خوراک و غذا

فواید خاویار برای کودکان

خاویار برای کودکان

تغذیه مناسب كودكان نقش مهمى در سلامت آن‌ ها داشته و می‌تواند انرژی لازم برای بازی، حرکت و یادگیری كودكان را تأمین کند. دوران کودکی دوران بسیار مهم و حساسی در عمر هر فرد به ویژه کودکان محسوب می‌شود، به‌ ویژه 5 سال اول زندگی که برای رشد و تکامل مطلوب و تأمین سلامت انسان در سایر دوره‌های زندگی دوره‌ای حیاتی و کلیدی است، زیرا در این دوره تأخیر رشد، بیماری‌های شایع کودکان و کمبود ریزمغذی‌ ها در تغذیه کودکان می‌تواند آثار پایدار و غیرقابل جبرانی در سال‌های بعد بر جای بگذارد. به همین دلیل قصد داریم شما را با ویژگی ها و خواص خاویار برای کودکان آشنا کنیم؛ پس با ما همراه باشید و ادامه این مطلب را از دست ندهید.

تاثیر خاویار در برنامه غذایی کودکان

یک برنامه غذایی مناسب باید دربرگیرنده نسبت متعادلی از كربوهيدرات، پروتئین، چربی، ویتامین‌ و املاح معدنی باشد تا مفید و مؤثر واقع شود. کودکان باید روزانه سه وعده غذایی سالم به همراه یک یا دو میان وعده میل کند. ازآنجایی‌ که سال‌های ابتدایی زندگی، سرشار از کشف و یادگیری است، بهتر است که برای تغذیه کودک خود، غذاهای حاوی انواع گروه‌های غذایی با سلیقه‌ ها و بافت‌ های مختلف تهیه نمایید. همچنین ضروری است که با عادت دادن کودک به رژیم غذایی سالم و پرهیز از اعمال هرگونه سخت‌گیری در این خصوص، زمینه‌ ساز سلامت و رشد هر چه‌ بهتر او باشید.

خاويار يكى از تركيبات غذايى سالمى مى‌باشد كه مى تواند در رژيم غذايى كودک قرار گيرد. حتى گنجاندن مقدار كمى از خاويار در برنامه غذايى كودک مى‌تواند قسمت قابل توجهی از نيازهاى بدنی او را به ويتامين و پروتئين فراهم نمايد. خاويار نقش مهمى در تقويت سيستم ايمنى دارد كه باعث مى‌شود كودکان در مواجهه با عوامل بيمارى‌ زا بدن مقاومى داشته باشد. خاویار می‌تواند میان وعده مناسبی برای کودکان باشد که نه تنها باعث اضافه وزن در این سنین نمی‌گردد بلکه با داشتن انواع ویتامین‌، پروتئین‌ ها واسیدهای چرب مفید تاثیر به سزایی در رشد بهینه کودک دارد.

خواص خاویار برای کودکان

خاویار برای کودکان

گنجاندن خاویار در برنامه غذایی کودکان به مقدار مناسب در دوران رشد، قطعا تاثیرات چشم گیری خواهد داشت که به دلیل خواص فوق العاده این ماده غذایی است. اما بیایید کمی با خواص خاویار برای کودکان آشنا شویم.

  1. تامین انرژی: کودکان برای جنب و جوش و فعالیت های بدنی نیاز به انرژی دارند تا هم برای فعالیت های روزانه و هم برای یادگیریشان آماده باشند؛ خاویار منبع کامل و غنی از انواع مواد مغذی بوده و به همین دلیل انرژی کودکتان را به صورت کامل تامین می کند.
  2. پروتئین: یکی دیگر از خواص خاویار برای کودکان پروتئین بالای خاویار است؛ کودکان برای رشد و بهبود وضعیت اسکلت بدنیشان نیازمند به دریافت پروتئین هستند؛ شما می توانید با قرار دادن خاویار در برنامه غذایی کودکتان به بهبود رشد بهتر او کمک کنید. خاویار غنی از آمینه های ضروری مانند: لوسین، ایزولوسین، والین، فنیل آلانین، ترئونین، متیونین، تریپتوفان و لیزین می باشد که برای کودکان بسیار مهم و ضروری است.
  3. ویتامین ها: کودکان برای حفظ سلامتی و افزایش مقاومت در برابر عفونت‌ ها نیاز به ویتامین دارند و شما می توانید خاویار را جایگزین داروهای شیمیایی کنید. زیرا که خاویار منبع غنی از انواع ویتامین ها نظیر ویتامین A, D, B,C می‌باشد که می‌تواند به عنوان یک مکمل کامل و طبیعی سیستم تغذیه کودکان را ارتقا بخشد.
  4. مواد معدنی: با توجه به اینکه کودکان برای تکمیل اسکلت بدن، جمجه، نخاع و دندان‌ها نیاز به مواد معدنی خصوصا کلسیم و فسفر دارند که خاویار نیز سرشار از مواد معدنی است که برای رشد و نمو کودکان بسیار مفید است.
  5. اسید چرب: خاویار منبع غنی برای اسیدهای چرب نظیر امگا 6 می‌ باشد که در جهت تکامل مغز کودکان بسیار توصیه می شود.

فواید و ارزش غذایی خاویار برای کودکان در سنین مختلف

تغذیه کودک با توجه به اهمیت بالای رژیم غذایی برای رشد و سلامتی، از موارد قابل‌ توجه برای مراقبت کودک است. اما عادات غذایی هم‌ زمان با رشد تدریجی کودک تغییر می‌کند. به عنوان مثال کمبود مواد مغذی شامل کمبود کالری، پروتئین، ویتامین‌ها، مواد معدنی و غیره می‌تواند رشد و نمو را در دوران بلوغ مختل کند. پس می توان گفت رژیم غذایی مناسب، می تواند نقشی تاثیر گذار در پروسه رشد دوران بلوغ ایفا کند. خاويار تركيبى است كه با داشتن پروتئین و ويتامين مى تواند به عنوان غذايى سالم در رژيم غذايى دوران رشد قرار گيرد. اين ماده غذايى نه تنها موجب اضافه وزن كه يكى مشكلات همه سنين است نمى شود بلكه با فراهم نمودن تركيبات مورد نياز بدن در زمان رشد، كمک شايانى به طى کردن اين مرحله از زندگى در كودكان و نوجوانان مى نمايد.

توصیه ها و میزان مجاز مصرف خاویار برای کودکان

یکی از نکات مهم و قابل توجه در مورد ارزش غذایی خاويار این است که حتى در مقادير كم مى‌تواند پروفايل تغذيه‌ اى تاثير برانگيزى ارائه دهد. حدود 28 گرم خاويار حاوى 75 كيلوكالرى، 7 گرم پروتئين 5 گرم چربى ، 1 گرم كربوهيدرات، ويتامين B، سلنيوم، آهن و ساير ويتامين ها و مواد معدنى مى باشد. خاويار منبع غذايى مناسبى براى ويتامين B12 بوده كه جهت عملكرد سيستم عصبى و خونسازى ضرورى مى‌باشد. همين مقدار خاويار مقدارى از نياز بدن به كلسيم ويتامين A ،D و E را نيز فراهم مى‌كند. اما به خاطر داشته باشید:

  1. توصیه می شود از خوراندن خاویار به کودکان زیر 2 سال خودداری کنید.
  2. مصرف خاویار برای کودکان زیر 5 سال بیش از دو وعده در هفته توصیه نمی شود.
  3. ممکن است کودکان نسبت به این ماده غذایی آلرژی از خود نشان بدهند؛ در این صورت مصرف آن را قطع کنید. (لازم است در دفعه اول به مقدار نصف قاشق غذاخوری از خاویار را به فرزندتان بدهید در صورتی که پس از چند ساعت کودک علائم آلرژی نداشت می توانید مصرف آن را ادامه دهید.)

ویتامین‌های خاویار

خاویار برای کودکان

نهايتا اين ماده غذايى ظريف و با ارزش منبع قابل توجهى از اسيدهاى چرب امگا سه با نام‌هاى EPA و DHA مى‌باشد. در حالى كه گايدلاين تغذيه آمريكا 250 ميلى گرم EPA و DHA را در رژيم غذايى روزانه توصيه مى‌كند 28 گرم از خاويار حدود 800 ميلى گرم EPA و 1080 ميلى گرم DHA مى‌باشد. سلنيوم و اسيد هاى چرب امگا 3 موجود در خاويار حمايت از عملكرد سيستم ايمنى نقش مهمى دارند. تركيبات اسيدهاى چرب امگا سه خاویار در كاهش التهاب موثر بوده و كمک قابل توجهى به کودکان در جهت حفظ سلامتشان می کند.

يكى ديگر از تاثیرات اسيدهاى چرب امگا سه موجود در خاویار نقش مهم اين تركيبات در سيستم عصبى است؛ چرا که داشتن ذهنى سالم در تمام طول عمر بسيار مهم است. تحقيقات نشان داده است كه EPA خاویار در بهبود اختلالات خلقى افراد موثر بوده و DHA نیز در حفاظت از ساختار مغز نقش دارد. با توجه به اين موارد خاويار با ظرفيت بالا اسيد هاى چرب نقش مهمى در عملكرد سيستم عصبى و حفظ ساختار آن دارد. اسيد هاى چرب امگا سه نقشی كليدى در غشاى سلول‌ هاى مغزى دارند؛ تحقيقات نیز نشان داده است كه كاهش التهاب در مغز مى‌تواند احتمال آفت سلامت سلول‌هاى مغزى در بيمارى آلزايمر را كاهش دهد و افراد مبتلا به افسردگى اغلب سطوح پايين‌ ترى از اسيدهاى چرب امگا سه دارند كه این موضوع نشان می دهد که فقدان يا كمبود اين ماده غذايى ممكن است ريسک ابتلا به افسردگى را افزایش دهد.

بهترین روش سرو خاویار

شما می توانید خاویار را با غذاهای محبوب کودکتان ترکیب کنید و غذای سالم و خوشمزه ای را برای او تدارک ببینید؛ پیتزا خاویار و پاستا خاویار نیز در دسته بندی محبوب ترین غذاهایی قرار دارند که اکثر کودکان از خوردن آن لذت می برند. شما می توانید خاویار را با سیب زمینی آب پز، تخم مرغ آب پز و یا هر ماده غذایی دیگر ترکیب کنید و مزه بی نظیری را به غذایتان ببخشید؛ حتی در مواردی نیز خاویار می تواند تکمیل کننده سالاد و یا غذای کودکتان باشد.

نتیجه گیری

در این مقاله تمامی ویتامین ها و خواص خاویار برای کودکان را بررسی کرده ایم، و اکنون به عنوان والدین آگاه می توانید از این ماده غذایی در وعده های غذایی کودکانتان استفاده کنید تا بدین صورت سلامت بدنی آنها را تضمین کنید. در صورتی که فرزندتان تایم زیادی از روز را خارج از منزل به سر می برد می توانید صبحانه مقوی با خاویار برایش درست کنید تا در طول روز انرژی‌اش تامین شود و گرسنه نماند. همچنین برای تهیه خاویار اصل و با کیفیت بالا می توانید به سایت خاویار کالچر مراجعه کنید تا به صورت مستقیم از تولیدکننده خاویار اصل و با کیفیتی را تهیه کنید.

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *