مقالات علمی

درمان سوختگی با پوست ماهی

پوست ماهی و سوختگی

سوختگی یکی از دردناک ترین و غیر قابل تحمل ترین اتفاقاتی است که می تواند برای انسان بیفتد. سوختگی ها بر اساس شدت و عمقی که دارند درجه بندی می شوند. مدت زمان بهبودی و درمان سوختگی بسته به شدت آن متفاوت است. محققان در زمینه درمان سوختگی تحقیقات و آزمایشات متعددی انجام داده اند. یکی از جالب ترین نتایج حاصل از این تحقیقات ارتباطی است که بین پوست ماهی و سوختگی بدست آمده است. امروزه استفاده از پوست ماهی برای درمان سوختگی حتی مورد تایید سازمان FDA نیز قرار گرفته است. در ادامه این مطلب بیشتر به این موضوع می پردازیم.

سوختگی پوست بدن

سوختگی پوست بدن می تواند بر اثر عوامل متعددی همچون گرما، مواد شیمیایی، برق، پرتوها و یا اصطکاک رخ دهد. این سوختگی پوست می تواند سطحی باشد و یا در حالت شدیدتر به بافت های عمیق پوست آسیب وارد کند. قاعدتا به هر اندازه که سوختگی شدت بیشتری داشته باشد، تسکین درد و درمان آن نیز سخت تر خواهد بود.اگر در خصوص درمان سوختگی سرچ کرده باشید، احتمالا درباره روش های مختلفی همچون استفاده از بانداژ، کرم های موضعی، مصرف مسکن های قوی و… چیزهایی شنیده اید.

اما شاید کمتر کسی باشد که مقاله ای در مورد پوست ماهی و سوختگی خوانده باشد. بله یکی از روش های موثری که محققان فعال در دانشگاه فدرال سیارا واقع در شمال کشور برزیل به آن دست یافته اند این است که پوست ماهی تیلاپیا قادر است پوست آسیب دیده انسان را ترمیم کرده و تسکین دهد. پوست این ماهی رطوبت بالایی داشته و حاوی مقادیر قابل توجهی کلاژن است. به همین دلیل در برابر عوامل آسیب زننده و بیماری زا از مقاومت قابل توجهی برخوردار است. در بخش های آینده بیشتر در مورد تاثیرات پوست ماهی در درمان سوختگی صحبت می کنیم.

درمان سوختگی با پوست ماهی

پوست ماهی و سوختگی

شاید از خود سوال کنید پوست ماهی و سوختگی چگونه می توانند به هم مرتبط باشند و به چه نحوی می توان پوستی که آسیب شدیدی دیده را به کمک پوست ماهی درمان کرد و یا تسکین داد. برخلاف دیگر انواع ماهی که پوست آن ها قابل طبخ است، پوست ماهی تیلاپیا را نمی توان پخت و یا مصرف کرد. به همین دلیل اغلب افراد پوست آن را از ماهی جدا کرده و آن را دور می ریزند.

اما محققان پس از آزمایشات متعدد به این نتیجه رسیدند که ترکیبات سازنده ای در این پوست وجود دارد که می توان از آن در حوزه درمانی استفاده های زیادی کرد. البته قبل از استفاده این پوست باید آن را کاملا ضد عفونی کرد و با تابش پرتو، ویروس های آن را از بین برد. در نهایت پوست ضدعفونی شده درون بسته بندی های استریل قرار گرفته و در یخچال نگهداری می شود.

این روش، هم ماندگاری پوست ماهی را تا 2 سال افزایش می دهد و هم بوی بد ماهی را از بین می برد. پس از آن می توان برای تسکین درد ناشی از سوختگی، پوست ماهی را روی پوست آسیب دیده بدن انسان قرار داد. از جمله ویژگی های مثبت پوست ماهی تیلاپیا در درمان سوختگی می توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • زخم ناشی از سوختگی با استفاده از این نوع پوست ماهی زودتر ترمیم می شود.
  • پوست ماهی، درد ناشی از سوختگی را به شکل موثری کاهش داده و آن را تسکین می دهد.
  • برخلاف گازهای استریل که باید به صورت مرتب آن ها را از روی پوست برداشت و گاز استریل جدیدی روی پوست قرار داد، پوست ماهی تیلاپیا نیاز به تعویض سریع ندارد.

روش استفاده از پوست ماهی برای درمان سوختگی

احتمالا شما هم زیاد شنیده اید که ماهی در انواع گوناگون از جمله ماهی خاویار دارای ترکیبات سازنده ای برای پوست بدن انسان هستند. از انواع ماهی برای درمان پوست آسیب دیده، رفع کک و مک، جلوگیری از پیری پوست، درمان کم آبی پوست، درمان جوش ها و اسکارهای پوستی و… استفاده های زیادی می شود. همچنین از پوست انواع ماهی بهترین چرم صادراتی تولید می شود. شما می توانید نمونه های باکیفیتی از چرم خاویار را در بازار مشاهده کنید که البته با قیمت بالایی به بازار جهانی عرضه می شوند.

یکی از رایج ترین مصارف درمانی پوست ماهی، درمان سوختگی است. در مراکز درمانی به روش های مختلفی از پوست ماهی جهت تسکین و درمان سوختگی استفاده می شود. به عنوان مثال؛ در مراکز درمانی کشور برزیل، پوست ضدعفونی شده و تمیز ماهی تیلاپیا را روی نواحی سوخته قرار می دهند و سپس روی آن را پانسمان می کنند. در این روش از هیچ کرم موضعی یا داروی خاص دیگری استفاده نمی شود. پس از گذشت مدت زمانی حدود 10 روز، پانسمان را برمی دارند. در این مدت زمان پوست ماهی کاملا خشک شده است، به نحوی که برداشتن آن نیز از روی پوست بسیار راحت است.

تاثیر ماهی آتلانتیک در درمان سوختگی

پوست ماهی و سوختگی

در تحقیقاتی دیگر که توسط یک شرکت بیوتکنولوژی در ایسلند انجام شده است، محققان به این نتیجه دست یافته اند که می توان از ماهی آتلانتیک نیز برای درمان سوختگی استفاده کرد. در این مورد آزمایشات مربوط به پوست ماهی و سوختگی نتایج مثبتی به جای گذاشته اند. اما روش استفاده از پوست ماهی آتلانتیک برای درمان سوختگی به شرح زیر است:

  • در این روش قرار است پوست ماهی استریل شده به ناحیه آسیب دیده و سوخته پوست انسان کاملا پیوند زده شود.
  • ابتدا پزشک متخصص با مهارت و توانمندی که کسب کرده، بافت های آسیب دیده و مرده پوست را برمی دارد.
  • سپس ناحیه زخم کاملا شسته و ضدعفونی می شود.
  • پس از آن پوست ماهی روی زخم قرار می گیرد و یک بانداژ نیز روی پوست ماهی بسته می شود.
  • پس از پیوند، سلول های پوستی انسان به آهستگی در اطراف پوست ماهی رشد کرده و زخم های زیرین نیز به آرامی بهبود می یابند.

در پایان بهتر است به این مورد نیز اشاره کنیم که پس از اتمام فرایند پیوند و رشد سلول های پوستی انسان اطراف پوست ماهی، بافت های پوستی انسان به درون پوست ماهی می خزند و به مرور پوست ماهی را به پوست انسان تبدیل می کنند. یعنی قرار نیست پوست ماهی در پایان پروسه درمان از روی پوست آسیب دیده جدا شود. بلکه به بخشی از پوست تبدیل می گردد.

آیا می توان از خاویار نیز برای درمان سوختگی استفاده کرد؟

همانطور که در بخش های گذشته به آن اشاره کردیم، خاویار موارد مصرف متعددی دارد. ماهی خاویار سرشار از مواد مغذی است و همین ترکیبات موجود در آن می تواند از بسیاری از مشکلات پوستی جلوگیری کند. خاویار بیشتر نقش پیشگیرانه دارد تا درمانی. اسیدهای چرب امگا 3 و امگا 6 و همچنین ترکیبات آنتی اکسیدانی قوی موجود در خاویار پوست بدن انسان را از مشکلاتی نظیر آفتاب سوختگی، کک و مک، جوش، اسکار، چین و چروک، سوختگی، کبودی، ترک پوستی، خشکی، اگزما و… محافظت می کند. همچنین می توان با استفاده از تخم خاویار سیستم ایمنی پوست را تقویت کرده و پوست را تحریک به کلاژن سازی بیشتر کرد.

علاوه بر این، وجود ویتامین هایی همچون ویتامین D، ویتامین E، ویتامین B12، ویتامین A، اسیدهای آمینه و انواع پروتئین در خاویار می توانند در ترمیم و بازسازی پوست آسیب دیده بسیار موثر باشند. از این رو امروزه از تخم ماهی های خاویاری نیز برای خاویار تراپی پوست نیز استفاده می شود که طرفداران به خصوصی دارد.م زایای خاویار به حدی زیاد است که از آن در ساخت انواع محصولات مراقبت از پوست نیز استفاده می شود. بنابراین اگر شرایط مصرف خاویار را ندارید، می توانید از محصولات مراقبت از پوست آن استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *