خوراک و غذا

طرز تهیه ماهی شکم پر به روش رستورانی

ماهی شکم پر

ماهی شکم‌ پر یکی از محبوب ترین غذاهای دریایی است که امروزه پایه ثابت سفره های میهمانی و ضیافت های خانوادگی محسوب می شود؛ این غذای خوشمزه سرشار از ویتامین های مختلف و مواد مغذی است که شما می توانید به چندین روش مختلف آن را تهیه کنید و از مزه دلچسب آن نهایت لذت را ببرید؛ اگر شما نیز قصد دارید این غذای خوشمزه را تهیه کنید با ما همراه باشید تا طرز تهیه ماهی شکم پر به روش مجلسی را برایتان آموزش دهیم و بدین صورت بتوانید از مزه و خواص آن استفاده کنید؛ با ما همراه باشید.

ماهی شکم پر

همانطور که گفته شد ماهی یکی از پروتئین های مفید و مناسب برای حفظ سلامتی بدن محسوب می شود و سلامتتان را تضمین می کند؛ در صورتی که به گروه خاصی از ماهی ها علاقه دارید می توانید همان ماهی را تهیه کنید در غیر اینصورت ماهی قزل آلا و سالمون در دسته بندی خوشمزه ترین ماهی ها قرار دارند و شما می توانید با استفاده از آن ها خوشمزه ترین ماهی شکم پر را تهیه کنید؛ در ادامه به مواد لازم و طرز تهیه این غذای خوشمزه اشاره خواهیم کرد:

مواد لازم:

مواد لازممیزان لازم
ماهی دلخواه (ترجیحا سالمون و قزل آلا)1 عدد بزرگ
پیاز4 عدد بزرگ
سیر3 حبه
سبزیجات معطر4 قاشق غذاخوری
آبلیمو4 قاشق غذاخوری
مغز گردو4 قاشق غذاخوری
زرشک2 قاشق غذاخوری
رب انار2 قاشق غذاخوری
رب گوجه فرنگی1 قاشق غذاخوری
رب آلوچه2 قاشق غذاخوری
نمک و فلفل سیاهبه میزان لازم
زردچوبه و روغنبه میزان لازم
ادویه ماهی و تخم گشنیزبه میزان لازم
خاویار دلخواهبه میزان لازم

طرز تهیه:

طرز تهیه ماهی شکم پر
  1. ابتدا باید ماهی مورد نظرتان را پاک کنید و آن را به خوبی بشویید؛ درون کاسه ای پیاز را به صورت حلقه ای یا خلالی درشت خرد کنید و به آن آبلیمو، نمک، فلفل سیاه، زردچوبه، تخم گشنیز و دیگر ادویه های دلخواهتان را اضافه کنید. ماهی را به موادی که تهیه کردید اضافه کنید و به خوبی ماساژ دهید تا مواد جذب ماهی شود. پس از آن روی ظرف را با درپوش یا سلفون بپوشانید و به مدت 2 ساعت درون یخچال نگهداری کنید.
  2. مرحله بعد تهیه مواد میانی و داخلی ماهی است. بدین منظور باید یک پیاز بردارید و آن را به صورت نگینی خرد کنید؛ آن را درون تابه همراه کمی روغن تفت دهید تا سبک شود سپس سبر خرد شده اضافه کنید و اجازه دهید تا خامی مواد گرفته شود. در ادامه به آن سبزیجات معطر خرد شده را اضافه کنید و به خوبی تفت دهید. سپس رب انار، مغز گردو و ادویه ها را به مواد اضافه کنید و کمی صبر کنید تا مواد با حرارت کم به خورد یکدیگر بروند.
  3. در آخرین مرحله نیز پیاز را حلقه حلقه کنید و کف ظرفی که می خواهید درون فر قرار دهید بچینید. حال ماهی را از یخچال خارج کنید و با مواد میانی آن را پر کرده و سپس با نخ و سوزن یا خلال دندان شکم آن را چفت کنید تا مواد به گوشت ماهی نفوذ کند.
  4. می توانید یک استکان آب روی پیاز ها بریزید تا ماهی تان آب پز شود؛ در صورتی که مواد میانی تان اضافه آمد می توانید ما بقی آن را درون ظرف کنار ماهی بریزید تا پس از پخته شدن بسیار دلچسب و خوشمزه شده باشد. می توانید روی ظرفتان را با آلومینیوم بپوشانید و در دقایق نهایی پخت گریل فر را روشن کنید تا ماهی تان کمی برشته شود.
پر کردن شکم ماهی
  1. ترشی مواد میانی تان را می توانید باب میل تان کم و زیاد کنید؛ اگر اهل میل کردن ترشیجات هستید می توانید زرشک بیشتری به موادتان اضافه کنید.
  2. اگر به سبزیجات تازه دسترسی ندارید می توانید از سبزیجات خشک شده ای که دارید مانند: گشنیز، برگ سیر، ریحان، پونه و کمی جعفری استفاده کنید.
  3. فر را با دمای 180 درجه سانتی گراد روشن کنید تا به مدت 20 دقیقه گرم شود.
  4. برای رنگ زیباتر می توانید روی ماهی تان را با قلمو روغن و زعفران یا زردچوبه بپوشانید تا برشته تر و طلایی تر شود.
  5. به منظور پخت بهتر لازم است ماهی تان را به مدت 30 دقیقه با درجه 180 فارنهایت درون فر قرار دهید.
  6. انتخاب ماهی به اندازه درست کردن آن دارای اهمیت است؛ از جمله بهترین ماهی ها برای تهیه این غذا می توان به: قزل آلا، سالمون، کپور، شوریده و غیره اشاره کرد.
  7. بهتراست پس از پر کردن شکم ماهی حسابی با نخ و سوزن یا خلال دندان ماهی تان را بدوزید تا مواد میانی بیرون نریزید.
  8. به منظور مزه دلچسب می توانید کمی زعفران نیز به موادتان اضافه کنید.
  9. در صورتی که اهل غذاهای دریایی هستید می توانید از خاویار نیز استفاده کنید. از جمله خوشمزه ترین خاویارها می توان به خاویار بری اشاره کرد.

امیدواریم از این مطلب آموزش های لازم را کسب کرده باشید؛ شما می توانید با تهیه این غذای خوشمزه سلامت خود و خانواده تان را تضمین کنید. اگر همچنان برای تهیه این غذا ابهاماتی دارید یا به دنبال رفع اشکالات تان هستید می توانید به انتهای مقاله قسمت سوالات متداول مراجعه کنید.

چرا پس از پخت ماهی سفت می شود؟

استفاده بیش از حد نمک سبب خشک شدن ماهی می شود؛ ضمن اینکه در صورتی که بیش از حد نسبت به پخت آن اقدام کرده باشید باز هم احتمال سفت شدن ماهی تان وجود خواهد داشت.

طبع ماهی سرد است یا گرم؟

طبع ماهی سرد است اما در این آموزش با استفاده از گردو و دیگر گرمیجات می توانید طبع غذا را معتدل کنید.

برای اینکه ماهی باز نشود باید چیکار کنیم؟

در صورتی که قصد سرخ کردن ماهی را دارید ابتدا صبر کنید تا روغن حسابی داغ شود و پس از آن نسبت به سرخ کردن آن اقدام کنید؛ ضمن اینکه به هیچ عنوان درب ماهیتابه را بیش از دو دقیقه نبندید.

آیا استفاده از خاویار در این غذا سبب مزه بهتر آن خواهد شد؟

بله قطعا خاویار مزه کره ای و آجیلی داشته و در کنار ماهی سوخاری و ماهی شکم پر طعم فوق العاده ای خواهد داشت؛ اما توجه داشته باشید که تشخیص خاویار اصل از تقلبی بسیار مهم بوده و تاثیر به سزایی در مزه و خواص آن خواهد داشت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *