید کننده ‌ای که تمایل دارند در زمینه صادرات خاویار فعالیت کنند، بایستی با تمامی قوانین و شرایط این کار آشنا بوده و تمامی این موارد را مو به مو رعایت کنند. یکی از دلایلی که باعث افزایش میزان صادرات خاویار به دیگر کشورها شده است، روی کار آمدن شرکت ‌ها و مجموعه‌ های تولید کننده متخصص و مجرب است که با تمامی شرایط صادرات آشنایی دارند. در لیست زیر به بخش مهمی از قوانین صادرات خاویار به کشورهای مختلف اشاره می‌کنیم:

  • بهترین روش برای صادرات خاویار از طریق هوایی است. این روش از افت کیفیت و فاسد شدن خاویار جلوگیری می‌کند.
  • حداقل میزان صادرات خاویار به دیگر نقاط دنیا ۵ کیلوگرم است تا از نظر اقتصادی هم برای تولید کننده و هم برای مصرف کننده به صرفه باشد.
  • شرکت های صادرکننده خاویار علاوه بر داشتن مجوز سایتس یا کنوانسیون بین المللی تجارت گونه‌ های دریایی، بایستی مجوز حمل و نقل، مجوز دامپزشکی، گواهی قرنطینه و گواهی مبدا از اتاق بازرگانی را نیز داشته باشند.
  • همچنین برای سرد ماندن خاویار تا رسیدن به مقصد بایستی بسته ‌های آن را داخل یخ و یونولیت قرار داد.

صادرات خاویار از ایران به کدام کشورها انجام می ‌شود؟

افزایش میزان صادرات خاویار

همانطور که پیش از این اشاره کردیم، میزان صادرات خاویار از سال ۱۴۰۱ تاکنون سیری صعودی به خود گرفته است و تولید کنندگان ایرانی موفق شده ‌اند تا به درصد بالایی از میزان تقاضای بازار جهانی به تولید خاویار پاسخ دهند. یکی از دلایل افزایش صادرات خاویار به دیگر کشورهای دنیا، کیفیت و مرغوبیت بالای خاویار تولید شده در ایران است. شهرت خاویار ایرانی باعث شده تا کشورهای زیادی متقاضی خرید این محصول باشند. خاویار صادراتی ایران در اختیار کشورهای زیر قرار می‌گیرد:

  • صادرات خاویار به اتحادیه اروپا از جمله کشورهای آلمان، ایتالیا، بلژیک، اسپانیا، فرانسه و انگلیس
  • صادرات خاویار به کشورهای همجوار و همسایه از جمله: قطر، عمان و امارات
  • صادرات خاویار به کشورهایی نظیر کره جنوبی، روسیه، ژاپن و کانادا

از آن جایی که خاویار پرورش یافته در داخل کشور از شرایط بسیار مطلوبی برخوردار است، مجموعه‌ های تولید کننده موفق شده ‌اند تا مشتریان ثابتی را برای عرضه خاویار به آن ها پیدا کنند. این موضوع قطعاً در رشد و رونق اقتصادی کشور تاثیر بسزایی دارد.

قیمت خاویار صادراتی چقدر است؟

قیمت خاویار صادراتی به عوامل متعددی بستگی دارد و نمی ‌توان برای آن ارقام ثابت و مشخصی اعلام کرد. میزان صادرات خاویار که با توجه به میزان تقاضای هر کشور مشخص می ‌شود تاثیر بسزایی در قیمت نهایی صادرات دارد. علاوه بر این، هزینه ‌هایی از جمله هزینه مربوط به پرورش و نگهداری خاویار، هزینه مربوط به حمل و نقل بار، قوانین و ضوابط هر کشور برای صادرات خاویار ، حق گمرک و… از دیگر مواردی هستند که در قیمت خاویار صادراتی نقش دارند.

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *