دسته بندی نشده

آشنایی با ماهی قزل آلا و خواص بی نظیر آن

ماهی قزل آلا

یکی از خوشمزه ترین و محبوب ترین انواع ماهی، ماهی قزل آلا است. این ماهی یکی از انواع ماهی در آب های شیرین است که با هدف قرار دادن حشرات موذی، ماهی های کوچک و حشرات خشکی که درون آب افتاده اند، به حفظ تعادل اکولوژیکی و امن بودن سیستم آب های شیرین نیز کمک بسیار زیادی می کند. این ماهی گوشت فوق العاده لذیذ و لطیفی دارد و منبعی غنی از ویتامین و مواد معدنی است. در این مطلب قصد داریم به صورت مفصل شما را با ماهی قزل آلا، زیستگاه آن و خواص بی نظیر این ماهی لذیذ و خوشمزه آشنا کنیم تا بدین صورت بتوانید آن را در برنامه غذاییتان جای دهید؛ با ما همراه باشید و ادامه مطلب را از دست ندهید.

همه چیز درباره ماهی قزل آلا

ماهی قزل آلا که نام علمی آن Rainbow Trout است، یکی از محبوب ترین ماهیان آب های شیرین است که هم از گوشت و هم از تخم آن استفاده های فراوانی می شود. در واقع تخم قزل آلا نیز جز پرمصرف ترین و پر خاصیت ترین محصولات دریایی است که رنگی نارنجی و شکلی شبیه به خاویار داشته و بسیار مورد پسند ذائقه ایرانی هاست.

گوشت لذیذ و بسیار لطیف آن را می توان به روش های مختلف طبخ کرده و میل نمود. گوشت ماهی قزل آلا سرشار از مواد معدنی، پروتئین ها و ویتامین های مورد نیاز بدن است. از جمله ویتامین های موجود در این ماهی می توانیم به ویتامین های A، D، B6، B12، اسید فولیک، پتاسیم، فسفر، سلنیوم و… اشاره کنیم. با توجه به این توضیحات می توان نتیجه گرفت، ماهی قزل آلا علاوه بر گوشت لذیذی که دارد، یک منبع غنی از ویتامین هاست که به بهبود وضعیت بدن کمک بسیار زیادی می کند.

ارزش غذایی ماهی قزل آلا

ارزش غذایی

این ماهی هم در آب های آزاد و هم به صورت پرورشی رشد می کند. ارزش غذایی این نوع ماهی در هر 100 گرم گوشت سفید، می تواند متفاوت باشد. در شرایط کلی هر صد گرم گوشت ماهی قزل آلا، 110 تا 120 کیلوکالری انرژی دارد. البته این میزان کالری به نوع طبخ گوشت ماهی نیز بستگی دارد. به عنوان مثال گوشت این ماهی سرخ شده 10 الی 20 کیلوکالری، انرژی بیشتری نسبت به ماهی کبابی یا بخارپز دارد. در ادامه جدول ارزش غذایی ماهی قزل آلا به صورت خام را مرود بررسی قرار داده ایم و قصد داریم آن را با شما به اشتراک بگذاریم:

1. جدول ارزش غذایی

ارزش غذاییدر هر 100 گرم
کالری190 کیلو کالری
پروتئین21 گرم
چربی7 گرم
کربوهیدرات0 گرم
فیبر0 گرم
قند0 گرم
آب71 گرم
کلسترول60 میلی گرم

2. ویتامین ها 

این ماهی دارای ویتامین های مفید و ضروری برای بدن بوده و می تواند سلامت شما را در برابر بیماری های مختلف از جمله: پیشگیری از انواع سرطان، سلامتی قلب و عروق، پوست و مو، سلامتی استخوان ها و غیره تضمین کند. در جدول زیر مقدار ویتامین های موجود در 100 گرم ماهی قزل آلا بوده است.

نام ویتامینهر 100 گرم
ویتامین D4 میکروگرم
ویتامین E0.2 میلی گرم
ویتامین A18 میکروگرم
ویتامین B60.2 میلی گرم
ویتامین B128 میلی گرم
ویتامین K0.1 میلی گرم
ویتامین C0.5 میلی گرم
ویتامین B1 (تیامین)0.35 میلی گرم
ویتامین B2 (ریبوفلاوین)0.35 میلی گرم
ویتامین B3 (نیاسین)4.50 میلی گرم
ویتامین B4 (کولین)65 میلی گرم
ویتامین B9 (فولات)13 میلی گرم
ویتامین B5 (پانتوتنیک اسید)2 میلی گرم

3. مواد معدنی

انتخاب روش پخت در حفظ منابع معدنی و ویتامین ها دارای اهمیت بوده و از همین رو بهترین روش های پخت ماهی می توان از روش سرخ کردن با حرارت پایین و بخارپز کردن نام برد؛ البته لازم به ذکر است روش های دیگری مانند گریل کردن و یا کبابی کردن نیز بسیار مناسب بوده و بدین صورت می توانید از آن در برنامه غذایی تان استفاده کنید. در ادامه جدول مواد معدنی را در 100 گرم ماهی بررسی کرده ایم و در جدول زیر برایتان شرح داده ایم:

ماده معدنیدر هر 100 گرم
سلنیوم13 میکروگرم
کلسیم43 میلی گرم
آهن1.5 میلی گرم
منیزیم22 میلی گرم
روی0.7 میلی گرم
فسفر245 میلی گرم
پتاسیم365 میلی گرم
سدیم55 میلی گرم
مس0.2 میلی گرم
منگنز1 میلی گرم

زیستگاه ماهی قزل آلا

زیستگاه ماهی قزل آلا

همانطور که پیش از این هم اشاره کرده ایم، ماهی قزل آلا جزء ماهیان متعلق به آب های شیرین است. این ماهی گونه های مختلفی دارد که می توانید انواع آن را در آب های شیرین، رودخانه ها، تالاب ها، دریاچه ها و… یافت کنید. معمولا مناطق با آب سرد، تازه که جریانی قوی دارند بهترین محل برای رشد و پرورش ماهی قزل آلا هستند. زیستگاه اصلی این ماهی، آسیا، اروپا و شمال آمریکا هستند.

البته کشور ایران نیز یکی از پرورش دهندگان اصلی این ماهی است که می توان گونه های مختلفی از آن را در دریاچه ها از جمله دریاچه ارومیه مشاهده کرد. از انواع ماهی قزل آلا می توانیم به ماهی خال قرمز، ماهی رنگین کمانی، ماهی قزل آلای طلایی، آپاچی و… اشاره کنیم. یکی از انواع این ماهی که در ایران به وفور یافت می شود، ماهی قزل آلای قرمز است. زیستگاه اصلی این ماهی در شمال ایران است و می توان آن را هم به صورت دریایی و آزاد و هم به صورت پرورشی پیدا کرد. این ماهی بدنی کشیده داشته و نسبت به دیگر انواع ماهی آزاد، دم بزرگ تری دارد. ماهی قزل می تواند تا 5 کیلوگرم نیز وزن داشته باشد و معمولا هم به شکل فیله ای در بازار داخلی به فروش می رسد.

خواص ماهی قزل آلا

همانطور که پیش از این هم اشاره کردیم، این ماهی یکی از پرخاصیت ترین انواع ماهی است که می توان علاوه بر گوشت، از تخم آن نیز استفاده کرد. می توانیم لیستی از انواع غذا با اشپل قزل آلا در اختیارتان قرار دهیم که هر کدام عطر و طعم مخصوص به خود را دارند و می توانند نیاز بدن به بسیاری از املاح معدنی و ویتامین ها را رفع کنند.

از جمله این غذاها نیز عبارتند از: تخم مرغ همزده با تخم قزل آلا، سوشی با تخم قزل آلا، سیب زمینی پوره شده با تخم قزل آلا، خوراک سبزیجات با تخم قزل آلا و… اما چه چیزی باعث شده تا این ماهی تا این اندازه مورد توجه قرار گیرد؟ در واقع این خواص بی نظیر این ماهی است که آن را به یکی از محبوب ترین و پرمصرف ترین انواع ماهی تبدیل کرده است. در ادامه قصد داریم به صورت مفصل با این خواص آشنا شویم.

1. کاهش دهنده فشار خون

ماهی قزل آلا سرشار از پتاسیم است و پتاسیم یک ماده موثر در درمان فشار خون می باشد. اگر پتاسیم را با نسبت 2 به 1 با سدیم مصرف کنید می توانید تا حد زیادی از بروز فشار خون بالا جلوگیری نمایید. به دنبال این موضوع، خطر ابتلا به سکته قلبی و بیماری های کلیوی نیز کاهش می یابد.

2. درمان کم خونی

یکی دیگر از خواص این ماهی، مبارزه با کم خونی است. ماهی قزل آلا یک منبع مهم آهن به شمار می رود. بنابراین با مصرف آن می توانید تا حد زیادی آهن مورد نیاز بدن خود را تامین کرده و از بروز کم خونی نیز جلوگیری کنید. با تامین آهن، سیستم ایمنی بدن در برابر انواع عفونت ها مقاوم می گردد. همچنین به علت هضم راحت و آسان، مصرف این ماهی برای گوارش نیز بسیار مناسب است.

3. کمک به سلامت قلب

 کمک به سلامت قلب با ماهی

ماهی قزل آلا غنی از چربی های ضروری و مفید بدن است. معمولا این نوع چربی ها توسط بدن تولید نمی شوند. از این رو افراد باید با مصرف برخی مواد غذایی آن ها را دریافت کنند. اسیدهای چرب امگا 3 موجود در ماهی قزل آلا به بهبود وضعیت قلب و سلامت آن کمک بسیار زیادی می کنند. همچنین مصرف این نوع ماهی به پیشگیری از ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی نیز کمک شایانی می کند.

4. کمک به کاهش وزن و تناسب اندام

یکی دیگر از خواص ماهی قزل آلا، کمک به کاهش وزن است. آن دسته از افرادی که به سراغ رژیم های سخت می روند تا در مدت زمانی خاص، وزن مشخصی را کم کنند، باید حتما در رژیم غذایی خود مصرف پروتئین را در نظر داشته باشند. ماهی قزل آلا سرشار از پروتئین است. همانطور که می دانید، پروتئین می تواند نوعی احساس سیری در فرد ایجاد کند. به همین دلیل مصرف کافی از ماهی قزل آلا از ایجاد اشتهای کاذب جلوگیری می کند. پ

5. بهبود حافظه و پیشگیری از افسردگی

مصرف ماهی قزل آلا، به بهبود وضعیت حافظه، افزایش تمرکز، هوش و یادگیری کمک زیادی می کند. این نوع ماهی سرشار از آنتی اکسیدان ها، آهن، روی، ویتامین B5 و اسیدهای چرب امگا 3 است که در تقویت حافظه تاثیر بسیار زیادی دارند. وجود اسیدهای چرب DHA و EPA، باعث بهبود عملکرد درست مغز و اعصاب می شود. به همین علت، مصرف ماهی خاویار می تواند از بروز آلزایمر، افسردگی، اختلالات خلقی، مشکلات مربوط به عدم تمرکز، اضطراب، نقص توجه و… نیز جلوگیری کند.

دیگر خواص ماهی قزل آلا

خواص این ماهی برای سلامتی بی حد و اندازه است. از این رو لیستی آماده کرده ایم که به دیگر خواص آن اشاره دارد:

  • جلوگیری از بیش فعالی کودکان
  • تقویت سیستم ایمنی بدن
  • جلوگیری از سرطان
  • درمان تیروئید
  • جلوگیری از سکته مغزی
  • درمان آرتریت روماتوئید
  • کمک به سلامت پوست و مو
  • تقویت بینایی
  • تقویت کننده دندان ها و استخوان ها
  • و…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *