آمار و اخبار, ماهیان خاویاری

آموزش تشخیص خاویار اصل از تقلبی و بررسی تفاوت های آن ها

تشخیص خاویار اصل

خاویار تخم ماهی های خاویاری است. انواع ماهی های خاویاری وجود دارند که از هر یک نوع خاصی از خاویار تولید می شود اما تخم ماهی های قزل الا و سالمون خاویار محسوب نمی شود.خاویار خواص زیادی دارد و سرشار از کلسیم، ویتامین های B ،A، D و E و اسیدهای چرب امگا 3 است. اما در صورتی که خاویار اصل نباشد نه تنها خاصیتی ندارد بلکه به‌ دلیل وجود پارافین می تواند سلامتی انسان را نیز به خطر بیاندازد و به نوعی می توان گفت ضرر خاویار تقلبی بسیار بیشتر از منفعت آن است. خاویار یکی از گران ترین فرآورده های دریایی است که به مروارید سیاه نیز معروف است. اما بسیاری از افراد سودجو ممکن است برای کسب سود بیشتر با فریب افراد نا آگاه خاویار تقلبی را با قیمت پایینبه آن ها بفروشند. به علاوه حتی ممکن است بسیاری از فروشنده ها خاویار فاسد را با قیمت پایین بفروشند. از این رو ما در ادامه با راه های تشخیص خاویار اصل از تقلبی همراه شما هستیم.

راه های تشخیص خاویار اصل از تقلبی

راه های تشخیص خاویار اصل از تقلبی
  • دانه‌هاى خاويار اصل بايد اندازه و رنگ يكنواختى داشته باشند چرا که خاویارهای تقلبی سطح یکنواختی ندارند، رنگ آن ها با هم کمی تفاوت دارد و اندازه‌های مختلفی در یک قوطی دارند.
  • يك نشان خوب براى تشخيص خاويار اصل عدم وجود پلاك موكوس و لخته خون مى‌باشد.
  • دانه‌هاى خاويار اصل تحت فشار مى‌تركند در حالى كه دانه خاويار نامرغوب متلاشى مى‌شوند. بنابراین تعدادى از دانه‌ها را تحت فشار قرار دهيد و به این موضوع توجه کنید.
  • يك روش ديگر براى تشخیص خاویار اصل ريختن مقدارى خاويار در يك ليوان آب جوش مى‌باشد اگر خاويار اصل باشد رنگ آب سفيد مى‌شود و خاویار سفت می شود در حالی که خاویار تقلبی در اب جوش حل می شود. همچنین در صورت اضافه کردن مقداری خاویار به آب با دمای معمولی نباید رنگ آب تیره شود.
  • تاريخ توليد، شرايط نگهدارى و ماندگاری از جمله اطلاعاتى است كه باید بر روى درب ظروف خاويار اصل درج شده باشد.
  • خاویار باید در دمای بین 3- تا 3+ درجه سانتیگراد نگهداری شود و نگهداشتن آن در دمای اتاق باعث از دست رفتن کیفیت خاویار و فساد ان می شود که در این حالت خاویار حالتی آبکی و سوپی به خود می گیرد. بنابراین اگر هنگام خرید دیدید که قوطی خاویار در بیرون یا در قفسه مغازه به فروش می‌رسد، مطمئن باشید که آن خاویار تقلبی است.
  • یکی دیگر از روش های تشخیص خاویار اصل از خاویار تقلبی قیمت خاویار است. چرا که معمولا قیمت خاویار تقلبی نسبت به خاویار اصل تفاوت فاحشی دارد و پایین تر است تا افراد به راحتی فریب قیمت های پایین را بخورند. بنابراین ارزان بودن خاویار بی دلیل نیست و ما خرید خاویار ارزن را پیشنهاد نمی کنیم.
  • بسته به نوع خاویار، رنگ خاویار اصل معمولاً سیاه کامل نیست و روشن‌تر است اما رنگ خاویار تقلبی، سیاه کامل و براق است که به دلیل وجود پارافین است. البته اشپل ماهی های غیرخاویار نیز رنگ های متفاوتی دارند. بنابراین توجه به تفاوت اشپل و خاویار نیز موضوع دیگری است که باید به آن توجه شود تا بتوانید خاویار اصل تهیه کنید.
  • خاویار اصل طعمی نمکی، گردویی و کره‌ ای دارد در حالی که خاویار تلقبی طعمی کاملا متفاوت دارد.
  • بسته بندى در ظروف پلاستيكى براى خاوياراصل مناسب نمى‌باشد ارجعيت براى بسته بندى قوطى‌هاى شيشه‌اى است كه شما مى‌توانيد به راحتى دانه خاويار را ببينيد و كيفيت آن را ارزيابى كنيد. و اگر قوطى هاى شيشه‌اى را نمى‌پسنديد خاويار را در قوطی‌های مخصوص آن خريدارى كنيد. بنابراین اگر خاویار را در قوطی های پلاستیکی دید به اصل بودن آن شک کنید.
  • معمولا دور بسته بندی خاویار های اصل و غیر تقلبی نخی وجود دارد که یک قطعه سرب به آن متصل است. بر روی سرب کد محصول و برند تولید کننده آن حک شده است. اگر محصولی را خریداری کردید که به این صورت نبود، بدون شک آن محصول تقلبی است.

انواع خاویار

انواع خاویار

بر اساس متد فرآورى چهار نوع خاويار وجود دارد

1.مالوسول (Malossol)

مالوسول اصطلاح روسى مى‌باشد به معنى نمك ريزدان و بدین معنی است که خاویار درصد بسیار کمی نمک را دارا می‌باشد. اين اصطلاح نشان مى‌دهد كه دان ماهى با كمترين مقدار امكان پذير نمك فراورى شده است. بسيارى بر اين باورند كه نمك كمتر براى كيفيت خاويار بهتر است اما نمك كمتر اغلب به اين معناست كه خاويار به شدت فسادپذیر بوده و بنابراين بسيار گران‌تر است.

2.نمک سود شده (Salted)

تقريبا تمام انواع خاويار نمک سود هستند. هر‌ چند بسيارى از سر آشپزها فرم مالوسول را ترجيح مى‌دهند اما انواع ديگر از خاويار با درصد‌هاى متفاوتى از نمك وجود دارد.

3.فشرده (Pressed)

خاويار پرس شده كه از خاويارهاى ضعيف شكسته و آسيب ديده پس از پروسه الك كردن تهيه مى‌شود. اين تخم‌ها پردازش و نمك‌سود شده و تحت فشار قرار مى‌گيرند تا قوامى فشرده بيابند اين فرم از خاويار در رسپى‌هاى خاصى كاربرد دارد و به عنوان spread فرمى خوراكى ماليدنى استفاده مى شود.

4.پاستوریزه (Pasteurized)

خاويار پاستوريزه از انواع ديگر خاويار استحكام بيشترى دارد اين نوع خاويار پردازش گرمايى شده و سپس در بسته‌بندى قوطى‌هاى شيشه‌اى وكيوم و نگهدارى مى‌شود اين نوع فرآورى ممكن است روى طعم و بافت خاويار تاثير بگذارد.

کدام خاویار پرفروش‌تر است؟

خاويار بلوگا اغلب به عنوان بهترين خاويار در جهان شمرده مى‌شود. هر چند آسترا و سوروگا نيز به خوبى شناخته شده مى‌باشند و جز طعم‌هاى بين‌المللى به حساب مى‌آيند. امروزه صيد ماهيان خاويارى از زيستگاه طبيعى كه درياى كاسپين از شناخته شده ترين آن ها مى‌باشد غير قانونى بوده و مزارع پرورش ماهيان خاويارى جايگزينى مناسب براى محافظت از اين گونه در حال انقراض مى‌باشند.

خرید آنلاین خاویار اصل از خاویار کالچر

سايت خاویار كالچر خريد آنلاين و تحويل خاويار اصل را از مزرعه به درب منزل آسان و سريع نموده است. سايت كالچر توانسته است خاص‌ترين و متنوع‌ترين خاويار را در چهارچوب قوانين استاندارد بين المللى فرآورى كرده و در داخل و خارج كشور عرضه نمايد. مجموعه خاویار کالچر با هدف خلق یک تجربه خرید اینترنتی خاويار و ساير محصولات دريايى از سال 1397 آغاز به فعالیت کرده است. خاویار کالچر اولین و بزرگترین مرکز پروش ماهى خاويار به منظور استحصال خاويار در ایران بوده که با بیش از 7 سوله و 125 استخر پرورش ماهى خاويارى در اين زمينه پیشگام است.

اين مجموعه مفتخر است تا با عرضه حضورى انواع شناخته شده خاويار ايرانى در داخل كشور و همچنين صادرات آن به كشورهای مختلف تاثير بسزايي در معرفى خاويار ايران داشته باشد. در سايت مجموعه خاویار كالچر تمام انواع خاويار شناسنامه دار و فاقد جیوه هستند و همواره با قيمت مناسب‌ و تازه‌ تر نسبت به سوپرمارکت‌ها و فروشگاه‌های زنجیره‌ای در دسترس هستند. بنابراین می توانید با خیال راحت اقدام به خرید خاویار اصل از فروشگته خاویار کالچر کنید. تمام سفارش‌های سايت كالچر کمتر از 24 ساعت برای مشتریان عزیز ارسال می‌شود.

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *