تاریخچه و فرهنگ

خاویار ایرانی، مروارید سیاه دریای خزر

خاویار سیاه

در قدیم الایام مردم معتقد بودند که خاویار از ریشه کلمه خاگ آور که یک کلمه پارسی می‌باشد گرفته شده است و به معنای تخم ریز است بعضی از مردم به اشتباه تصور می‌کنند که به تخم همه ماهیان دریا خاویار گفته می‌شود و این خاویار ها خوراکی هستند در حالی‌ که خاویار فقط به تخم ماهیانی به نام ماهیان خاویاری یا استروژن گفته می‌شود. ماهیان خاویاری ویژگی‌های خاص خود را دارند که در بعضی از این ویژگی ها با همدیگر مشترک هستند و در بعضی دیگر مشترک نیستند و بسیار تفاوت دارند برای همین هم خاویارها در عین حالی که خواص مشترک دارند اما خواص منحصر به فرد هم دارند مثلا از اشتراکات ماهیان خاویار می‌توان به وزن آنها اشاره کرد چون همه ماهیان خاویار سنگین وزن بوده و بالای ۱۰۰ کیلو وزن دارند. ایران یکی از غنی‌ترین کشورهایی است که خاویار دارد زیرا ۹۰ درصد ماهیان خاویاری جهان در دریای خزر هم زندگی می‌کنند. در کرانه‌های شرقی دریای خزر به ویژه سواحل بندر ترکمن مهمترین نقطه صید ماهیان خاویاری می‌باشد که تقریبا نصف خاویار ایران از این نقطه تامین می‌شود.

ماهیان خاویاری از خانواده تاس ماهیان هستند که جز گونه‌های آبی کم نظیر به شمار می‌آیند. در دریای خزر به تنهایی پنج گونه از این ماهیان وجود دارد. اگر بخواهیم این ماهیان را به ترتیب کیفیت برای شما نام ببریم باید بگوییم فیل ماهی، قره برون یا ماهی خاویاری ایران، ماهی خاویاری طلایی یا چالباش، ماهی شیپ و ماهی ازون برون که این ماهی نسبت به بقیه وزن کمتری دارد.

علت نام گذاری این ماهیان به خاویار یا مروارید سیاه از آن جهت است که این ماهیان تخم خاویار تولید می‌کنند و الا از جهت گوشت با ماهیان دیگر تفاوتی ندارند.

با توجه به تنوع خاویار، در هر نقطه‌ای از جهان نوع خاصی از خاویار طرفدار بیشتری دارد مثلا در ایران و جنوب روسیه بیشتر خاویار سیاه و یا در سیبری و خاور دور خاویار سرخ طرفدار بیشتری دارد.

در ادامه مقاله به بهترین خاویار های جهان می پردازیم:

 

فیل ماهی

بهترین خاویار جهان از آن فیل ماهی است و این ماهی بزرگ که حدود ۱۴۰۰ کیلو وزن دارد در دریای خزر یافت می‌شود شاید بتوان گفت که این ماهی عظیم الجثه بزرگ‌ترین ماهی دریای خزر باشد که بیش از صد سال هم عمر می کند و هر دو یا سه سال تخم گذاری می کند که بهترین خاویار جهان به حساب می‌آید.

 

قره برون

اگر یادتان باشد گفتیم ماهیان خاویاری از خانواده تاس ماهیان هستند اما خود تاس ماهیان یک گونه مستقل هستند که به آنها قره برون هم می گویند لغت قره برون که یک لغت ترکی به حساب می‌آید به معنای بینی سیاه می‌باشد. خاویار قره برون در رتبه دوم بهترین خاویار های جهان به حساب می‌آید.

 

تاس ماهیروس

احتمالا نام خاویار طلایی به گوش شما خورده باشد این خاویار از ماهی تاس ماهیروس بیرون می‌ریزد که نام دیگر آن چالباش می‌باشد. این ماهی تقریبا در همه جای دریای خزر یافت می‌شود و سومین خاویار با کیفیت دنیا می‌باشد.

 

ماهی خاویار شیپ

این ماهی بدلیل اینکه مهاجر است و هرزگاهی در رودخانه های دریای خزر تخم ریزی می‌کند خاویارش کم یاب است و گران؛ اما از نظر کیفیت رتبه چهارم را به خود اختصاص داده است.

 

ماهی اوزون برون

اگر یادتان باشد گفتیم فیل ماهی بزرگترین ماهی دریای خزر است و باید بگوییم در نقطه مقابل اوزون برون کوچک ترین ماهی دریای خزر به حساب می‌آید متاسفانه در ایران به اشتباه، تمام ماهیان خاویاری را اوزون برون می‌نامند که این مطلب اشتباه است در حقیقت خاویار اوزون برون یکی از ماهیان خاویاری به حساب می‌آید.

خب همانطور که دانستید ۵ ماهی خاویار مهم دنیا در دریای خزر وجود دارد و با این حساب ایران یکی از غنی ترین کشور های دنیا از نظر خاویار به حساب می‌آید.

 

شما به کدام نوع از انواع خاویار علاقه مند هستید؟ در صورت داشتن هرگونه سوال در زمینه بررسی و خرید خاویار می‌توانید با همکاران ما در مجموعه کالچر تماس بگیرید.

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *