تاریخچه و فرهنگ

خاویار، بهترین سوغات از ایران که به عنوان هدیه می توان با خود برد

در سفرهای راه دور خرید سوغاتی مناسب یکی از دغدغه هایی است که برای بسیاری از افراد پیش می آید. اگر شما هم قصد سفر به کشور دیگری را داشته باشید برایتان این مسئله پیش می آید که چه سوغاتی مناسبی را از ایران می توانید با خود ببرید و بهترین سوغات ایران چیست؟ ایران همانند بسیاری از کشورها کالاها و محصولات مناسبی را دارد که به عنوان سوغات می توان هدیه برد. در خصوص سوغات دو دسته اصلی وجود دارد که می توان به انواع محصولات خوراکی و یا صنایع دستی اشاره کرد.

صنایع دستی هر کشور نمادی از فرهنگ و آیین آن کشور بوده و سوغاتی خوبی محسوب می شود. علاوه بر این صنایع دستی به دلیل زمان و نیروی زیادی که برای تهیه آن صرف می شود ارزش مادی و معنوی بسیار بالایی نیز دارد و یکی از گزینه هایی است که مورد نظر قرار دارد. اما در خصوص محصولات خوراکی نیز باید گفت که خوراکی های اصیل ایرانی، از جمله هدایای پرطرفدار در دیگر کشورها محسوب می شود.

در خصوص محصولات خوراکی باید به این نکته توجه داشت که مردم هر کشور ذائقه خاص خود را دارند و انتخاب یک محصول مناسب، بسیار ضروری است. همچنین در بیشتر کشورها غذاهای دریایی مورد استقبال بوده و مورد استفاده قرار می گیرد، در نتیجه می توان به عنوان اولین گزینه در محصولات خوراکی، به غذاهای دریایی اشاره کرد که در بیشتر نقاط دنیا از آن ها استفاده می شود. در انتخاب بین غذاهایی دریایی نیز باید به دنبال گزینه ای گشت که به لحاظ لاکچری بودن و خواص غذایی در رتبه بالایی قرار داشته باشد.

با توجه به توضیحات داده شده از میان غذاهای ایرانی، خاویار از بهترین گزینه ها محسوب می شود. این محصول با خواص بسیار زیاد و قیمت بالا، جزء محصولات گران بها بوده و در همه جای دنیا شناخته شده است. در ادامه بیشتر به این موضوع می پردازیم.

خاویار، بهترین سوغات ایرانی

باکس نگهداری خاویار

خاویار از جمله مواد غذایی است که ارزش غذایی بسیار بالایی داشته و در زمره غذاهای لوکس و لاکچری به شمار می رود. همچنین خاویار ایران به دلیل کیفیت بالایی که دارد در دنیا شناخته شده است. خواص بی نظیر آن باعث شده تا قیمت بسیار بالایی داشته و یکی از بهترین هدیه ها به عنوان سوغات ایرانی باشد. در فروش جهانی خاویار کشور ایران بیشترین سهم را داشته و در سطح بین المللی شناخته شده است. طعم و مزه خاویار ایرانی بسیار خاص بوده و فاقد جیوه می باشد. در خصوص انواع خاویار می توان به نوع بلوگا، سوروگا، بری، طلایی و چند مورد دیگر اشاره کرد

از جمله خواص خاویار می توان به افزایش ضریب هوشی کودک و جنین، جلوگیری از بیماری قلبی و پیشگیری از سرطان، تامین مواد معدنی و ویتامین های مورد نیاز بدن و تقویت سیستم ایمنی بدن اشاره کرد. همچنین این ماده برای زیبا سازی پوست نیز خواص قابل توجهی دارد. برای خرید خاویار می توانید به فروشگاه های مختلفی مراجعه کنید و آن ها را در وزن ها و بسته بندی های مناسب تهیه کنید. برخی از فروشگاه ها خاویار را در باکس های مختلف بسته بندی می کنند، در نتیجه باکس هدیه خاویار بهترین انتخاب به عنوان سوغات به خارج کشور می باشد.

انواع دیگر محصولات و کالاهایی که آن ها را نیز می توان به عنوان سوغات، به دیگران هدیه داد در ادامه عنوان شده اند.

زعفران

زعفران نیز یکی از محصولات غذایی ایران است که گزینه خوبی برای سوغات است. همچنین زعفران ایرانی یک ادویه محبوب و گران قیمت است که به همراه بسیاری از غذاهای ایرانی استفاده می شود. در زمینه تولید زعفران، ایران یکی از شناخته شده ترین تولید کننده ها است. خواص بی نظیر این ماده غذایی باعث شده تا قیمت بالایی داشته باشد و هدیه ای مجلل محسوب می شود. علاوه بر خود زعفران که به عنوان ادویه برای غذاها استفاده می شود، نوشیدنی های حاوی زعفران نیز بسیار مورد استفاده قرار می گیرد. علاوه بر این نبات زعفرانی نیز از دیگر محصولات جانبی زعفران است که بسیار پرطرفدار است. به دلیل محبوبیت این ماده در سراسر دنیا، اگر به دنبال یک هدیه غذایی مفید و خوش رنگ هستید، زعفران اصیل ایرانی پیشنهاد خوبی است.

یکی دیگر از بهترین سوغات های ایرانی، فرش دستباف

فرش دستباف ایران

در زمینه تولید فرش های دستباف ایران حرف های بسیاری برای گفتن دارد. قدمت بافت فرش های با طرح های زیبا و اصیل به سال های گذشته بر می گردد و همواره در دنیا محبوبیت خاصی داشته است. با توجه به طرح های خاص این فرش ها و گره هایی که زده می شود، بافت برخی از آن ها چندین سال طول می کشد. استفاده از نخ های با کیفیت و زحمت زیاد در بافت این فرش های دستباف، قیمت بسیار بالایی نیز دارد. اگر هدف شما برای سوغات فرش یا قالیچه باشد، فرش های دستباف ایرانی، خصوصا آنهایی که ابریشمی و پشمی هستند، طرفداران زیادی در سراسر دنیا دارند.

ظروف مینا کاری

مینا کاری ایران

از جمله صنایع دستی ایرانی ظروف زیبای مینا کاری هستند. مینا ماده ای است شفاف که در حرارت های زیاد (بیشتر از 700 درجه سانتی گراد) از اکسید فلز و چند نوع نمک بدست می آید. مینا کاری را هنر نقاشی و تزئین فلزاتی همانند نقره، طلا و مس و همچنین سرامیک و شیشه تعریف می کنند. اصلی ترین رنگ های این صنایع، نیلی و فیروزه ای هستند که جلوه خاصی را برای محصولات ایجاد می کنند. ظرف های بسیاری از جمله کاسه، گلدان، جعبه قرآن، آینه، کمربند، زره و بسیاری کالاهای دیگر با کمک این هنر مینا کاری شده و شکلی جذاب و چشم نواز پیدا کرده اند. این محصولات در ایران و خصوصا در شهر اصفهان بسیار یافت می شوند.

ظروف مینا کاری به دلیل طرح های ظریف و رنگ و لعاب زیبایشان در جهان طرفداران بسیاری دارند. اگر شما به دنبال یک هدیه زیبا برای سوغات باشید، انتخاب این صنایع دستی ایرانی زیبا بسیار مناسب خواهد بود.

دست سازه های قلم زنی

از دوران باستان این هنر در ایران رواج داشته است و در جهان شناخته شده است. صنایع دستی قلمزنی در ایران از زیبا ترین هنرها محسوب می شود. قلمزنی هنر ایجاد نقش های دقیق و ظریف روی فلزات مختلفی همچون مس، نقره و طلا است. قلم زنی با استفاده از قلم حکاکی و چکش روی این فلزات انجام می شود و بسیار پر زرق و برق است. در شهرهای مختلفی در ایران این محصولات زیبا پیدا می شود و در هر شهر هنرمندان از سبک هنری خاصی استفاده کرده اند ولی خواستگاه آن اصفهان است. در بین هنردوستان این محصولات ارزش بالایی دارد و هدیه ای با ارزش محسوب می شود.

یکی دیگر از بهترین سوغات های ایرانی، خاتم کاری

خاتم کاری هنری است که در آن از قطعات ریز چوب، استخوان و یا فلز بر روی سطح دیگر اشیا استفاده می شود و طرحی بسیار زیبا به وجود می آید. ظرافت به کار رفته در خاتم کاری ستودنی است و همین امر باعث شده تا از نفیس ترین صنایع دستی ایران محسوب شود. در بسیاری از شهرهای ایران از جمله اصفهان، شیراز و کرمان خاتم کاری انجام می شود و قدمت آن به زمان صفویه بر می گردد. نقوش ایجاد شده در خاتم کاری با چوب های نازک از جنس ساج، پرتغال و برنج برای قسمت های طلایی و استخوان شتر برای قسمت های سفید ایجاد می شوند و در فضایی بسیار کوچک به شیوه هنرمندانه ای در کنار یکدیگر قرار داده می شوند. این صنایع دستی زیبا که به دست هنرمند و ظریف بین ایرانیان تولید می شود، از جمله هدایای نفیس و گران قیمت است که برای سوغات می تواند استفاده شود.

فیروزه

فیروزه ایران

سنگ فیروزه یکی از زیبا ترین سنگ هایی است که در ساخت انواع زیور آلات استفاده می شود. رنگ آبی خاص فیروزه باعث شده تا جلوه زیبایی را ایجاد کند. فیروزه ایرانی تنها در نقاط اندکی در ایران و در معادن وجود دارد و به همین دلیل از سنگ های کمیاب محسوب می شود. دستبند ها و گردنبند های فیروزه ای توسط افراد بسیاری استفاده می شود. برخی معتقدند فیروزه باعث آرامش و ثروت شده و میزان انرژی های منفی را کاهش می دهد. در معماری ایرانی نیز از فیروزه در بسیاری از طراحی ها استفاده شده که باعث ایجاد جلوه ای خاص شده است. در ساخت برخی از ظروف تزئینی نیز سنگ فیروزه به کار برده شده است. تمام کالاهایی که در آن ها از فیروزه استفاده شده، بهترین انتخاب برای سوغات ایران هستند. بسیاری از مردم دنیا فیروزه ایرانی را می شناسد و از کالاهای جانبی آن در تزئین منازل خود استفاده می کنند.

پسته

پسته تنها در تعداد کمی از کشورها تولید می شود و به دلیل کمیاب بودن و خواص زیاد در دنیا شناخته شده است. در فرآیند رشد این محصول آب و هوا نقش مهمی دارد. این محصول برای رشد نیاز به گرمی و خنکی دارد و در کشورهایی که چهارفصل را داشته باشند، قابل رشد است. در ایران این محصول در برخی نقاط رشد داده می شود که از جمله مهم ترین آن ها می توان به رفسنجان اشاره کرد. پسته از محبوب ترین آجیل ها در بین ایرانی ها بوده که خواص بسیاری دارد. با توجه به خواص این محصول و کمیاب بودن و بالطبع قیمت بالای آن، از محصولات غذایی است که می توان به عنوان سوغات ایران به هر جای دنیا ببرید.

کلام آخر

در این مطلب انواع محصولات و کالاهایی که مناسب هدیه دادن هستند را خواندید. اما اگر هنوز هم به دنبال سوغاتی خاص و لاکچری هستید و دوست دارید بهترین سوغات ایران را با خود ببرید، پیشنهاد ما به شما انواع محصولات خاویار است. خاویار ایران در دنیا شناخته شده است و کیفیت بسیار بالایی دارد، در نتیجه بهترین گزینه برای انتخاب شماست.

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *