خوراک و غذا, نحوه مصرف

همه چیز در مورد خواص خاویار

خواص خاویار

آیا تا به حال به خواص خاویار فکر کرده اید؟ اینکه چه تاثیری بر روی بدن و سلامت دارد؟ اما اول از همه، پیش از آنکه درمورد خواص خاویار بگوییم، کمی درمورد خود خاویار صحبت کنیم.

خاویار تخم های ماهی هستند و خواص بسیاری دارند و به طور کلی جزو خوراکی های بسیار گران و اشرافی است. با این حال، از نظر طعم به عنوان یک غذای دریایی لذیذ شناخته می شود. تخم های خاویار از ماهی های مختلفی به دست می آیند و به آن ها ماهیان خاویاری می گویند که بعضی از این ماهی ها عبارتند از: بلوگا، سوروگا یا فیل ماهی، هکل بل، آسترا و کالوگا.

خاویار بافتی لزج و مزه شوری دارد که باعث می شود در دهان سریعا آب شود. اکثر مردم برای خوردن خاویار آن را بر روی نان تست و کراکر ساده می گذارند و به عنوان تزئین بر روی دیگر غذاها استفاده می کنند.

به طور کلی، به دلیل گران بودن خاویار، در مقادیر بسیار کم خرید و فروش می شود.

رنگ و اندازه خاویار به تنوع آن بستگی دارد. به طور کلی، شبیه به مرواریدهای ریزی هستند که رنگ های مختلفی هم دارند.

ارزش غذایی خاویار

خاویار ماده ای غنی از نظر ارزش غذایی محسوب می شود. به عنوان مثال، یک وعده خاویار تقریبا دو برابر نیاز روزانه ویتامین B12 را تامین می کند. این ویتامین به رشد و عملکرد سیستم عصبی، تولید DNA و RBC کمک می کند.

همچنین دارای مقادیر کمی از ویتامین ها و مواد معدنی از جمله کلسیم، ویتامین های A، D و E را هم برای بدن فراهم می کند. علاوه بر این، منبع اسیدهای چرب امگا3 است.

هر صد گرم خاویار حاوی:

  • کالری: 264 کیلو کالری
  • پروتئین: 24.6 گرم
  • کربوهیدرات: 4 گرم
  • چربی ها: 17.9 گرم
  • آب: 47.5 گرم
  • ویتامین A: 905 UI
  • ویتامین B12: 20 میلی گرم
  • پتاسیم: 181 میلی گرم
  • منیزیم: 300 میلی گرم
  • کلسیم: 275 میلی گرم
  • ویتامین E: 89میلی گرم
  • سدیم: 1500 میلی گرم
  • آهن: 11.88 میلی گرم
  • روی: 0.6 میلی گرم

خواص خاویار برای بدن

1- اثرات ضد پیریاثرات ضد پیری

از آنجایی که خاویار سرشار از اسیدهای چرب امگا3 است، باعث بهبود پوست می شود. خاویار خواص ضدالتهابی دارد و همچنین به بهبود زخم هم کمک می کند. علاوه براین، تولید کلاژن در بدن را هم تقویت می کند، زیرا کلاژن برای کاهش علائم پیری پوست حیاتی است.

از دیگر خواص خاویار برای پوست، کاهش روند پیری، بهبود استحکام پوست و کاهش خشکی آن است. همچنین مانع از ایجاد خطوط ریز در پوست می شود.

2- بهبود سلامت ذهن و روانبهبود سلامت ذهن و روان

حفظ یک ذهن سالم ضروری است. تحقیقات نشان می دهد که خاویار اختلالات خلقی را بهبود می بخشد. در عین حال به حفظ ساختار مغز هم کمک می کند. همانطور که در بالا هم اشاره کردیم، خاویار سرشار از امگا3 است و سلامت روان را بهبود می بخشد.

اسیدهای چرب امگا3 به مبارزه با التهاب کمک می کنند. مطالعات نشان می دهد که کاهش التهاب در بدن، سلامت ذهن را بهبود می بخشد. به عنوان مثال، زوال عقل حاصل از بیماری آلزایمر را کاهش می دهد و افسردگی را بهبود می بخشد.

3- بهبود سلامت قلببهبود سلامت ذهن و روان

بیماری های قلبی یکی از شایع ترین علل مرگ و میر هستند. خواص خاویار باعث می شود که از بروز بیماری های قلبی و عروقی پیشگیری کند و یا اینکه آن ها را بهبود ببخشد.

4- جلوگیری از لخته شدن جلوگیری از لخته شدن خونخون

اسیدهای چرب سالم در خاویار به جلوگیری از لخته شدن خون کمک می کنند؛ این کار از طریق کاهش تجمع پلاکت ها در عروق خونی انجام می شود. لخته ها، جریان خون را در قلب مختل می کنند که یک عامل خطر برای ایجاد چندین بیماری قلبی است. همچنین با جلوگیری از لخته شدن خون، خطر سکته مغزی کاهش پیدا می کند.

5- کاهش فشار خون

مطالعات نشان می دهند که خواص خاویار و مواد مغذی موجود در آن به کاهش ضربان قلب کمک می کند. اسیدهای چرب موجود در خاویار، سفتی رگ های خونی و فشار خون را کاهش می دهد.

6- بهبود کلسترول خونبهبود کلسترول خون

مطالعات نشان داده اند که خاویار تری گلیسیرید خون را کاهش می دهد. علاوه بر این، سطح کلسترول خون ر

افزایش می دهد و از لخته شدن خون جلوگیری می کند. علاوه بر این ها، خاویار دارای خواص آنتی اکسیدانی است. رادیکال های آزاد اضافی در بدن باعث استرس اکسیداتیو می شوند. در نتیجه از آسیب به قلب جلوگیری می کند.

7- بهبود باروریبهبود باروری

یکی دیگر از خواص خاویار بهبود باروری سالم است، به ویژه تاثیر زیادی بر روی افزایش باروری مردان دارد، زیرا کیفیت اسپرم را افزایش می دهد.

غذاهای غنی از امگا3 سلامت اسپرم را افزایش می دهند و خاویار حاوی مقادیر مناسبی از امگا3 است.

8- تقویت سیستم ایمنی بدن

تقویت سیستم ایمنی بدن

سلنیوم و اسیدهای چرب امگا3 باعث بهبود ایمنی بدن می شوند و خاویار سرشار از هر دو این مواد مغذی است. بنابراین مصرف خاویار به بهبود عملکرد سیستم ایمنی کمک می کند.

خاویار از ریه ها و روده ها محافظت می کند و ورود پاتوژن های مضر را محدود می کند. علاوه بر این، به ترمیم گلبول های سفید آسیب دیده کمک می کنند.

مطالعات نشان داده که سلنیوم موجود در خاویار، عملکرد آنتی بادی ها را بهبود می بخشد. تولید آنتی بادی ها را بهبود می بخشد زیرا سلول های ایمنی هستند که از بدن محافظت می کنند. مواد موجود در خاویار با عفونت ها مبارزه می کنند و بدن ما را سالم نگه می دارند.

9- خواص ضد سرطانخواص ضد سرطان

یکی دیگر از خواص خاویار، خاصیت ضد سرطانی بودن آن است. زیرا از رشد سلول های سرطانی جلوگیری می کند. به این صورت که مواد مضر در بدن و سموم را کاهش می دهد. سلنیوم موجود در خاویار همچنین از DNA در برابر مواد سرطان زا محافظت می کند.

عوارض جانبی احتمالی خاویار

مسمومیت غذایی

مطالعات نشان داده است که غذاهای دریایی آلوده می توانند عوارض جانبی متعددی داشته باشند. آلودگی باکتریایی منجر به بیماری و مصرف غذاهای دریایی یکی از شایع ترین علل مسمومیت غذایی است که عوارض زیادی دارند. این عوارض عبارتند از:

  • اسهال
  • استفراغ
  • دل درد
  • تب
  • عفونت های دستگاه ادراری
  • التهاب گوارشی حاد

در نتیجه خرید خاویار از منابع و فروشگاه های معتبر مانند فروشگاه اینترنتی خاویار کالچر بسیار مهم است. در صورت بروز هر کدام از علائم بالا پس از مصرف خاویار به پزشک مراجعه کنید.

مسمومیت فلزی

غذاهای دریایی مانند خاویار ممکن است حاوی فلزات مضر باشند. احتمال ابتلا به آلودگی در درجه اول مربوط به ماهی هایی است که در آب های آلوده زندگی می کنند است. این ماهی ها حاوی موادی مانند بی فنیل پلی کلره هستند که می توانند باعث اختلالات سیستم عصبی، آسیب به جنین و آسیب کبدی شوند.

مطالعات اخیر نشان می دهد که آلاینده های مضر خاصی مانند کادمیوم و سرب باعث اختلال در رشد ذهنی سلامت می شوند. علاوه بر این، آن ها همچنین باعث سرطان و آسیب کلیه می شوند. سطوح بالای جیوه خطر ابتلا به اوتیسم، پارکینسون و آلزایمر را افزایش می دهد.

نتیجه گیری خواص خاویار

خواص خاویار بسیار زیاد است و آنقدر فواید مختلفی دارد که آن را به یک ماده غذایی ارزشمند تبدیل کرده است.

همچنین خاویار یک ماده غذایی گران قیمت محسوب می شود که هر کسی توان خریدن آن را ندارد. اما دقت باشید اگر تصمیم به خرید خاویار گرفتید حتما از مراکز فروش معتبر این ماده غذایی را تهیه کنید تا در بهترین شرایط ممکن بسته بندی و ارسال شود تا از خراب شدن آن جلوگیری شود.

فروشگاه خاویار کالچر تلاش کرده است تا بهترین انواع خاویار را با بهترین کیفیت ممکن به دست مشتریان خود برساند. برای سفارش خاویار از سایت کالچر کافی است نگاهی به لیست محصولات بیاندازید و سفارش خود را ثبت کنید.

برای سفارش خاویار اصل و با کیفیت میتوانید به فروشگاه اینترنتی خاویار کالچر مراجعه کنید.

سوالات متداول درمورد خواص خاویار

سوالات متداول

1- خواص خاویار برای بدن چیست؟

خاویار برای بدن بسیار مفید است زیرا خواصی مانند اثرات ضدسرطانی، ضد پیری، سلامت قلب و روان و افزایش باروری را دارد. علاوه بر این ها مواد مغذی ضروری مانند ویتامین B12 و اسیدهای چرب را برای بدن فراهم می کند. البته برخی افراد ممکن است نسبت به خاویار واکنش آلرژیک داشته باشند.

2- آیا می توان هر روز خاویار خورد؟

بله، می توان هر روز خاویار خورد. خاویار گزینه ای سالم است، زیرا حاوی عناصر حیاتی مختلفی مانند مواد معدنی و ویتامین هاست. این خوراکی لذیذ سرشار از اسیدهای چرب امگا3 است و طعم بسیار خوبی دارد. البته نباید روزانه بیش از 30 تا 50 گرم مصرف کرد.

3- آیا مصرف خاویار سالم تر از ماهی است؟

خاویار و ماهی هر دو منابع طبیعی امگا3 هستند که به کاهش خطر افسردگی، سلامت قلب و عروق و مغز، ناباروری و بسیاری از بیماری های مزمن کمک می کنند. امگا 3 در غدد جنسی اکثر حیوانات به وفور یافت می شود. بنابراین، خاویار سرشار از امگا3 است و سالم تر از ماهی است. امگا3 فواید زیادی برای سلامتی بدن دارد که شامل سلامت مغز، بینایی، کاهش استرس و اضطراب و غیره است.

4- آیا خاویار باعث افزایش تستوسترون می شود؟

خاویار قرن ‌هاست که به عنوان غذای مقوی جنسی شناخته می ‌شود زیرا حاوی بسیاری از پروتئین ‌های بدون چربی و به راحتی قابل هضم است که انرژی پایدار مورد نیاز برای فعالیت جنسی را تامین می ‌کند. نه فقط این، بلکه جریان خون را بهبود می بخشد و گفته می شود که تولید هورمون های جنسی مانند تستوسترون را تحریک می کند.

5- آیا خواص خاویار برای افزایش باروری مفید است؟

از آنجایی که خاویار سرشار از اسیدهای چرب امگا3 است، قدرت باروری مردان را بهبود می بخشد. علاوه بر این، ساختار، شکل و حرکت اسپرم را تقویت می کند، که به اسپرم کمک می کند راحت تر به تخمک متصل شود و در نتیجه باروری را افزایش می دهد.

6- آیا خاویار یک غذای فوق العاده است؟

بله، خاویار یکی از مغذی ترین غذاهای دنیاست. دارای مقادیر زیادی از ویتامین ها، مواد معدنی و چربی های سالم است که به تقویت سیستم ایمنی کمک می کند. علاوه بر این، برای افرادی که از افسردگی رنج می برند به دلیل میزان بالای امگا3 مفید است، به این دلیل که به تقویت خلق و خوی کمک می کند.

7- خواص خاویار چه تاثیری بر روی پوست دارند؟

اگر دوست دارید که با مواد طبیعی پوستتان را حفظ کنید، خاویار بهترین ماده برای شماست. به دلیل خواص آنتی اکسیدانی به ویژه وجود ویتامین E و سلنیوم، از بافت پوست به خوبی محافظت و رطوبت پوست را حفظ می کند و التهاب آن را کاهش می دهد تا پوست سالمی داشته باشید.

8- آیا خاویار حاوی کلاژن است؟

بله، خاویار حاوی اسیدهای آمینه ضروری است که پروتئین هایی مانند کلاژن را تشکیل می دهند. کلاژن فراوان ترین پروتئین در بدن انسان است. کلاژن به جوانسازی ظاهر پوست کمک می کند و سلول های مرده پوست را جایگزین و ترمیم می کند.

9- آیا خاویار برای کاهش چین و چروک مفید است؟

خاویار سرشار از آنتی اکسیدان است که به جلوگیری از تجزیه کلاژن و الاستین (خاصیت کشسانی پوست) کمک می کند. این دو پروتئین، موجود در پوست هستند که نبودشان عامل اصلی علائم پیری هستند. بنابراین، خاویار به کاهش یا جلوگیری از چین و چروک کمک می کند.

 

برای مشاوره و رفع سوال های خود میتوانید با ما تماس بگیرید : 02188652010

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *