خوراک و غذا

طرز تهیه تاکو مکزیکی؛ همراه با سس مخصوص

طرز تهیه تاکو مکزیکی؛ همراه با سس مخصوص

تاکو یکی از غذاهای محبوب و نمادین مکزیک است که با طعم‌ های متنوع و لذیذ خود، هر کسی را به خود جذب می ‌کند. این غذای خوشمزه، به خاطر قابلیت سفارشی سازی آن، می تواند با انواع فیلینگ‌ها، از گوشت چرخ کرده و سبزیجات گرفته تا پنیر و سس‌های مختلف، تهیه شود. در مطلب قبل طرز تهیه لابستر را برای شما آموزش داده بودیم، در این مطلب قصد داریم شما را با طرز تهیه تاکو آشنا کنیم تا بدین صورت بتوانید از خواص این غذای خوشمزه بهره مند شوید. همچنین در این دستور تهیه، مراحل و مواد اولیه مورد نیاز را به شما آموزش می دهیم که چگونه می توانید یک تاکوی خوشمزه و دلچسب در خانه تهیه کنید.

مواد لازممیزان لازم
آرد گندم250 گرم
آب گرم150 میلی لیتر
نمک1 قاشق چای خوری

در یک کاسه بزرگ، آرد ذرت و نمک را با هم مخلوط کنید. این کار باعث می شود نمک به طور یکنواخت در آرد پخش شود و طعم تورتیا بهتر شود؛ سپس آب گرم را به آرامی به مخلوط آرد اضافه کنید. هدف این است که آرد و آب به خوبی ترکیب شوند و خمیری نرم و یکنواخت به دست آید. خمیر را روی یک سطح تمیز و صاف قرار دهید و با دستان خود ورز دهید. این کار به مدت ۵ تا ۷ دقیقه ادامه دهید تا خمیر نرم و لطیفی به دست آید. اگر خمیر خیلی چسبناک بود، کمی آرد اضافه کنید.

خمیر را به شکل یک توپ درآورید و آن را در یک کاسه قرار دهید. روی کاسه را با یک پارچه مرطوب بپوشانید و بگذارید به مدت ۱۵ تا ۳۰ دقیقه استراحت کند. این کار به نرم شدن خمیر کمک می کند. پس از استراحت، خمیر را به توپ های کوچک حدود ۵ یا ۶ سانتی متری تقسیم کنید. هر توپ خمیر را بین دو تکه کاغذ روغنی قرار دهید و با فشار دادن آن را به شکل دایره‌ای نازک درآورید. ضخامت تورتیا باید حدود ۲-۳ میلی متر باشد. یک تابه نچسب را روی حرارت متوسط قرار دهید و اجازه دهید داغ شود. نیازی به اضافه کردن روغن نیست، زیرا تورتیاها باید در تابه خشک پخته شوند.

هر تورتیا را به آرامی در تابه قرار دهید و بگذارید به مدت ۳۰ ثانیه تا ۱ دقیقه پخته شود. وقتی که حباب‌هایی روی سطح تورتیا ظاهر شد و کمی رنگ گرفت، آن را برگردانید و سمت دیگر را نیز بپزید. پس از پخت، تورتیاها را در یک پارچه تمیز بپیچید تا گرم بمانند و از خشک شدن آن‌ها جلوگیری شود. این مراحل را برای تمام توپ های خمیر ادامه دهید تا تمام تورتیاها آماده شوند.

طرز تهیه تاکو
مواد لازممیزان لازم
گوشت چرخ کرده300 گرم
پیاز بزرگ1 عدد
سیر2 حبه
ادویه تاکو1 قاشق غذاخوری
فلفل قرمز1 قاشق غذاخوری
زیره1 قاشق غذاخوری
پاپریکا1 قاشق غذاخوری
نمک و فلفلبه میزان لازم
روغن مایعبه میزان لازم برای سرخ کردن

پیاز را به صورت ریز خرد کنید. این کار به پخت بهتر و سریعتر کمک می کند. سیر را به صورت ریز رنده کنید یا آن را با چاقو به قطعات کوچک خرد کنید. این کار عطر و طعم سیر را در فیلینگ افزایش می دهد. یک تابه بزرگ (ترجیحاً نچسب) را روی حرارت متوسط قرار دهید و مقداری روغن مایع حدود ۲ قاشق غذاخوری به آن اضافه کنید.

پیاز خرد شده را به تابه اضافه کنید و به مدت ۳ تا ۴ دقیقه تفت دهید تا نرم و شفاف شود. پیاز باید کمی طلایی رنگ شود، اما مراقب باشید نسوزد. سیر رنده شده را به تابه اضافه کنید و به مدت ۱ دقیقه دیگر تفت دهید. این کار باعث می شود عطر سیر آزاد شود و طعم فیلینگ را غنی تر کند.

گوشت چرخ کرده را به مخلوط پیاز و سیر اضافه کنید. با یک قاشق چوبی، گوشت را به تکه‌های کوچک تقسیم کنید و بگذارید به مدت ۵ تا ۷ دقیقه بپزد. در این مرحله، گوشت باید کاملاً قهوه‌ای و پخته شود. به آرامی هم بزنید تا گوشت به طور یکنواخت پخته شود.

پس از اینکه گوشت پخته شد، ادویه های لازم برای طرز تهیه تاکو را به تابه اضافه کنید؛ نمک و فلفل را به میزان دلخواه اضافه کنید. به طور کلی، ادویه ها باید به میزان کافی باشند تا طعم گوشت را غنی تر کنند. همه مواد را به خوبی مخلوط کنید و بگذارید به مدت ۲ تا ۳ دقیقه دیگر بپزند تا ادویه‌ها به خورد گوشت بروند. پس از پایان پخت، حرارت را خاموش کنید و فیلینگ را در یک ظرف مناسب قرار دهید. این فیلینگ آماده است تا در نان های تاکو سرو کنید.

مراحل طرز تهیه تاکو
  • آماده سازی مواد تزئینی: قبل از اینکه به سرو بپردازید، بهتراست تمام مواد تزئینی و فیلینگ مانند: کاهو، گوجه فرنگی، پنیر، سس ها و خاویار الماس را آماده کنید.
  • آماده‌سازی تورتیا: اگر تورتیاها را از قبل تهیه کرده‌اید، آنها را در یک تابه نچسب یا مایکروویو گرم کنید تا نرم و داغ شوند. این کار به جلوگیری از ترک خوردن نان ها در زمان پر کردن آن کمک می کند. تورتیاها را روی یک بشقاب بزرگ یا سینی قرار دهید. همچنین می توانید آنها را به صورت عمودی یا افقی بچینید.
  • پر کردن تورتیا: با قاشق یا ملاقه، مقداری از فیلینگ گوشت را به مرکز هر تورتیا اضافه کنید. سعی کنید فیلینگ را به اندازه‌ای بریزید که نان های تورتیا به راحتی بسته شوند و سرریز نشوند. روی فیلینگ، مقداری کاهو خرد شده، گوجه فرنگی و پنیر رنده شده بریزید. این مواد باعث می‌شوند تاکو طعم و بافت بهتری داشته باشد.
  •  اضافه کردن سس: سس سالسا یا سس خامه ای را به دلخواه روی مواد داخل تاکو بریزید. می توانید از قاشق برای این کار استفاده کنید یا سس را در یک بطری مخصوص سس قرار دهید و به صورت یکنواخت روی تاکوها بریزید.
  •  سرو تاکو: حال با مراحل طرز تهیه تاکو آشنا شده اید؛ اکنون می توانید تورتیاهای پرر کرده را درون یک بشقاب بزرگ قرار دهید. همچنین می توانید آنها را به صورت مرتب بچینید یا به صورت آزاد روی بشقاب قرار دهید. در صورتی که اهل میهمانی و فینگرفود هستید به شما پیشنهاد می کنیم از کاناپه سالمون دودی غافل نمانید؛ ضمن اینکه امروزه می توانید انواع غذاهای دریایی را به صورت فینگرفود در مقدارهای کم تهیه کنید و از مزه دلچسب آن لذت ببرید.

در این مطلب طرز تهیه تاکو به روش مکزیکی را آموزش دیده اید؛ اگر دوست دارید، می توانید با برش های لیمو ترش یا سبزیجات تازه (مانند گشنیز) بشقاب را تزئین کنید. تاکوها را بلافاصله پس از پر کردن سرو کنید تا گرم و تازه باشند. می توانید آنها را با چنگال یا دستانتان میل کنید. در صورتی که اهل غذاهای لاکچری دریایی هستید به شما پیشنهاد می کنیم از مصرف خاویار ارگانیک در وعده های غذایی تان غافل نمانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *