دسته بندی نشده

تفاوت ماهی سالمون و قزل آلا، کدام یک بهتر است؟

تفاوت ماهی سالمون و قزل آلا، کدام یک بهتر است؟

در دنیای متنوع ماهی‌ها، دو گونه شاخص و محبوب قزل آلا و سالمون همواره مورد توجه مصرف‌کنندگان قرار دارد؛ این دو نوع ماهی، علی‌رغم برخی شباهت‌ها، از نظر محل پیدایش، طعم، رنگ و ارزش غذایی با یکدیگر متفاوت هستند. به همین جهت قصد داریم در این مقاله، به بررسی تفاوت سالمون و قزل آلا بپردازیم تا شما نیز بتوانید با شناخت بهتر این دو گونه ماهی محبوب و پرطرفدار انتخاب آگاهانه‌تری برای مصرف داشته باشند، با ما همراه باشید.

1. معرفی ماهی سالمون (Salmon)

ماهی سالمون یا ماهی (آزاد) در دریای شمال و معمولا در دو نوع آب های شرین و شور زندگی می کنند. ماهی سالمون بین 2 تا 7 سن دارند که این که بهترین سن برای تخم گذاری است و معمولا سالی یکبار در فصل های پاییز و زمستان تخم ریزی می کند. این ماهی از رودخانه ها به اقیانوس مهاجرت می کند و برای تخم ریزی و مجدا به رود خانه بر میگردد.

معرفی ماهی سالمون

نژاد های مختلف سالمون (Salmon)

سالمون انواع مختلفی دارد که از لحاظ طعم و همچنین بافت گوشت ماهی کمی باهم متفاوت هستند. انوع ماهی های سالمون می توان به ماهی های: سالمون اتلانتیک (Atlantic Salmon)، سالمون چینوک (Chinook Salmon)، سالمون کوهو (Coho Salmon) و سالمون سوکه (Sockeye Salmon) هستند که با هم از لحاظ بافت گوشت و رنگ گوشت تفاوت های بسیار زیادی دارند.

2. معرفی ماهی قزل آلا (Trout)

ماهی قزل آلا یا ماهی (گل ماهی) از دسته ماهی های آزاد به حساب می آید و در آب های شرین و سرد زندگی می کند، این ماهی به طور متوسط بین 4 تا 8 سال عمر میکند که سن تخم ریزی این ماهی بین 2 تا 4 سال آن هم در ماه های بهمن و اسفند است. قزل آلا گونه های مختلفی دارد که در ادامه قصد داریم محبوب ترین های آن را نام ببریم:

معرفی ماهی قزل آلا

نژاد های مختلف ماهی قزل آلا (Trout)

قزل آلا هم مانند سالمون نژاد های مختلفی دارد، که از لحاظ بافت گوشت و رنگ گوشت باهمدیگر متفاوت هستند. انواع ماهی قزل آلا عبارتند از: قزل آلا پولاد سر (Steelhead trout)، قزل آلای طلایی (Golden Trout) و قزل آلای رنگین کمانی (Rainbow Trout) هستند.

تفاوت ماهی سالمون و ماهی قزل آلا

ماهی سالمون و ماهی قزل آلا تفاوت های فیزیکی بسیاری دارند؛ به غیر از تفاوتهای فیزیکی تفاوتهای دیگری هم بین این دو ماهی وجود دارد که این تفاوت ها عبارتند از:

تفاوت هاماهی سالمونماهی قزل آلا
خصوصیات فیزیکیدم باریک، دم چنگالی مانند یا بادبزنی شکل، دارای دو شاخه بزرگدم پهن، دم مربعی شکل، دارای دو شاخه کوچک
دهاندهان کوچکدهان بزرگ
خالقسمت پایین بدن این ماهی خالی ندارد.ماهی قزل‌آلا دارای لکه‌ های سیاهی است و در بخش بالایی و زیر خطوط کناری ماهی‌ها دیده می شود.
زیستگاهماهی سالمون در دو محیط شیرین و شور یافت می شود از رودخانه ها به اقیانوس مهاجرت می کند و برای تخم ریزی برمی گردد.به صورت کلی در آب های شیرین دریاچه ها و رودخانه ها زندگی می کند
چرخه ی زندگیاز اقیانوس ها مهاجرت می کنند و در آب های شرین تخم ریزی می کنند و دوباره به اقیانوس و آب های آزاد بر می گردد.ماهی ها از طریق تخم ریزی تولید مثل می کنند تخم هایشان را به روی ماسه قرار می دهند.
رنگ گوشتماهی سالمون اصل دارای گوشت صورتی رنگ است که در سالمون های نروژی متمایل به نارنجی می باشد.رنگ گوشت قزل آلا معمولا سفید و متمایل به کرم است

تشخیص ماهی قزل آلا و سالمون با توجه به طعم

ماهی سالمون و ماهی قزل آلا از نظر طعم و بافت متفاوت از هم هستند. ماهی سالمون طعمی غنی تر و قوی تر نسبت به ماهی قزل آلا دارد. رنگ گوشت ماهی سالمون به رنگ صورتی تا قرمز است و بسته به گونه های مختلف این ماهی بافتی سفت و متراکم دارد طعم این ماهی بسته به محیطی که از آن صید می شود متفاوت است ولی به صورت کلی طعم این ماهی شرین است. ولی در مقابل ماهی قزل آلا طعمی ملایم و بافت لطیف تری نسبت به ماهی سالمون دارد، رنگ گوشت این ماهی صورتی تا نارنجی است. طعم ماهی قزل آلا هم مانند ماهی سالمون با توجه به محلی که صید می شود متفاوت است ولی به صورت کلی ماهی قزل آلا طعم دودی دارد.

تفاوت ماهی سالمون و ماهی قزل آلا از نظر ارزش غذایی

خواص این دو ماهی بسیار بالا بوده و هر دو دارای اسید های چرب امگا 3 هستند، ولی از نظر ارزش غذایی تفاوت های بسیار زیادی با هم دارند این تفاوت ها عبارتند از:

  1. ماهی سالمون: میزان کلسترول ماهی سالمون کم است اما چربی زیادی دارد و غنی از ویتامین D است.
  2. ماهی قزل آلا: میزان کلسترول ماهی قزل آلا بسیار بالا بوده اما چربی کمی دارد و سرشار از ویتامین B است.

نتیجه گیری

پس از مطالعه این مطلب دیگر با تفاوت ها و ویژگی های این دو ماهی آشنا شده اید؛ حال شما می توانید با توجه به توضیحات این مقاله ماهی سالمون و قزل آلا را، با توجه به تفاوت های ظاهریشان به راحتی از همدیگر تشخیص دهید و با شناخت بهتری ماهی مورد نظر خود برای خرید انتخاب کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *