آمار و اخبار, تاریخچه و فرهنگ

تفاوت خاویار ایران با سایر کشورها در چیست؟

خاویار ایران

بسیاری از محصولات در چندین کشور تولید می شوند اما زمانی که بحث کیفیت به میان می آید انتخاب یک تولید کننده اصیل و با تجربه بسیار مهم است. ضمن اینکه شرایط تولید ماده غذایی در هر کشوری به دلیل آب و هوای خاصی که وجود دارد می تواند متفاوت باشد. پس در خرید محصولات در نظر گرفتن کشوری که تولید کننده آن ماده غذایی است بسیار مهم است. هنگام خرید خاویار یکی از نکاتی که باید به آن توجه داشت، این است که خاویار چه کشوری را برای خرید انتخاب می کنیم. خاویار ایران یا سایر کشورها؟ تفاوت در چیست؟

ایران به دلیل مجاورت با دریای خزر و احداث مراکز پرورش خاویار بزرگ و پیشرفته در کشور دارای بهترین نوع خاویار در دنیاست. همچنین ایران سالانه مقادیر زیادی از این محصول را به کشورهای دیگر صادر می کند. علت شهرت خاویار ایران کیفیت خوب آن است، زیرا بسیاری از بهترین گونه های ماهی خاویاری تنها در دریای خزر زندگی می کنند، به همین دلیل کشورهای زیادی متقاضی خاویار ایران هستند. اما بیایید در ادامه به تفاوت خاوریار ایران و با سایر کشور ها بپردازیم.

بهترین نوع خاویار در جهان

بهترین caviar
خاویار بلوگا

خاویار انواع متفاوتی دارد و از ماهیان خاویاری مختلفی به دست می آید. در زمان خرید خاویار، عوامل مختلفی وجود دارد که بهترین خاویار را از بقیه متمایز می کند. خاویارهای با کیفیت بالا به شیوه نمک سود شده تهیه می شوند و نباید بوی تند ماهی را داشته باشند. تخم های خاویار باید به صورت کره های مجزا و با ظاهری محکم و براق باشند، همچنین زمانی که در دهان گذاشته می شوند باید طعمی کره ای و آجیلی داشته باشند. خاویار هیچگاه با رنگ های مصنوعی رنگ نمی شود. اما اگر بخواهیم بهترین نوع خاویار را در جهان انتخاب کنیم، باید ابتدا به ذائقه و نوع مصرف کننده توجه کنیم از همین رو باید ابتدا انواع ماهیان خاویاری را به طور خلاصه با هم بررسی کنیم.

  • خاویار بلوگا: این نوع خاویار از فیل ماهی به دست می آید که زیستگاه آن در دریای خزر است و یکی از پر تقاضاترین انواع خاویار در دنیاست همچنین بیشترین میزان پروتئین را درمیان ماهیان خاویاری دارد، از همین جهت ارزش غذایی بالایی هم دارد.
  • خاویار کالوگا: خاویار کالوگا، یکی دیگر از ماهیان خاویاری آب های شیرین است و طعمی شبیه به بلوگا دارد و بافت آن یکنواخت و طعمی کره ای-نمکی دارد.
  • خاویار آسترا: این نوع خاویار از نظر سایز، کوچکتر از بلوگا است و رنگ آن از قهوه ای تا طلایی متغیر است. تخم های روشن تر متعلق به ماهیان سن بالاتر است که قیمت پایین تری دارند و طعم آن شوری طبیعی دریاست.
  • خاویار سوروگا: این نوع خاویار از دوگونه ماهی بومی دریای خزر به نام های سیبری و اوزون به دست می آید. سایز تخم ها نسبتا ریز بوده و تنوع رنگی خوبی دارد و جزو خاویارهای پر تقاضا با طعمی منحصر به فرد و کره ای است.
  • خاویار بری: خاویار بری هم که از ماهی خاویاری سیبری به دست می آید و زیستگاه اصلی این ماهی هم دریای خزر است و شهرت آن به خاطر بافت کرمی و رنگ قهوه ای اش می باشد.

با همه توضیحاتی که داده شد، خاویار بلوگا جزو بهترین انواع خاویار در جهان محسوب می شود اما باز هم ذائقه و در دسترس بودن نوع خاویار در کشور مقصد در انتخاب آن اهمیت دارد. تمام انواع خاویاری که در بالا ذکر کردیم در آب های دریای خزر و در مزارع پرورش ماهی پرورش داده می شوند. از همین رو به عنوان یک ایرانی می توانید تنوع بالایی از خاویار را در ایران خریداری و تجربه کنید. مجموعه کالچر نیز دارای تنوعی زیادی از انواع ماهیان خاویاری است که می تواند در حجم های مختلف برای مشتریان ارسال کند.

گران ترین نوع خاویار

مرغوب ترین caviar

گرانترین نوع خاویار در جهان، خاویار الماس است که از ماهی بلوگای ایرانی به دست می آید. این نوع خاویار بسیار گران قیمت و کمیاب است. شاید با دیدن این محصول از خودتان بپرسید علت قیمت زیاد آن چیست؟ باید اینگونه جواب داد: هرچه خاویار بلوگا الماس کم رنگ تر باشد، قیمتش هم به همان نسبت بالاتر می رود. خاویار در رده های مختلفی طبقه بندی می شود و خاویار الماس را می توان با سه درجه رنگی در بازار پیدا کرد: تیره ترین درجه (0)، رنگ متوسط (00) و کم رنگ ترین (000).

کم رنگ ترین درجه، بهترین نوع خاویار الماس است و دقیقا همان خاویاری است که در دنیا به عنوان خاویار الماس شناخته می شود. خاویار الماس از تخم ماهیان خاویاری زال گرفته می شود که به خودی خود گونه ای نادر هستند. مردم در سراسر دنیا مایلند برای خاویار الماس هزینه ای در حدود 25000 دلار بپردازند. این نوع خاویار بسیار منحصر به فرد است و بافتی ابریشمی دارد، اگر از پس هزینه خرید این محصول بر می آیید، قطعا خوردن آن تجربه ای خاص در زندگی محسوب می شود.

کشورهای تولید کننده خاویار پرورشی

خاویار ایران

کشور ایران از قدیمی ترین کشورهایی است که همواره خاویار آن و کیفیت مطلوبش در جهان شناخته شده است. علاوه بر ایران کشور روسیه نیز قدمتی طولانی در تولید این ماده غذایی دارد. اما در گذر زمان بسیاری از کشورهای دیگر نیز به پرورش خاویار روی آوردند. شناخت بیشتر مردم از خواص خاویار باعث شد تا در سراسر جهان میزان نیاز به این ماده غذایی افزایش پیدا کند، در نتیجه برای رفع نیازهای مردم خاویار پرورشی نیز رونق بسیاری یافت.

اما هیچکدام از خاویار های تولید شده در دیگر کشورها یارای رقابت با خاویار ایرانی را به لحاظ کیفیت نداشته و نخواهند داشت. از کشورهایی که خاویار پرورشی تولید می کنند می توان به مناطقی در ایتالیا، آلمان، فرانسه، اوروگوئه، چین و امارات اشاره کرد. این کشورها برای کمک به بازار جهانی خاویار، سالانه میزان زیادی خاویار تولید می کنند. اما سوال این است که آیا کیفیت خاویار تولید شده توسط این کشورها قابل مقایسه با خاویار ایرانی است؟

تفاوت خاویار ایرانی با سایر کشورها

  • قدمت و اصالت: ماهیان خاویاری ایران که اکثرا در دریای خزر زیست می کنند، از سال های بسیار قبل در جهان شناخته شده اند. این قدمت بالا در تولید خاویار نشان از کیفیت و اصالتی است که در دیگر کشورها پیدا نخواهد شد. کیفیت بالا در این تولید عظیم ایرانی، تنها از دست ایرانیانی برمی آید که سالهاست در این زمینه فعالیت کرده اند. ضمن اینکه در خرید این محصول، ویژگی های اصالت و کیفیت حرف اول را می زند و جامعه جهانی خواستار خاویار حتما به عنوان اولین گزینه به خاویار ایران فکر می کنند.
  • تنوع: یکی دیگر از مولفه هایی که باعث جذب جهانیان به خاویار ایران می شود و آن را بسیار متمایز از دیگر خاویار های تولید شده می کند، تنوع خاویار ایران است. ماهی های خاویاری بسیاری در ایران پرورش پیدا می کنند که هر کدام دارای خاویار منحصر به فرد خود هستند. این تنوع در جذب بازار جهانی به سمت خاویار ایرانی بسیار موثر است. انواع مختلف خاویار بلوگا، سوروگا، بری و … در ایران یافت می شود. این تنوع باعث می شود تا خریداران به راحتی به هر نوع خاویاری دسترسی داشته باشند و از انواع مختلف آن با ویژگی های مختلف بهره ببرند. چنین تنوعی در سایر کشورهای تولید کننده خاویار قابل دستیابی نخواهد بود.
  • ظاهر زیبا: خاویار های تولید شده در ایران ظاهری بسیار زیبا و همسان دارند. رنگ های زیبای خاویار ایرانی باعث شده تا بسیاری از افراد جذب زیبایی این محصول شوند. در بسیاری از کشورها پایین بودن کیفیت خاویار باعث می شود تا رنگ و اندازه یکدستی در تولیدات آن ها مشاهده نشود. اما خاویار ایرانی با اندازه های یکسان و زیبا از انواع تولید شده در کشورهای دیگر بسیار متفاوت است.
  • طعم بسیار خوب: خاویار از مواد غذایی است که علاوه بر ویژگی های خاص، به مزه متمایز نیز مشهور است. طعم و مزه این ماده غذایی بسیار مهم است و خریداران با تجربه متوجه تفاوت خاویار خوش طعم با دیگر خاویار ها خواهند شد. خاویاری که در کشور ایران تولید می شود طعم و مزه اصیل و واقعی خاویار را دارد.
خاویار ایران
  • بافت ظریف: بافت خاویار نیز در کشورهای مختلف ممکن است متفاوت باشد. خاویار اصیل ایرانی بافت بسیار پر ظرافت و زیبایی دارد که باعث شده تا از دیگر خاویار ها متمایز باشد. در کشورهای دیگر کیفیت خاویار متفاوت از خاویار ایرانی است و این را در بافت این محصول به خوبی می توان مشاهده کرد.
  • نحوه ارائه محصول: ایرانیان تولید کننده خاویار به علت تجربه ای که در این زمینه دارند، همواره از بسته بندی های زیبا و متفاوتی برای ارائه محصول استفاده می کنند. بسته بندی خاویار ایرانی بسیار مناسب و زیباست که مانند آن در کشورهای دیگر پیدا نمی شود.
  • صادرات گسترده: بسیاری از کشورهای تولید کننده خاویار، تنها به تعداد محدودی از کشورها خاویار صادر می کنند، اما خاویار ایرانی به بسیاری از نقاط دنیا صادر می شود. خاویار ایرانی در همه جای دنیا شناخته شده است و خواستار زیادی دارد. قدمت این محصول باعث شده تا صادرات آن نیز از گذشته تا به امروز همچنان پابرجا بماند. کیفیت ثابت شده خاویار ایرانی به جهان باعث می شود تا خریداران در هنگام خرید ریسک خرید از دیگر کشورها را به جان نخرند و همچنان از محصول با کیفیت ایرانی استفاده کنند.
  • قیمت و کیفیت: خاویار ایرانی نسبت به سایر کشورها دارای کیفیت و قیمت بسیار بالاتری است. با وجود بالا بودن قیمت خاویار، خریداران بسیاری در سراسر دنیا دارد. این غذای لاکچری به نام ایران شناخته شده و با مزه و طعم خوبش به تمام دنیا عرضه می شود.
خاویار ایران

خاویار ایرانی

همانطور که توضیح داده شد، خاویار فواید بسیاری برای بدن دارد. بهره بردن از خواص این ماده غذایی در گرو با کیفیت بودن خاویار تولید شده است. در بسیاری از کشورها که خاویار های بی کیفیت تولید می کنند، مطمئنا از خواص این ماده با مصرف زیاد هم نمی توان بهره برد. خصوصا که این ماده غذایی بسیار گران قیمت نیز هست و انتخاب محصول مناسب و با کیفیت بسیار مهم است. مراحل تولید خاویار از روش استخراج تا بسته بندی، کیفیت دانه ها، روش نگهداری و حتی روش ارسال این محصول بسیار مهم است. اگر تولید کننده ها در هر یک از این مراحل استانداردهای درست را رعایت نکنند باعث می شوند تا به این ماده غذایی آسیب وارد شده و خواص خود را از دست بدهد.

تشخیص خاویار اصل و تقلبی

از آنجایی که خاویار یکی از محصولات گران قیمت است، زمینه مناسبی برای سودجویی بعضی افراد شده است، از همین رو ممکن است به میزان زیادی خاویار تقلبی در بازار ببینید که با قیمت های بسیار پایین تری عرضه می شوند. به همین دلیل مهم است که خصوصیت خاویار اصل را بشناسید تا سرتان کلاه نرود.

خاویار اصل را می توان از روی:

  • شکل ظاهری تخم ها
  • رنگ
  • نوع بسته بندی
  • درج مشخصات محصول
  • و تفاوت قیمت خاویار اصل با تقلبی

تشخیص داد.

دانه های خاویار تقلبی رنگ مشکی تیره و شفاف دارند اما در صورتی که خاویار اصل کمی رنگ متمایل به خاکستری و کدر دارد. خاویار اصل معمولا بیضی شکل هستند و حالت چسبندگی ندارند، اما خاویار تقلبی سطحی صاف و گرد داشته و حالت چسبندگی و لزجی دارد. همچنین برای آگاهی بیشتر در خصوص راه های تشخیص خاویار اصل از تفلبی می توانید به مقاله لینک شده مراجعه کنید.

از کجا خاویار با کیفیت بخریم

با همه توضیحاتی که داده شد، شاید باز هم افرادی هستند که نتوانند خاویار اصل را از تقلبی تشخیص دهند برای همین ممکن است از خود بپرسند که از کجا می توان خاویار با کیفیت خرید؟ می توانید خاویار اصل را از شرکت های معتبرکه تولید کننده و پرورش دهنده خاویار هستند از جمله مجموعه خاویار کالچر که ارائه دهنده خاویار اصل، بدون سرب و باکیفیت است تهیه کنید. با سفارش این محصول از سایت خاویار کالچر، سفارش خود را با بسته بندی عالی و بدون افت کیفیت، دریافت کنید.

از نظر تنوع خاویار هم، مجموعه کالچر تنوع بی نظیری از خاویار را دارد که می توانید در حجم و قیمت های مختلف آن ها را خریداری کنید. این مجموعه با سال ها فعالیت در زمینه پرورش و صادرات خاویار توانسته است جایگاه خود را به عنوان یک فروشگاه قابل اعتماد در میان مردم و دنیا باز کند. در صورتی که هرگونه سوالی دارید یا برای خرید و نحوه ارسال آن نیاز به مشاوره دارید، مجموعه فروشگاه اینترنتی خاویار کالچر آماده پاسخگویی و مشاوره به شما عزیزان است.

پست های مرتبط

2 thoughts on “تفاوت خاویار ایران با سایر کشورها در چیست؟

  1. حسن وطن پور گفت:

    با درود و سپاس فراوان
    متشکرم از راهنمایی شما و توضیحات کامل

    1. pos گفت:

      با سلام. خوشحالیم از نظر لطف شما 🌹

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *