خوراک و غذا

طرز تهیه خاویار مصنوعی در خانه و ارزش غذایی آن

طرز تهیه خاویار مصنوعی در خانه و ارزش غذایی آن

خاویار مصنوعی یکی دیگر از انواع خوراکی های لذیذ است که برخی از آن ها ترد و سفت و برخی دیگر خامه ای و نرم هستند؛ این محصول از تخم ماهی تهیه نشده است و با خاویار کاملا متفاوت است. به زبان ساده تر خاویار مصنوعی از مواد خوراکی تولید می شود؛ که مزه های متفاوت آن هم به دلیل وجود ترافل، میوه ها و گاها سبزیجات است. اما برای آشنایی بیشتر درباره طرز تهیه و ارزش غذایی آن با ما همراه باشید.

چگونه خاویار مصنوعی تولید می شود؟

خاویار مصنوعی از طریق تکنیک خاصی به نام احاطه سازی تولید می شود؛ در تولید این خاویارهای ریز و کوچک از مواد خوراکی مایع مانند ترکیبات آلژینات سدیم (گرفته شده از جلبک دریایی) کلرید سدیم و غیره استفاده می شود. تکنیک احاطه سازی در تولید انواع خاویار مصنوعی مانند: خاویار توت فرنگی شیرین، خاویار کلپ، ترافل سیاه فانتزی و استفاده می شود. این خاویارها از نظر بافت و شکل به نوع نوع واقعی آن شباهت دارند.

ارزش غذایی خاویار مصنوعی چقدر است؟

طرز تهیه خاویار مصنوعی

خاویار های مصنوعی فاقد خاصیت هستند اما از طرفی هیچ گونه خطر و ضرری برای بدن انسان ندارد؛ مزیت اصلی تولید این نوع خاویار فقط قیمت پایین آن است و به شما در دیزاین غذای تان کمک می کند. خواص و ارزش غذایی این نوع خاویارها بستگی به مواد اولیه آن دارد و می تواند سرشار از کالری، پروتئین، کربوهیدرات و چربی ها باشد. به عنوان مثال خاویار مصنوعی بر پایه جلبک دریایی 10 میلی گرم پروتئین، 10 میلی گرم کربوهیدرات، 128 کالری و غیره می باشد. این خاویارها فاقد شکر، چربی و فیبر هستند. اما اگر قصد دارید در کنار ظاهر زیبا از ویژگی ها و خواص بی شمار خاویار نیز بهره مند شوید می توانید خاویار اصل تهیه کنید.

برخی از موادی که در تولید خاویارهای مصنوعی استفاده می شوند شامل: بهبود و سلامت قلب، جلوگیری از لخته شدن خون، کاهش فشارخون، بهبود سلامت ذهن و روان، بهبود باروری، تقویت سیستم ایمنی بدن، خواص ضد سرطانی، کاهش دهنده چین و چروک، بهبود سلامت پوست و مو، کاهش دهنده و کنترل کننده کلسترول خون و غیره می شود. بهتراست اگر قصد خرید خاویار دارید از حتما از مراکز معتبر این ماده غذایی را خرید کنید تا از کیفیت و سالم بودن کالا اطمینان داشته باشید؛ ما در مجموعه کالچر بهترین و تازه ترین نوع خاویار را برای شما تهیه کردیم تا بتوانید در ضیافت های خود از این ماده غذایی استفاده کنید و لذت ببرید. شما می توانید برای خرید خاویار به وبسایت خاویار کالچر مراجعه کنید.

موادی که در تهیه خاویار مصنوعی استفاده می شود؟

این خاویار در اوایل تقاضای خیلی کمی داشت و از آنجایی که طعم و ظاهر خوبی نداشت کمتر کسی به سراغ خرید و تهیه این نوع خاویار ها می رفت؛ با گذشت زمان برای تولید این نوع خاویارها از ژلاتین استفاده شد و امروزه در تهیه آن از جلبک، شیر و سایر مواد غذایی به عنوان مواد اولیه برای تولید خاویار مولکولی استفاده می کنند. برخی از موادی که در تهیه خاویار مصنوعی استفاده می شود عبارتند از:

  • ژلاتین
  • دکسترین
  • عصاره صدف
  • عصاره توتیای دریایی
  • توهالوز
  • رنگ خوراکی
  • ادویه سیزنینگ
  • عامل ژله ساز
  • دسوربیتول

در ادامه به دو روش تهیه خاویار مصنوعی می پردازیم، پس ادامه این مطلب را از دست ندهید.

روش اول: طرز تهیه خاویار مصنوعی با آلژینات سدیم و کلرید سدیم

طرز تهیه خاویار مصنوعی بسیار راحت است و شما برای تهیه آن فقط به دو جز اصلی آلژینات سدیم و کلرید سدیم نیاز دارید؛ سدیم آلژینات در صنعت غذایی به عنوان یک افزودنی E401 (به عنوان تثبیت کننده و قوام دهنده) مورد استفاده قرار می گیرد. کلرید سدیم نیز یک افزودنی E509 به عنوان یک تکه متخلخل سفید رنگ استفاده می شود که به راحتی نیز در آب حل می شود. این دو ماده اولیه بسیار کمیاب و نایاب است و شما می توانید آن را از فروشگاه های اینترنتی خریداری کنید.

آلژینات سدیم و کلرید سدیم

100 گرم آب گوجه فرنگی یا هر آب میوه دیگری را با 1 گرم آلژینات سدیم با یکدیگر ترکیب کنید اگر با قاشق این کار را انجام می دهید زمان زیادی را باید صرف مخلوط کردن آن کنید، بنابراین بهتراست از میکسر یا مخلوط کن استفاده کنید تا در زمان تان صرفه جویی کنید. پس از مخلوط کردن به مدت ده دقیقه صبر کنید تا پودر کاملا حل شود و پس از آن به سراغ مرحله بعد بروید.

ترکیب آب میوه با آلژینات سدیم

5 گرم کلرید کلسیم را با 1 لیتر آب مخلوط کنید؛ می توانید از آب با دمای معمولی استفاده کنید. (بهتر است به مدت 2 ساعت آب در دمای محیط باشد تا دمای آن تنظیم شود.) کلرید کلسیم به راحتی در آب حل می شود و نیازی به مخلوط کن ندارد.

ترکیب کلرید کلسیم و آب

سرنگ بزرگی را از مخلوط آب میوه و سدیم آلژینات پر کنید. حال سرنگ را کمی در ترکیب کلرید کلسیم و آب را که در مرحله قبل تهیه کرده بودید قرار دهید و به آرامی آن را فشار دهید تا مواد داخل سرنگ ذره ذره بیرون بیاید. به محض برخورد محتویات سرنگ با ترکیب کلرید کلسیم و آب محتویات سرنگ فورا بریده می شود و به شکل کروی در می آیند. در پایان چند دقیقه صبر کنید تا خاویار ها سفت شود. حال خاویار مصنوعی شما آماده است و می توانید آن را از آب خارج کنید و در ظرف مورد نظر بریزید.

خاویار مصنوعی

روش دوم: طرز تهیه خاویار مصنوعی با پودر آگار آگار

برای تهیه خاویار مصنوعی به این روش می توانید از هر نوع آب میوه ای یا حتی قهوه استفاده کنید و از این خاویار ها برای تزئین نوشیدنی ها، دستر ها و غذا ها در مهمانی های خود استفاده کنید.

مواد لازم:

پودر آگار آگار4 گرم
روغن زیتون1 لیوان
شکربه میزان لازم

طرز تهیه:

  • برای تهیه این نوع خاویار باید آبمیوه را با پودر آگار آگار و شکر به خوبی مخلوط کنید تا کاملا حل شوند. سپس این ترکیب را بر روی حرارت قرار دهید و مدام هم بزنید تا ترکیب به جوش بیاید.
  • اکنون سرنگ بزرگی تهیه کنید و آن را از مواد تهیه شده در مرحله قبل پر کنید؛ اکنون قطره قطره مواد را از داخل سرنگ به درون روغن سرد بریزید.
  • کمی صبر کنید تا خاویار سفت شود؛ سپس خاویار ها را از روغن خارج کنید.
  • خاویارها را درون ظرف آب بریزید تا مزه و بوی روغن آن خارج شود.
  • آخرین مرحله هم این است که خاویار ها را بر روی دستمال کاغذی بگذارید تا آب اضافه آن گرفته شود.

نکات کلی برای تهیه خاویار مصنوعی

خاویار مصنوعی
  • اگر مایع خاویار شما سفت و خشک شد آن را روی حرارت کم قرار دهید تا مجدد حالت مایع پیدا کند.
  • استفاده از شکر کاملا سلیقه ای است و شما می توانید مقدار آن را کم و یا زیاد کنید.
  • پس از تهیه مواد فورا نسبت به درست کردن آن اقدام کنید در غیر این صورت مواد شما کم کم خشک و سفت می شود.
  • اگر بخواهیم به طور کلی بگوییم در ازای هر 100 سی سی نوشیدنی باید 1 تا 10 گرم پودر آگار آگار استفاده شود. (این میزان بستگی به بافت نوشیدنی و غلظت آن دارد.)
  • دمای روغن زیتون شما باید نزدیک به صفر باشد چرا که حالت مایع داشته باشد. (بهتر است به مدت 20 دقیقه قبل از شروع به کار روغن را درون فریزر قرار دهید اما مراقب باشید تا روغن یخ نزند.)
  • مواد را به یکباره درون روغن نریزید زیرا مواد هنوز قابلیت متصل شدن به یکدیگر را دارند و اگر به یکباره مواد را داخل روغن بریزید مواد به یکدیگر می چسبند و به شکل دلخواه در نمی آیند.
  • بهترین زمان برای مصرف این نوع خاویارها 24 ساعت پس از درست کردن آن می باشد.

کلام آخر

امیدواریم از این مقاله نهات لذت و آموزش های لازم را برده باشید؛ شما می توانید برای تهیه این خاویار خوشمزه از هر نوع آبمیوه ای استفاده کنید تا در رنگ ها و طعم های مختلف بتوانید این خاویار را تهیه کنید. اما یادتان باشد برای اینکه همزمان با خوردن خاویار از خواص خاویار نیز بهره مند شوید می توانید از خاویار اصل استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *