تاریخچه و فرهنگ

چرا به خاویار مروارید سیاه گفته می شود؟

مروارید سیاه

معروف ترین مواد غذایی در دنیا معمولا نام های مستعار مختلفی علاوه بر نام اصلی خود دارند و خاویار نیز از این قاعده مستثنی نیست. بسیاری از مواد غذایی گران قیمت با نام های خاصی شاخص شده اند، همانند زعفران که به طلای سرخ معروف است. یکی دیگر از این مواد غذایی بسیار گران قیمت و لوکس و معروف نیز خاویار است که به آن مروارید سیاه گفته می شود. اما چرا مروارید سیاه؟

چرا مروارید سیاه ؟

همانطور که می دانید خاویار در واقع تخم ماهیان خاویاری است که قبل از مرحله خاصی از بدن ماهی خاویاری بیرون آمده و در شرایط خاصی برای مصرف نگهداری می شود. شکل ظاهری این ماده غذایی با ارزش عموما به صورت دانه های کروی کوچک شبیه به مروارید است و در چندین رنگ مختلف وجود دارد. بیشترین رنگ رایج شناخته شده خاویار، رنگ تیره و خاکستری است. در نتیجه به دلیل شکل ظاهری آن، به مروارید سیاه نیز مشهور شده است.

علاوه بر ظاهر این ماده که شبیه مروارید است، قیمت گران خاویار نیز دلیل دیگر نامگذاری این ماده غذایی به مروارید سیاه می باشد. این ماده غذایی لوکس به خاطر ارزش غذایی بسیار بالا و دارا بودن انواع پروتئین ها و ویتامین ها و اسید های چرب اشباع امگا 3 در درمان و پیشگیری از بسیاری از بیماری ها موثر می باشد. علاوه بر این در سنین مختلف فواید بسیاری دارد. از معروف ترین این خواص افزایش هوش کودک، مناسب بودن در دوران بارداری و دارا بودن فواید بسیار برای ورزشکاران را می توان نام برد.

خاویار

کیفیت خاویار

در خصوص کیفیت خاویار نیز باید گفت، هرقدراین ماده غذایی با کیفیت تر باشد، هم خواص آن بهتر حفظ می شوند و هم ظاهر زیبا تری خواهد داشت. خاویار با کیفیت عموما در بسته بندی های زیبا قرار داشته و اندازه تمام دانه های آن یکسان است و دارای نظم و زیبایی خاصی است. درخشش دانه های مروارید مانند آن نیز گواه دیگری بر کیفیت بالای آن است. در بسیاری از مناطق، خاویار با قیمت های پایین نیز یافت می شود، اما دلایل بسیاری وجود دارد که نباید خاویار را با قیمتی ارزان تر از ارزش واقعی آن خریداری نمود.

اندازه تخم های خاویار، رنگ تخم ها، زمان استحصال، نوع فرآوری، شرایط نگهداری و چگونگی بسته بندی خاویار، همه و همه در قیمت گذاری نهایی این محصول با ارزش تاثیرگذار است. این موضوع را نیز باید در نظر داشت که زمان باروری یک ماهی خاویاری حدودا بین 10 تا 18 سال است و در تمام این مدت، باید به خوبی از آن ماهی نگهداری شود. پس به این ترتیب می توان فهمید که چرا نباید خاویار ارزان قیمت را تهیه و مصرف نمود.

خرید مروارید سیاه

در هنگام خرید این ماده غذایی لوکس و گران قیمت باید به موارد بسیاری توجه کرد. حفظ خواص این ماده غذایی از زمان استحصال تا زمان رسیدن به دست مشتری، فاکتور مهمی است که باید تولید کنندگان به آن توجه داشته باشند. در صورتی که به خوبی از این ماده غذایی پر خاصیت نگهداری نشود، بسیاری از خواص خود را از دست خواهد داد. در نتیجه انتخاب یک تولید کننده مطمئن و با اصالت که بتوان از او خاویار اصل و با کیفیت خرید بسیار مهم است. دلیل گرانی خاویار نیز فرآیند پیچیده از پرورش تا تولید و استحصال و نگهداری این ماده غذایی است که آن را به گران ترین ماده غذایی در دنیا تبدیل کرده است. با وجود گران بودن، تقاضای بسیاری برای خرید آن در سراسر دنیا وجود دارد اما اکثر خریداران به کیفیت بالای آن بیشتر توجه دارند تا اینکه به قیمت بالای آن حساس باشند.

کیفیت خاویار

خاویار ایران

در خصوص تفاوت خاویار ایران با سایر کشورها در مقالات قبلی توضیحاتی داده شد. خاویار ایران به دلیل کیفیت بسیار بالا و اصالت آن از معروف ترین و پر تقاضا ترین و با کیفیت ترین انواع خاویار در سراسر دنیا شناخته می شوند. کشورهای اندکی همانند ایران وجود دارند که خاویار تولید می کنند. اکثر کشورهایی که در سالهای اخیر به دلیل تقاضای بالا، به تولید این ماده غذایی روی آورده اند، خاویار پرورشی تولید می کنند و در واقع به صورت ذاتی، دریاهای خودشان شامل ماهیان خاویاری خاصی نمی شود. امروزه کشور چین که در بسیاری از زمینه ها پیشتاز است، در زمینه تولید خاویار پرورشی نیز گوی سبقت را از همه کشورهای تولید کننده خاویار ربوده است و بخش عمده ای از خاویار مصرفی دنیا را تامین می کند. در واقع میزان تولید خاویار ایران در مقایسه با کشوری همچون چین، ناچیز است و بر خلاف گذشته که ایران بزرگترین تولیدکننده و صادرکننده خاویار در دنیا محسوب می شد، امروزه با اینکه خاویار ایران جزو با کیفیت ترین خاویارهای دنیاست، اما از نظر مقدار تولید، پاسخگوی نیاز جامعه جهانی نیست.

مروارید سیاه

نتیجه گیری

خاویار که به نام مروارید سیاه نیز شناخته می شود از لوکس ترین مواد غذایی دنیا به شمار می رود. دلیل این نامگذاری را می توان در شکل ظاهری و گران قیمت بودن آن خلاصه کرد. ظاهر این ماده غذایی به صورت مروارید های شفاف کوچک و با اندازه های منظم است و از طرفی به دلیل خواص بالا و فرآیند تولید تا استحصال و نگهداری بسیار سخت، به مروارید سیاه مشهور شده است.

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *